بازار سهام

بورس در معرض نیروهای متضاد

شاخص کل بورس روز گذشته با رشد ناچیز ۶۸ واحدی(۰۷/  ۰درصدی) همراه شد. دیروز نماد «فولاد» با بیشترین تاثیر بر شاخص، پیشران حرکت مثبت در گروه فلزی بود. اما افت محسوس قیمت فلزات پایه، خصوصا قیمت فلز مس، موجب افت قیمت نمادهای وابسته در بورس شد؛ دیروز بیش از یک‌چهارم ارزش معاملات خرد بورس در گروه فلزات رقم خورد که ۲۱ میلیارد تومان آن به معاملات «فایرا» اختصاص یافت. در این میان گروه کانه‌ فلزی پس از رشد شتابنده در هفته گذشته معاملات کم‌رمقی را پشت سر گذاشت. از سوی دیگر، در ادامه چرخش فضای بازار از هفته گذشته، شاهد معاملات قدرتمندی در گروه خودرویی بودیم. ضمن اینکه نماد «های‌‌وب» پس از بازگشایی در سه‌شنبه گذشته با هجوم سهامداران همراه شد و دیروز نیز با صف خرید ۱۰۰ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

ایستگاه 4200 تومانی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ناچیز یک تومانی به نرخ 4197 تومان معامله شد. پس از شکست سقف تاریخی دلار و عبور از مرز 4200 تومانی، شاهد توقف روند صعودی دلار هستیم. هفته گذشته دلار تا سقف 4210 تومان را هم لمس و رکورد تازه‌ای برای دلار ثبت کرد. این عامل در کنار عبور درهم از سطح 1150 تومانی با رشد تقاضای سفته‌بازی روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. سرانجام، با فروکش‌کردن هیجانات طی معاملات آخر هفته، روند صعودی دلار پس از چهار روز رشد پرشتاب متوقف شد. کاهش تقاضا در کنار چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی بازارساز ارزی دامنه نوسانات دلار را تعدیل کرد. با وجود این، پیش‌بینی‌ها از روند فزاینده دلار جهانی همراه با تداوم رشد تقاضا، دو بازوی حمایتی از رشد نرخ دلار در روزهای پیش‌رو هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

سکه در سایه طلای جهانی

هر سکه طرح جدید با افت 7/  0 درصدی به قیمت یک میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. در روزهای پایانی آبان ماه شاهد خیز بلند سکه و افزایش حباب آن بودیم. سپس با حراج سکه از سوی بانک کارگشایی این روند متوقف شد. در ادامه، رشد نرخ دلار و افق افزایش تقاضای مناسبتی، قیمت سکه را در مسیر صعودی قرار داد. به این ترتیب قیمت سکه به سطح یک میلیون و 430 هزار تومان رسید.اما، افت 30دلاری قیمت اونس طلای جهانی در نتیجه افزایش قابل توجه شاخص دلار، قیمت سکه را در مسیر نزولی قرار داد. اونس طلای جهانی روز جمعه به پایین‌ترین سطح خود طی پنج ماه اخیر، یعنی ۱۲۵۰ دلار رسید. علاوه بر این نشست فدرال‌رزرو با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره و انتشار داده‌های مثبت اقتصاد آمریکا از شاخص دلار حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی زیر ضربه‌های دلار

هر اونس طلای جهانی با افت 3/  2 درصدی به قیمت 3/  1250 دلار معامله شد تا سومین افت هفتگی آن ثبت شود. بهای این فلز گرانبها در هفته گذشته با کاهش 30 دلاری به کمترین مقدار در پنج ماه اخیر رسید. بخش عمده افت قیمت اونس طلا با رشد شاخص دلار رقم خورد. قوت‌گرفتن تصویب طرح کاهش مالیات آمریکا طی هفته اخیر در کنار انتشار داده‌های امیدبخش اقتصادی این کشور، شاخص دلار را به سقف ۲۰ روزه‌ رساند. روز جمعه نیز داده‌های مثبت اشتغال آمریکا باعث تقویت این روند شد. علاوه بر این، پیشرفت در مذاکرت برگزیت(Brexit) تا حدودی از فشار تقاضای طلا کاست. چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره نیز عامل دیگر فشار بر اونس طلا شد. ضمن اینکه نشست‌های پیش‌روی بانک‌های مرکزی از جمله نشست فدرال رزرو در ۱۲ و ۱۳ دسامبر در صدر توجه فعالان بازار طلاست.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

روند کم‌نوسان «تسه»‌ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/   0 درصدی به قیمت 74 هزار تومان معامله شد. از روزهای نخست آذر شاهد افت تقاضای اوراق تسهیلات مسکن بودیم. با وجود این، رشد تدریجی تقاضا، مجددا قیمت اوراق را از هفته گذشته در مسیر صعودی قرار داد. با وجود تشدید نوسان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته، اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن و شیب آرام رشد تقاضا در ماه‌های اخیر مانع از تشدید نوسانات «تسه»ها است. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق از ابتدای پاییز در سطح 75 هزار و 973 تومان قرار گرفت. همچنان رشد 7/   7 درصدی تعداد معاملات مسکن در 8 ماه ابتدایی سال، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. بنابراین، تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها مورد انتظار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

دومین افت هفتگی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 7/  1 درصدی به قیمت 34/  57 دلار معامله شد. بازار نفت هفته گذشته روزهای متلاطمی را سپری کرد؛ چنان‌که بیشترین افت روزانه طی دو ماه اخیر در این هفته رقم خورد. اطلاعات مثبت تولید نفت آمریکا و افزایش شاخص دلار، سهم عمده‌ای در این افت ایفا کردند. افزایش تعداد دکل‌های فعال نفتی به بالاترین سطح از سپتامبر(751 دکل) در کنار ثبت رکورد جدید تولید نفت آمریکا موجب فشار بر قیمت نفت شد. از سوی دیگر، آمار مثبت واردات نفت چین و ثبت رکورد جدید ۱/  ۹ میلیون بشکه‌ای در روز، همراه با نااطمینانی‌ها نسبت به اعتصابات در نیجریه به عنوان دو عامل حمایتی تا حدودی نیروهای بازار را تعدیل کرد. ضمن اینکه تمدید توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار


 

گزارش روزانه بازار ارز و طلا را در اینجا بخوانید