یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت شاخص پس از پنج هفته

شاخص کل بورس پس از پنج هفته صعودی با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین، تداوم فشار تسویه اعتباری‌ها با تقویت احتیاط افت ۲۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین نیمه اول شهریور را رقم زد. با این وجود عرضه «چدن» در گروه ساخت محصولات فلزی و عرضه نماد «های‌وب» در گروه اطلاعات و ارتباطات تا حدی به تقویت معاملات بورس کمک کرد. در بازار جهانی، روز پنج‌شنبه قیمت مس با افزایش عرضه و رشد موجودی انبار LME به کف ۵‌هفته (۶۴۰۰ دلار) رسید. آمارهای اقتصادی چین (تولیدات صنعتی و رشد سرمایه ‌ثابت) کمتر از پیش‌بینی‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران با وجود رشد ساخت و ساز چین، نگرانی‌ها از افت بیشتر قیمت کالاها را رقم زده است. همچنین، سیگنال‌های یکسان‌سازی نرخ دلار و پایان زمان تسویه اعتباری‌ها عوامل اثرگذار بر بورس هستند.

بازار ارز

پنجمین هفته رشد دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی به نرخ 3915 تومان معامله شد. کاهش نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1073 تومان، عامل فشار بر نرخ دلار شد. با شکسته شدن مقاومت سطح 3900 تومانی در 16 شهریور، گمانه‌زنی‌ها برای رشدهای بیشتر ایجاد شد. در ادامه اما، با وجود تقویت فعالیت‌های سفته‌بازی و نزدیک شدن نرخ‌ها به سطح 3920 تومان، تشدید عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نرخ‌ها را متعادل کرد. از سوی دیگر، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی از نامناسب بودن بازار ارز برای سرمایه‌گذاری با توجه به بازدهی پایین، با تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز، احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرد. نرخ دلار از ابتدای سال بازدهی 3/ 4 درصدی را ثبت کرده است. با وجود حمایت عوامل بنیادین از دلار، اما کاهش تقاضای مسافرتی و احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها می‌تواند بر دلار فشار آورد.

بازار سکه

نگاه سکه به طلا

هر سکه طرح جدید پس از دو هفته صعودی، با افت ۷/ ۰ درصدی مواجه شد. پس از رسیدن طلای جهانی به سقف یک‌ساله، رشد شاخص دلار از کف ۲۳‌ماهه و فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک طلا را نزولی کرد. روز پنج‌شنبه پیش از تعطیلی بازارهای داخلی، طلا بالاتر از ۱۳۲۰ دلار نوسان داشت. اما در ادامه تقویت احتمال یک بار دیگر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری، افت طلا را به‌صورت مقطعی تا ۱۳۱۵دلار رقم زد. روز جمعه نیز با فروکش سریع ریسک کره شمالی، طلا در سطح ۱۳۲۰ دلار نوسان داشت. آمار خرده‌فروشی آمریکا بر طلا اثرگذار است. در بازار ارز نیز چشم‌انداز کاهش تقاضای مسافرتی و افزایش عرضه نوسان محدود دلار بالاتر از ۳۹۱۰ تومانی را رقم زد. تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار کاهش تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به محرم می‌تواند بر سکه فشار آورد.

بازار طلای جهانی

تشدید نوسانات طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1324 دلار معامله می‌شد. پنج‌شنبه انتشار نرخ تورم آمریکا بهتر از پیش‌بینی‌ها، با تقویت مجدد چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، حمایت سطح 1320 دلاری از طلا را شکست. اما در ادامه چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بانک انگلیس با رشد پوند به سمت سقف یک‌ساله (فشار بر دلار) طلا را مجددا بالاتر از 1320 دلار قرار داد. جمعه نیز پرتاب موشک میان‌برد کره شمالی رشد مقطعی طلا تا 1332 دلار را رقم زد. موضوعی که با نوعی کم‌واکنشی و بازگشت سریع قیمت‌ها مواجه شد. در سوی دیگر، آمار تراز تجاری اتحادیه اروپا بیشتر از پیش‌بینی با تقویت ارزش یورو فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. گرچه این امر از طلا حمایت می‌کند، اما همچنان احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی می‌تواند جذابیت طلا را کاهش دهد.

بازار اوراق مسکن

افت «تسه»ها در پایان تابستان

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴(تسه۹۴۱۲) با افت هفتگی ۱۱/ ۰ درصدی همراه شدند. در هفته‌های اخیر با وجود تشدید نوسان «تسه»ها همچنان شاهد حبس بازه‌ای قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۷۶ تا ۸۰ هزار تومانی رقم خورد. نزدیک شدن به پایان تابستان (فصل رونق مسکن) عامل فشار بر «تسه»ها است. اما همچنان افزایش تقاضا به ویژه از سوی «خانه‌اولی»ها و افزایش تقاضا از سوی بافت فرسوده در کنار رشد غیرتورمی مسکن خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضا را تقویت کرده است. بنابراین با وجود احتمال شکسته شدن حمایت سطح ۷۶ هزار تومانی، اما افت قابل توجه قیمت «تسه»ها دور از انتظار است. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی سود واقعی وام از طریق اوراق ۹/ ۲۱ درصد است. امری که در کنار سهم بالای خرید خانه‌های با متراژ پایین بر پایین بودن قدرت خرید متقاضیان تاکید دارد.

بازار نفت

حرکت نفت حول سقف ۵۰ دلاری

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 50 دلار معامله شد. پیش‌بینی افزایش تقاضای نفت اوپک از سوی اروپا و چین در کنار پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از افزایش تقاضای نفت در سال 2017 به 6/ 1 میلیون بشکه در روز، نسبت به 5/ 1 میلیون بشکه در روز در گزارش پیشین از نفت حمایت کرد. با توجه به زمان‌بر شدن کاهش موجودی نفت به میانگین 5‌ساله چشم‌انداز تمدید توافق پس از مارس 2016 نیز دورنمای بازگشت بازار به تعادل را تقویت کرد. هفته گذشته موجودی نفت تجاری آمریکا 9/ 5 میلیون بشکه افزایش و موجودی بنزین، با اثرات توفان هاروی 4/ 8 میلیون بشکه (بیشترین افت ثبت‌شده) کاهش داشت. اما با فروکش اثرات هاروی، بازگشت فعالیت پالایشگاه‌ها، در کنار سایر عوامل سقف 50 دلار را برای اولین بار در 5‌هفته به‌صورت مقطعی در روزهای اخیر شکست.