بازار سهام

افت آرام هفتگی شاخص

شاخص کل بورس هفته گذشته با افت اندک ۶۰ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) مواجه شد. روز سه‌شنبه با تداوم رشد قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازار چین، «کچاد» و «کگل» بر رشد شاخص اثرگذار بودند. در شرایط کم‌نوسانی نمادهای بزرگ‌تر، معامله‌گران به سمت نمادهای خودرویی حرکت کردند. اما بازگشایی «های‌وب» با شفاف‌سازی در مورد خرید پارس‌آنلاین (با تامین مالی از طریق واگذاری بخشی از سهام «های‌وب») این نماد را با تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها همراه کرد. با این وجود، تشدید نوسانات قیمت جهانی با رشد شاخص دلار، افت مس به کانال ۶۵۰۰ دلاری (با افزایش موجودی مس بورس فلزات لندن)، افت روی به ۳۰۰۰ دلار و حرکت آلومینیوم نزدیک کف ۲۰۰۰ دلاری، افت سنگ‌آهن، با وجود قرار داشتن قیمت‌ها بالاتر از کف‌های پیشین می‌تواند بر فلزی- معدنی‌ها اثرگذار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

رفت و برگشت دلار در 4200 تومان

هر دلار آمریکا با رشد 5/ 1 درصدی، ثبت هفتمین هفته رشد متوالی به نرخ 4198 تومان معامله شد. با وجود مقاومت سطح 4150 تومان در 10 روز ابتدایی آذر، از ابتدای هفته‌جاری رشد تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، مقاومت سطح مزبور را شکست. این عامل در کنار عبور درهم از سطح 1150 تومانی با رشد تقاضای سفته‌بازی روند صعودی نرخ دلار را تشدید کرد. روز سه‌شنبه نیز نزدیک شدن به تعطیلی پایان هفته و رشد تقاضای مسافرتی، نرخ دلار را در سقف تاریخی 4210 تومان قرار داد. اما در ادامه روز پنج‌شنبه با فروکش کردن نسبی هیجانات، نرخ دلار زیر سطح 4200 تومان قرار گرفت. با وجود احتمال تداوم رشد تقاضا، همچنان تشدید نوسانات دلار در مدت مشابه سال گذشته و احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند تا حدی مانع از تشدید نوسانات صعودی دلار شود.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

فشار طلای جهانی بر سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی به قیمت یک میلیون و 415 هزار تومان معامله شد. پس از افت 3/ 5 درصدی (76 هزار تومانی) قیمت سکه در روزهای ابتدایی آذر به دلیل حراج سکه از سوی بانک کارگشایی، اما تداوم رشد نرخ دلار، چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی، بالاتر رفتن قیمت سکه در حراج بانک کارگشایی، سکه را در روند صعودی قرار داد. به این ترتیب روز سه‌شنبه با عبور نرخ دلار از 4200 تومان، سکه به قیمت یک میلیون و 430 هزار تومان معامله شد. با این وجود در بازار طلای جهانی، با رشد شاخص دلار و نزدیک شدن به نشست فدرال‌رزرو (با چشم‌انداز افزایش نرخ بهره) افت حدود 40 دلاری اونس طلا، تا کف 5/ 4 ماهه روز جمعه (8/ 1244 دلار) رقم خورد. امری که افت 15 هزار تومانی قیمت سکه را روز پنج‌شنبه رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

ریزش طلا به کف 5/ 4 ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1247 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار در کنار رشد بازارهای سهام، اونس طلا را به کف ۵/ ۴ ماه اخیر (۸/ ۱۲۴۴ دلار) رساند. در روزهای اخیر تصویب تامین مالی موقت دولت آمریکا برای جلوگیری از بسته شدن دولت، با تقویت خوش‌بینی‌ها به تصویب قوانین کاهش مالیات شرکت‌ها از سوی مجلس نمایندگان با تقویت دلار افت ۳۵ دلاری طلا را از ابتدای دسامبر رقم زد. چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست ۱۲-۱۳ دسامبر فدرال‌رزرو فشار را بر طلا حفظ کرده است. اما رشد پوند با توافق نهایی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا و وارد شدن مذاکرات به دور جدید رشد دلار را تا حدی محدود کرد. روز جمعه آمار اشتغال آمریکا و در هفته آتی نشست فدرال‌رزرو و بانک‌های مرکزی اتحادیه اروپا، انگلیس و سوئیس مرکز توجه معامله‌گران است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک کف

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 8/ 0 درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق در هفته دوم آبان در سطح 76 هزار تومانی، از ابتدای آذر کاهش تقاضا، با تشدید روند نزولی «تسه»ها، افت برخی نمادها تا کف 72 هزار تومانی، کمترین سطح از اردیبهشت را رقم زد، با این وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است. بانک مرکزی رشد ۷/ ۷ درصدی تعداد معاملات مسکن و رشد ۲/ ۱۰ درصدی قیمت مسکن در آبان نسبت به آبان سال گذشته را نشان داد. امری که خوش‌بینی‌ها به قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. با این وجود گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از سهم ۹/ ۶۷ درصدی واحدهای زیر ۴۹۰ میلیون تومان در تهران در مهر سال جاری، رشد تقاضا از سوی اقشار با درآمد متوسط را نشان می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

تشدید نوسانات بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 57 دلار معامله شد. روز چهارشنبه افت 3 درصدی قیمت نفت، بیشترین افت روزانه در 2 ماه اخیر رقم خورد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افت ۶۱/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری، اما رشد  ۲۵ هزار بشکه در روز، تولیدات آمریکا به رکورد ۷۱/ ۹ میلیون بشکه در روز و رشد قابل توجه موجودی بنزین به میزان ۷۸/ ۶ میلیون و فرآورده‌های نفتی ۷/ ۱ میلیون بشکه، عامل فشار بر نفت بود. با وجود تمدید توافق اوپک و اعضای غیراوپک تا پایان سال ۲۰۱۸، همچنان تردیدها نسبت به میزان رشد تقاضا و رشد پرشتاب تولیدات شیل، عامل ابهام در بازار نفت است. روز جمعه، رشد واردات نفت چین به ۰۱/ ۹ میلیون بشکه در روز و احتمال اختلالات عرضه از سوی نیجریه با اعتصابات کارگری روند صعودی نفت را تشدید کرد.

آینده  نگر بازار