یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 19 واحدی (02/ 0 درصدی) همراه شد. همانند روال روزهای اخیر شاهد اقبال معامله‌گران از نمادهای بزرگ تر با سیگنال‌های قیمت جهانی کالاها بودیم. توقف 70 نماد بورسی، شرایط احتیاطی را در بازار رقم زده است. با افت شاخص دلار با تشدید تنش‌های واشنگتن و اعتصابات معادن و کاهش موجودی فلزات، روز گذشته قیمت مس تا سطح 5920 دلار رقم خورد. همچنین رشد قیمت فولاد به دلیل تعطیل شدن ظرفیت‌های بلااستفاده در چین و رشد روی (ماده مورد استفاده برای گالوانیزه کردن فولاد) تا 2850 دلار ادامه یافت. بنابراین «فملی»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما فروکش هیجان در گروه‌های کوچک‌تر، رشد شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را به صفر نزدیک کرد. بازگشایی نمادها از جمله پالایشی‌ها و ورود نقدینگی جدید می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز
بازگشت احتیاط در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با افت 7 تومانی به نرخ 3786 تومان معامله شد و بار دیگر در فتح کانال 3800تومانی ناکام ماند. روز سه شنبه با افزایش تقاضای آربیتراژی و رشد نرخ حواله‌ای درهم، همچنین با افزایش معاملات فردایی با چشم انداز صعودی، دلار از سطح 3790 تومانی عبور کرد. در ادامه اما با نزدیک شدن دلار به سقف 3800 تومانی شرایط احتیاطی در بازار تقویت شد. بنابراین افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران عامل فشار بر نرخ دلار شد. همچنین کاهش نرخ حواله‌ای درهم تا سطح 1043 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم با فشار بر دلار، نرخ‌ها را به سطح 3780 تومانی بازگرداند. در صورت نبود عامل بنیادین و تداوم کم‌نوسانی دلار، شکسته شدن حمایت سطح 3780 تومانی به سمت پایین نیز دور از انتظار نیست.

بازار سکه
خوش‌بینی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی در شرایط افت اندک نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن با افت شاخص دلار و رشد تقاضای محافظه کارانه اونس طلا را نزدیک سطح 1215 دلاری قرار داد. اما سخنرانی جنت یلن و سیگنال‌های روند افزایش نرخ بهره آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد و افت بیشتر طلا در میان مدت محتمل است. در بازار ارز نیز شاهد بازگشت نرخ دلار به سطح 3780 تومانی (از 3793 تومان) با افزایش عرضه بودیم. با وجود افت بیش از 80 دلاری اونس طلا در یک ماه اخیر، اما عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به سطح 125 هزار تومان رساند.

بازار طلای جهانی
نگاه طلا به تحولات آمریکا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1216 دلار معامله شد. افت شاخص دلار با تشدید تنش‌های سیاسی واشنگتن پس از انتشار ایمیل‌هایی مبنی بر ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه، از اونس طلا حمایت کرد. با این وجود، شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی جنت یلن، افت پوند (عامل حمایت از شاخص دلار) با اعلام عدم آمادگی بانک انگلیس برای افزایش نرخ بهره و رشد بازارهای سهام با افزایش قیمت نفت مانع از رشد قابل توجه طلا شد. سخنرانی رئیس فدرال رزرو، در مقابل کنگره می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره ارائه دهد. پیش‌تر یکی از نمایندگان فدرال رزرو، لیال برینارد، روند افزایش نرخ بهره را منوط به تغییرات نرخ تورم اعلام کرد. همچنین با وجود کاهش نرخ بیکاری، عدم رشد متناسب دستمزدها نیز از جمله عوامل ابهام در روند افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو است.

بازار اوراق مسکن
خیز آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0 درصدی به قیمت 77 هزار و 783 تومان معامله شدند. پس از روند کم نوسان قیمت «تسه»ها پایین‌تر از سطح 76 هزار تومانی، از نیمه دوم تیر شاهد رشد 5/ 1 درصدی قیمت «تسه»ها هستیم. رشد تدریجی تقاضا، حرکت تدریجی قیمت اوراق تسهیلات به سطح 80 هزار تومانی را تقویت کرده است. افزایش تقاضا در فصل رونق مسکن، تابستان، در کنار اقدام بانک مسکن برای افزایش سقف وام جعاله تا 20 میلیون تومان، اما تا پایان شهریور در کنار رشد تقاضای «خانه-اولی»ها با ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن از جمله عوامل حمایت از تقاضای مسکن هستند. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان شتاب رشد تقاضای مسکن را کاهش داده است؛ امری که با تقویت چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن، می‌تواند خروج سمت عرضه از رکود را نیز با تاخیر بیشتری همراه کند.

بازار نفت
رشد نفت با سیگنال‌های مبهم

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 45 دلار معامله شد. پیش‌بینی کاهش رشد تولیدات شیل در سال آینده در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 13/ 8 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته گذشته قیمت نفت را به 46 دلار نزدیک کرد. نظرسنجی بلومبرگ کاهش 45/ 2 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری را پیش‌بینی کرد. علاوه بر این، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) با وجود عدم تغییر میانگین تولیدات سال 2017 (33/ 9 میلیون بشکه در روز) اما رشد تولیدات شیل در سال 2018 را نسبت به گزارش پیشین به دلیل افت قیمت نفت، کاهش داد و 9/ 9 میلیون بشکه (از 01/ 10 میلیون بشکه در روز) پیش‌بینی کرد. همچنین میانگین قیمت WTI را برای سال 2017، از 61/ 53 دلار به 58/ 49 دلار کاهش داد. با این وجود، منابع آگاه افزایش تولیدات عربستان را برای اولین بار پس از توافق اعلام کردند.