بازار سهام

سقف‌شکنی محتاط بورس

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۶ واحدی (۰۶/ ۰ درصدی) در سطح ۸۸ هزار و ۶ واحدی، بالاترین سطح از دی ۹۲ ایستاد. سیگنال‌های کند شدن رشد اقتصادی چین، تداوم روند نزولی قیمت فولاد، افت مس تا ۶۷۰۰ دلار، آلومینیوم تا ۲۰۰۰ دلار و افت روی به کانال ۳۱۰۰ دلار را رقم زد. اما همچنان نسبت قیمت به درآمد (P/ E) پایین برخی نمادهای فلزی، عامل حمایت از این نمادها است. با وجود تشدید فشار فروش در پالایشی‌ها با وارد شدن قیمت نفت به مسیر نزولی در این نمادها و همچنین با فشار فروش در خودرویی‌ها شاهد حضور حقیقی‌ها در سمت خرید بودیم. همچنان فضای هیجانی ناشی از احتمال تقویت تقاضا با زلزله کرمانشاه از سیمانی‌ها وجود دارد. با این حال، مازاد عرضه در این صنعت و مشکلات صادراتی به ویژه به عراق همچنان در پایداری این رشدها ابهام ایجاد کرده است.

 

بازار ارز

تشدید فشار فروش در بازار ارز

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 24 تومانی، بیشترین افت روزانه در یک ماه اخیر را ثبت کرد و به نرخ 4097 تومان معامله شد. با وجود رشد نرخ درهم در میانه معاملات روز سه‌شنبه تا سقف 1132 تومانی، اما روز چهارشنبه نرخ درهم در ابتدای معاملات در سطح 1123 تومان معامله شد؛ بنابراین تردیدها نسبت به پایداری دلار در سطح مزبور، عامل فشار بر دلار شد. در ادامه افزایش عرضه دلار از سوی صرافی بانک‌ها با نرخ زیر 4100 تومان، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران روند نزولی نرخ دلار را تشدید کرد و حمایت سطح 4 هزار و 100 تومانی از نرخ دلار را شکست. پیش‌تر رشد نرخ درهم، چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری و تشدید تنش‌های منطقه رشد ۴۸ تومانی نرخ دلار را از روز شنبه رقم زد. اما همچنان احتمال تشدید عرضه فشار را بر دلار حفظ کرده است.

 

 

بازار سکه

حمایت طلا از سکه

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 390 هزار تومان معامله شد. با وجود افت نرخ دلار، روند صعودی اونس طلا عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی به دلیل افت شاخص دلار در کنار افت بازارهای سهام پیش از انتشار نرخ تورم آمریکا و پیش از اعلام برنامه مالیاتی آمریکا، اونس طلا نزدیک به سطح ۱۲۸۵ تومانی نوسان داشت. اما چشم‌انداز رشد تدریجی شاخص دلار با افزایش تدریجی نرخ بهره توسط فدرال رزرو فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز افت نرخ درهم و تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مجددا دلار را زیر سطح ۴۱۰۰ تومانی قرار داد. تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه ،حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۵۰ هزار تومان رساند.

 

 

بازار طلای جهانی

اهرم دوگانه رشد طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1285 دلار معامله شد. پس از روند کم‌نوسان طلا در سطح 1270 دلاری، افت شاخص دلار و روند نزولی بازارهای سهام، رسیدن شاخص بازارهای سهام به کف 3‌هفته (MSCI World Index)) رشد طلا بالاتر از 1280 دلار را رقم زد. نگرانی‌ها نسبت به کند شدن رشد اقتصادی چین، افت قیمت نفت و تردیدها نسبت به اجرایی شدن برنامه مالیاتی ترامپ عامل فشار بر بازارهای سهام در روزهای اخیر شد. با وجود روند نزولی شاخص دلار در روزهای اخیر، اما همچنان احتمال اعلام برنامه مالیاتی در کنگره آمریکا در روز پنج‌شنبه و نرخ تورم آمریکا در کنار سخنرانی روسای بانک‌های مرکزی شامل سخنرانی جنت یلن، ماریو دراگی و کارنی می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. با وجود رشد تقاضای محافظه‌کارانه، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در دسامبر فشار بر طلا را حفظ کرده است.

 

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها در ۷۶ هزار تومان

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 3/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 400 تومان معامله شدند. میانگین «تسه»ها در آبان در سطح 75 هزار و 746 تومان قرار گرفته است. با وجود رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن در اوج تقاضای تابستان، تا سطح 79 هزار تومان، اما تنوع در راه‌های تامین مالی برای خرید مسکن از جمله صندوق یکم بانک مسکن، کاهش نوسانات قیمت اوراق را در سال جاری (تا سقف 80 هزار تومان نسبت به سقف 100 هزار تومانی در تابستان 95) رقم زد. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد تقاضا در واحدهای کوچک‌تر و در مناطق مناسب با دهک‌های درآمدی متوسط را رقم زده است. طرح «صندوق دوم بانک مسکن» بدون شرط «خانه‌اولی» و با هدف نوسازی بخش فرسوده در صورت تصویب می‌تواند به رشد تقاضا کمک کند.

 

بازار نفت

چهارمین روز افت نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 55 دلار معامله شد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با کاهش ۱۰۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی رشد تقاضا نسبت به گزارش پیشین، تا ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۷ و ۳/ ۱ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ عامل فشار بر قیمت نفت شد. پیش‌تر چشم‌انداز تمدید توافق اوپک در ۳۰ نوامبر و تاکید بارکیندو، دبیر کل اوپک به لزوم تمدید توافق برای حرکت بازار نفت به تعادل عامل حمایت از نفت شد. اما دیدار اخیر نواک، وزیر انرژی روسیه با تولیدکنندگان نفت این کشور، تردیدها نسبت به میزان و مدت تمدید توافق را تقویت کرده است. این عوامل در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۵/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (بر خلاف پیش‌بینی از ۲/ ۲ میلیون بشکه کاهش) چهارمین روز نزولی نفت را رقم زد.