بازار سهام

بیشترین رشد هفتگی در پاییز

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۵/ ۱ درصدی بیشترین رشد هفتگی را در پاییز ثبت کرد. پس از عبور شاخص از سقف ۸۸ هزار واحدی، تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران رشد ارزش معاملات نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان (نسبت به میانگین ۱۱۸ میلیارد تومان در آبان) را رقم زد. با وجود ورود اکثر نمادهای پالایشی به فاز اصلاح (با ابهام در مورد نرخ‌‌ فروش محصولات) پس از شناسایی سود، نمادهای فلزات اساسی و کانه‌های فلزی با رشد همراه شدند. افت شاخص دلار، تداوم رشد قیمت فولاد در بازار چین و خوش‌بینی‌ها به تداوم تقاضا، رشد قیمت فلزات اساسی و افزایش قیمت سنگ آهن به سقف ۲‌ماهه را رقم زد. پس از رسیدن خودرویی‌ها به کف، با وجود خرید حقوقی‌ها، شاهد روند کم‌نوسان این نمادها بودیم. همچنان احتمال تشدید احتیاط با نزدیک شدن به سقف تاریخی (۸۹ هزار و ۵۰۰ واحد) وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

بازگشت دلار به سقف

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۶/ ۰ درصدی با ثبت پنجمین هفته صعودی به نرخ ۴۱۲۶ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم تا سطح ۱۱۲۶ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و رشد تقاضا به‌صورت سنتی در ابتدای ماه دلار را به بالاترین سطح در سال جاری رساند. پیش‌تر پس از رسیدن نرخ دلار به سقف ۴۱۲۱ تومانی، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در نرخ‌های پایین‌تر از ۴۱۰۰ دلار، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران و کاهش تقاضای سفته‌بازی دلار را به پایین‌تر از سطح مزبور بازگرداند. با وجود چشم‌انداز صعودی نرخ دلار، اما سیف، رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار تاکید داشت. تقویت سمت عرضه ارز نیز با کاهش کسری تراز تجاری عامل دیگر احتیاط در بازار ارز است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

فشار «حراج» بر بازار سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی یک درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی و به قیمت یک میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. در هفته اخیر شاهد بازگشت طلای جهانی به مسیر صعودی و رشد آن نزدیک 1290 دلار و رشد نرخ دلار تا سقف 4126 تومان بودیم. با وجود این سیگنال بازار آتی سکه، چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی و افزایش سفته‌بازی با بیش‌واکنشی سکه به رشد بازارهای اثرگذار، رشد قیمت سکه تا سقف یک میلیون و 437 هزار تومان (روز دوشنبه) و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به رکورد 188 هزار تومان رساند. با وجود نوسان سکه نزدیک سقف، روز پنج‌شنبه اعلام حراج سکه در بسته‌های 20 تایی روز شنبه، از سوی بانک کارگشایی برای ممانعت از حبابی شدن قیمت، سکه را به کف یک میلیون و 400 هزار تومانی نزدیک کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

رفت و برگشت طلا حول 1290 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1288 دلار معامله شد. افت شاخص دلار عامل حمایت از طلا است. نگرانی برخی اعضای فدرال رزرو از پایین ماندن نرخ تورم از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو در صورت‌جلسه نشست اخیر، با تردید نسبت به روند افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ بر شاخص دلار فشار آورد. یورو نیز با احتمال پایان خرید اوراق قرضه دولتی (پس از سپتامبر ۲۰۱۸) و چشم‌انداز رشد مناسب اقتصادی به سقف ۶‌هفته رسید و فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. اکثر بازارهای سهام نزدیک سقف‌های چندساله نوسان داشتند (به جز بازار سهام چین که پس از ثبت بیشترین افت روزانه در ۱۷ ماه اخیر، روز جمعه نزدیک کف ۳ماهه نوسان داشت). اما هشدار کارشناسان نسبت به بالا بودن ارزش سهام عامل احتیاط است. تعطیلی بازارهای آمریکا کاهش حجم معاملات را به همراه داشت.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 3/ 0 درصدی مواجه شدند. در هفته‌های اخیر شاهد روند کم‌نوسان «تسه»ها در سطح 76 هزار تومانی هستیم. نرخ سود واقعی وام در سطح 8/ 21 درصد قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر رشد تعداد معاملات مسکن (افزایش 34 درصدی در مهر نسبت به مهر سال گذشته) و تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن با هدف تامین مالی «خانه‌اولی»ها چشم‌انداز قرار گرفتن مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. با وجود این همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و کاهش ورودی‌ها به صندوق یکم بانک مسکن مانع از رشد قابل توجه تقاضای مسکن است. در سمت عرضه نیز کاهش ۶/ ۱۹ درصدی صدور پروانه‌های ساخت و ساز برای احداث ساختمان در سه‌ماه ابتدایی سال نسبت به زمستان ۹۵، چشم‌انداز زمانبر بودن خروج سمت عرضه از رکود را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نفت آمریکا در سقف 5/ 2 ساله

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 58 دلار، بالاترین سطح از جولای 2015 معامله شد. کاهش 85 درصدی عرضه از سوی شرکت TransCanada به آمریکا (عرضه‌کننده 590 هزار بشکه در روز) و کاهش 9/ 1 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا نوسان WTI در سقف ۲‌ساله را تداوم بخشید و اختلاف قیمت برنت و WTI را کمتر کرد. با وجود خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق (پس از مارس ۲۰۱۸) در نشست ۳۰ نوامبر اوپک و احتمال همکاری روسیه، اثر تمدید توافق بر بازگشت شیل عامل ابهام است. تولیدات نفت آمریکا از میانه ۲۰۱۶ با رشد ۱۵ درصدی به رکورد ۶۶/ ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش قیمت نفت چشم‌انداز تشدید عرضه تولیدکنندگان شیل را تقویت می‌کند؛ اما پیش‌بینی‌ها از تولیدات شیل در سال ۲۰۱۸ از ۵۰۰ هزار تا ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز متفاوت است.

آینده  نگر بازار