بازار سهام

سیگنال‌های مثبت فلزی-معدنی‌ها

شاخص کل بورس با رشد ۱۹۶ واحدی (۲۳/  ۰ درصدی) برای سومین روز متوالی صعودی شد. آمار مناسب اقتصادی چین رشد قیمت فولاد در بازار شانگهای، رشد قیمت مس به سقف ۳ساله، بالاتر از ۷ هزار دلار، افزایش قیمت آلومینیوم در ۲۱۰۰ دلار و روی در ۳۲۰۰ دلار را رقم زد؛ کامرز بانک بخشی از جهش مس را ناشی از سفته‌بازی می‌داند. سیگنال‌های نرخ فروش فولاد در بورس کالا از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. «جم» و «پترول» با حمایت حقوقی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. شاهد اقبال معامله‌گران از تک‌نمادها بودیم. همچنین با وجود کم‌نوسانی خودرویی‌ها، تغییر مالکیت ۵/  ۳ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها در ۳ نماد اصلی «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» رقم خورد. «فایرا» با سایه فروش حقوقی در روزهای اخیر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد در کنار گزارش‌های ۶ماهه بر بورس اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

نشانه‌های تردید در روند آتی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ 4009 تومان معامله شد. با وجود رشد آرام نرخ دلار زیر سطح 3950 تومانی تا 13 مهر، در ادامه تشدید تردیدها از موضع آمریکا نسبت به برجام، رشد دلار تا سقف 4050 تومان را رقم زد. اما کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران در شنبه هفته جاری بیشترین افت نرخ دلار (30 تومان) از انتخابات ریاست‌جمهوری (30 اردیبهشت) را رقم زد. با وجود افت مقطعی دلار زیر سطح 4 هزار تومانی در معاملات یکشنبه اما معامله‌گران فردایی دلار را به بالاتر از 4 هزار تومان بازگرداند. روز گذشته نیز با وجود تلاش معامله‌گران فردایی برای رشد دلار، معاملات نقدی با فردایی همراه نشد و تردیدها نسبت به روند آتی دلار تشدید شد. رشد تقاضای ارز مسافرتی در اربعین و رشد تقاضای ارز تجاری در پایان سال میلادی حمایت عوامل بنیادین از دلار را نشان می‌دهد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه با خوش‌بینی به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 313 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، روز جمعه اونس طلا بالاتر از 1300 دلار قرار گرفت. روز دوشنبه نیز رشد اندک اونس طلا در سطح مزبور رقم خورد. اما همچنان چشم‌انداز رشد تدریجی نرخ بهره آمریکا با اظهارات رئیس فدرال رزرو فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز با وجود تلاش معامله‌گران فردایی برای بالا نگه داشتن نرخ دلار، اما معاملات نقدی با معاملات فردایی همراه نشد و روند کم‌نوسان نرخ دلار زیر سطح 4010 تومانی رقم خورد. بنابراین همچنان تردیدها نسبت به حمایت سطح 1300 دلاری اونس طلا و احتمال افت نرخ دلار و شناسایی سود میان معامله‌گران سکه، پس از رشد بیش از 70 هزار تومانی از 10 مهر،احتیاط را در بازار سکه حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

سطح شکننده 1300 دلاری طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1305 دلار معامله شد. با وجود رشد اندک شاخص دلار، اونس طلا بالاتر از سطح 1300 دلار نوسان داشت. روز جمعه نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها مقاومت سطح 1300 دلاری طلا را شکست. اما رئیس فدرال رزرو اعلام کرد با وجود پایین‌تر بودن نرخ تورم از هدف فدرال رزرو ، وضعیت مناسب رشد اقتصادی و اشتغال امکان رشد تدریجی نرخ بهره را فراهم آورده است. افت یورو با تشدید تنش‌های کاتالونیا و اسپانیا در کنار پیروزی حزب راست‌گرا در اتریش، از شاخص دلار حمایت کرد. صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز پایین ماندن نرخ تورم را در اقتصادهای توسعه‌یافته ارائه داد. این عامل در کنار تداوم تنش‌های ژئوپلیتیک با ریسک کره‌شمالی تا حدی از طلا حمایت می‌کند. اما همچنان احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر فشار بر طلا را حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

عبور «تسه»ها از 78 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 5/  0 درصدی به قیمت 77 هزار و 645 تومان معامله شدند. با وجود روند نزولی قیمت اوراق مسکن در نیمه اول مهر، اما در هفته‌های اخیر شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به روند صعودی هستیم. به‌صورتی که روز گذشته سقف 77 هزار تومانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن شکسته شد و اوراق جدیدتر بالاتر از 78 هزار تومان معامله شدند؛ به این ترتیب بازدهی یک درصدی قیمت اوراق از ابتدای مهر رقم خورد. امری که با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق را در سطح 9/  21 درصد قرار داده است. با توجه به رشد تدریجی تعداد معاملات مسکن در نیمه اول سال‌جاری با ارائه وام از صندوق اول بانک مسکن و رشد تقاضای «خانه‌اولی‌»ها کارشناسان معتقدند مسکن در فاز پیش‌رونق قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

جهش نفت با تردیدها به اختلال عرضه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/  52 دلار معامله شد. تشدید تنش‌ها در عراق در کنار کاهش (5 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی از قیمت نفت حمایت کرد. ورود نیروهای دولت مرکزی عراق به کرکوک برای در دست گرفتن کنترل تولیدات نفت این منطقه، 200 هزار از 600 هزار بشکه در روز از تولیدات کردستان، با احتمال اختلال عرضه از سوی دومین صادرکننده بزرگ اوپک جهش قیمت نفت را روز دوشنبه رقم زد. نیروهای کرد اعلام کرده‌اند درگیری‌ها را به میدان‌های نفتی این منطقه نخواهند کشاند و شرکت «نفت شمال» عراق شرایط عادی در تولید نفت را اعلام کرد. تداوم تردید با مهلت 60 روزه تصمیم کنگره برای برجام عامل حمایت از نفت است. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضا، بازگشت تولیدات شیل و تولیدکنندگان غیراوپک فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است.

آینده  نگر بازار