بازار سهام

فشار ریسک‌گریزی بر بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۵۰۵ واحدی (۶/ ۰ درصدی) مواجه شد. انتظار برای اعلام تصمیم ترامپ روز یکشنبه ۱۵ اکتبر در مورد برجام غلبه فضای منفی بر بورس را تشدید کرد. به این ترتیب افت ۵/ ۱ درصدی شاخص را در ۵ روز معاملاتی اخیر رقم زده است. در هفته اخیر رشد قیمت مس با زلزله در شیلی و رشد قیمت روی در سطح ۳۲۰۰ دلاری با تداوم کاهش موجودی انبار و خوش‌بینی به کاهش عرضه چین رقم خورد. همچنان بازگشایی بازارهای چین پس از تعطیلی یک‌هفته‌ در کنار روند شاخص دلار (پس از رسیدن به سقف ۲ماه و نیم) بر قیمت کالاهای فلزی و محصولات پتروشیمی‌ اثرگذار است. رشد بیش از ۵ درصدی نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد در کنار گزارش‌های نسبتا مناسب فلزی‌معدنی‌ها همچنان عوامل خوش‌بینی به بورس هستند. امری که تغییر مالکیت ۴۷ میلیارد تومانی را به سمت حقوقی‌ها رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در مرز 4 هزار تومان

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 37 تومانی به نرخ 3999 تومان معامله شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم نهایی ترامپ در مورد برجام، رشد نرخ درهم تا مرز 1100 تومان و افزایش فعالیت معامله‌گران فردایی، بیشترین رشد روزانه دلار از 5 فروردین تا مرز روانی 4 هزار تومان را رقم زد. با اینکه پیش‌تر شاهد احتیاط معامله‌گران نزدیک سطح 3950 تومانی بودیم، اما اظهارات ترامپ روز جمعه رشد بیش از 50 تومانی دلار را در دو روز ابتدایی هفته رقم زد. از ابتدای مهر نیز رشد تقاضای آربیتراژی در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با بازگشایی بازارهای چین و در ماه‌های پایانی سال میلادی عامل حمایت از دلار شد. با وجود فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، قرار گرفتن معاملات فردایی بالاتر از ۴ هزار تومان احتمال عبور دلار از سطح مزبور را محتمل کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

جهش سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با جهش 30 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 293 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی قیمت سکه را به بالاترین سطح از خرداد 92 بازگرداند. افت بیش از 70 دلاری طلای جهانی در یک ماه اخیر رقم خورد. با وجود نوسان طلا روز جمعه در سطح 1260 دلاری، اخبار آماده شدن کره شمالی برای آزمایش هسته‌ای در آب‌های غربی آمریکا رشد طلا تا ۱۲۷۶ دلار را رقم زد. همچنان چشم‌انداز رشد نرخ بهره بانک‌های مهم مرکزی فشار بر طلا را حفظ کرده است. در بازار ارز رشد تقاضای محافظه‌کارانه و رشد نرخ درهم دلار را در مرز ۴ هزار تومانی قرار داد. قرار گرفتن معاملات فردایی بالاتر از ۴ هزار تومان، با تقویت خوش‌بینی معامله‌گران سکه به عبور دلار از سطح مزبور، با بیش‌واکنشی معامله‌گران، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را ۲۰ هزار تومان بزرگ‌تر کرد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

چهارمین هفته افت طلا

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 3/ 0 درصدی مواجه شد. رشد 7/ 2 درصدی شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران در 4 هفته‌ اخیر افت بیش از 80 دلاری طلا را رقم زد. تقویت چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سال جاری، همچنین افت یورو و افت پوند به کف یک‌ماهه با تزلزل جایگاه نخست‌وزیر بریتانیا جمعه طلا را به کف ۲‌ماه‌و‌نیم اخیر (۱۲۶۰ دلار) رساند. اما بازگشت ریسک کره شمالی در ساعات پایانی معاملات، طلا را به ۱۲۷۶ دلار افزایش داد. همچنان بررسی خروج کاتالونیا از اسپانیا، تحولات سیاسی بریتانیا، صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و سخنرانی دراگی روز پنج‌شنبه بر طلا اثرگذار هستند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۵ کارشناس) ۱۰ نفر روند نزولی، ۴ کارشناس حرکت صعودی و یک نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

روزهای کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 8/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای مهر میانگین قیمت «تسه»ها در سطح 75 هزار و 693 تومان قرار گرفته است. با وجود رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 3‌ماهه (74 هزار تومان) با کاهش تقاضای تابستان (فصل رونق) مسکن، اما افزایش تدریجی تقاضای مسکن با رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور سال جاری نسبت به سال گذشته بازگشت «تسه»ها از کف را رقم زد. اما شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها هستیم. رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار رشد تقاضای بافت فرسوده عوامل حمایت از «تسه»ها هستند. اما کاهش زمان انتظار برای دریافت وام صندوق یکم بانک مسکن از یک سال به ۱۰ ماه در کنار افزایش مدت بازپرداخت تا ۱۵ سال و کاهش نرخ بهره به ۸ درصد با جذابیت وام رقیب می‌تواند کاهش تقاضای اوراق تسهیلات را به همراه داشته باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

بازگشت نفت به مدار نزولی

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۶/ ۴ درصدی پس از ۴ هفته نزولی شد و به قیمت ۲۹/ ۴۹ دلار معامله شد. پیش‌تر توقف فعالیت بخشی از پالایشگاه‌های خلیج مکزیک با نزدیک شدن توفان «نیت» بر قیمت نفت فشار آورد. علاوه بر این در هفته‌های اخیر افزایش اختلاف قیمت نفت برنت و WTI با رشد تقاضای تولیدات نفت آمریکا، صادرات این کشور را به رکورد ۲ میلیون بشکه در روز افزایش داد. موضوعی که در کنار رشد تولیدات نفت آمریکا به ۵۶/ ۹میلیون بشکه در روز همچنین رشد تولیدات اوپک در سپتامبر تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است. با این وجود افت (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای چهارمین هفته در ۵ هفته اخیر عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنان روسیه احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک را «ممکن» اعلام کرده است.

آینده  نگر بازار