بازار سهام

رشد آرام شاخص بورس

روز گذشته، نماگر بازار سهام رشد اندک ۳۹ واحدی را تجربه کرد تا همچنان در کانال ۹۱ هزار واحدی باقی بماند. در معاملات این روزها شاهد جابه‌جایی‌ محتاطانه نقدینگی از سمت گروه‌های بزرگ به سوی نمادهای نسبتا کوچک‌تر هستیم. به عبارت دقیق‌تر، صعود مناسب سهام بزرگ بورسی اکنون بسیاری را برای شناسایی سود و فروش ترغیب کرده است؛ بنابراین پول‌های آزادشده به سمت گروه‌های کوچک‌تری که از رشد بورس جا مانده بودند حرکت می‌کند. اما از‌آنجا‌که هنوز جذابیت‌هایی در گروه‌های بزرگ دیده می‌شود، خریداران در اصلاح قیمتی مجدد وارد می‌شوند. برآیند این دو رفتار متفاوت، نوسان شاخص کل را محدود کرده و در مقابل رشد شاخص کل هموزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را سرعت بخشیده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رکورد جدید در بازار ارز

روز گذشته، دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی توانست بار دیگر از مرز روانی ۴۲۰۰ تومان عبور کند. قرار گرفتن شاخص بازار ارز در نرخ ۴۲۱۲ تومان رکورد جدیدی در تاریخ این بازار محسوب می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رفت افزایش تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال میلادی می‌تواند مسیر رشد قیمت‌ها در بازار ارز را تسهیل کند، بنابراین و به گفته فعالان بازار ارز، افزایش تقاضا برای خرید دلار نقدی، بالا رفتن حجم خرید معامله‌گران فردایی و رشد نرخ حواله درهم سه عامل اصلی رکوردشکنی جدید دلار بودند.  اگر اخبار سیاسی و به طور خاص تصمیم کنگره درباره پایبندی ایران به برجام تا پایان هفته بر خلاف انتظارات، منفی باشد احتمال نوسانات شدیدتر نیز وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

پوشش دلاری افت سکه

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افزایش 10 هزار تومانی توانست عمده افت قیمتی خود در ابتدای هفته را جبران کند و به قیمت یک میلیون و 415 هزار تومان معامله شد. در تعطیلی بازار جهانی، رشد 15 تومانی نرخ دلار، افزایش قیمت سکه را رقم زد. اما طلای جهانی هفته گذشته با قرار گرفتن زیر سطح ۱۲۵۰ دلاری برای سومین هفته متوالی نزولی شد. در هفته جاری نشست فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اتحادیه اروپا مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر فلز زرد هستند. با توجه به حتمی بودن افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو و احتمال تاکید اتحادیه اروپا بر سیاست‌های انقباضی کارشناسان به روند کوتاه‌مدت طلا امید چندانی ندارند. بنابراین باید دید در صورت افت اونس طلا، رشد احتمالی دلار می‌تواند همچنان از سکه حمایت کند یا خیر.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید