یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نشانه‌های تعدیل اصلاح شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۸۴ واحدی (۱۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. روز گذشته شاهد روند عکس شاخص کل و شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) بودیم؛ امری که به تغییر نسبی فضای بازار اشاره دارد. با این وجود افت ارزش معاملات تا سطح ۶۰ میلیارد تومان، بر تداوم احتیاط بر بازار اشاره دارد. روز گذشته شکستن کف تکنیکال «وبملت» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. افت قیمت نفت برای پنجمین هفته و رسیدن WTI به کف ۱۰ماهه عامل فشار بر پالایشی‌ها شد؛ به این ترتیب «شبندر» و «شتران» بیشترین نمادهای تاثیرگذار بر افت شاخص بودند. با رشد اخیر قیمت جهانی مس و روی در روزهای اخیر شاهد حمایت معامله‌گران از برخی نمادهای فلزات اساسی بودیم؛ به این ترتیب «کروی» در کنار «خودرو» از نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص بودند. همچنان بازگشایی نمادها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

عبور دلار از مرز روانی ۳۷۵۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 13 تومانی به نرخ 3758 تومان معامله شد. رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به تعطیلی عید فطر رشد نرخ دلار رقم خورد. افزایش نرخ حواله‌ای درهم، تا سطح 1036 تومان نیز با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود. در روزهای پایانی خرداد شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار بودیم، اما با عبور مقطعی دلار از سطح 3750 تومانی، فشار عرضه با شناسایی سود میان معامله‌گران مقاومت سطح مزبور را تشدید کرد. اما روز گذشته مقاومت سطح مزبور شکسته شد و نرخ دلار به بالاترین سطح از 28 اردیبهشت رسید. با تشدید نوسانات نرخ دلار، رشد 5/ 0درصدی نرخ دلار در 3 روز اخیر رقم خورد. در صورت تثبیت نوسانات دلار بالاتر از سطح 3750 تومانی، تداوم روند صعودی دلار پس از کم‌نوسانی آن در خرداد محتمل است.

بازار سکه

احتیاط سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلای جهانی و افزایش نرخ دلار از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، افت شاخص دلار با آمار نامناسب اقتصادی آمریکا در کنار بازگشت ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را از کف ۱۲۴۰ دلاری (یک ماهه) با رشد همراه کرد؛ اما همچنان سطح ۱۲۶۰ دلاری در برابر رشد طلا مقاومت می‌کند. در بازار ارز نیز با رشد تقاضای مناسبتی و رشد نرخ درهم، رشد ۵/ ۰ درصدی دلار در ۳ روز اخیر رقم خورد. با اینکه پیش تر خوش‌بینی به رشد تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۱۱۰ هزار تومان رساند. اما تردیدها به پایداری رشد بازارهای اثرگذار، با کم‌واکنشی سکه به رشد عوامل، حباب را به زیر ۱۰۰ هزار تومان بازگرداند.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف

هر اونس طلای جهانی با رشد 26/ 0 درصدی به قیمت 6/ 1256 دلار معامله شد. افت شاخص دلار در کنار بازگشت فضای احتیاطی تا حدی رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا را رقم زد. چشم انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری، اونس طلا را به کف یک ماهه، 1242 دلار رساند. اما آمارهای اقتصادی به ویژه نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها، تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا تقویت شده است؛ امری که در افت نرخ بازدهی اوراق خزانه 10 ‌ساله آمریکا (سیگنالی برای چشم انداز نرخ بهره) قابل مشاهده است. رشد اخیر پوند با احتمال کاهش سیاست‌های انبساطی بانک انگلیس، همچنین آمار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و خدمات آمریکا کمتر از پیش‌بینی ها، افت 6/ 0 درصدی شاخص دلار را در سه روز اخیر رقم زد. همچنان ریسک‌های سیاسی از جمله تنش‌های واشنگتن حمایت سطح 1240 دلاری را تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

حذف محدودیت اوراق پیشین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰درصدی مواجه شدند. همچنان «تسه»ها در بازه ۷۶ هزار تومانی نوسان دارند. پیش تر برای دریافت وام تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۸۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی، نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن جدیدتر بود و تنها امکان تامین بخشی از وام، تا سقف ۳۵ میلیون تومان از «تسه»های مهر ۹۴ و پیش‌تر از آن فراهم بود. اما در بخشنامه اخیر بانک مسکن ممنوعیت پرداخت تسهیلات مازاد بر ۳۵ میلیون تومان به «تسه»های مهر ۹۴ و پیش از آن لغو شده است. با این وجود، با توجه به اختلاف قیمت محدود به حدود ۱۰۰۰ تومان بین «تسه»های جدیدتر و پیشین، این عامل بر متقاضیان خرید «تسه»ها در شرایط کنونی تاثیر بسزایی نخواهد داشت. در روزهای آتی با توجه به اتمام رمضان و آغاز فصل رونق مسکن رشد «تسه»ها محتمل است.

بازار نفت

نوسان نفت در کف ۱۰‌ماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 9/ 3 درصدی با ثبت پنجمین هفته نزولی به قیمت 01/ 43 دلار معامله شد. تداوم رشد تولیدات شیل و رسیدن به 35/ 9 میلیون بشکه در روز، در کنار چشم انداز رشد تولیدات لیبی و نیجریه، عامل فشار بر نفت شد. با افت بیش از 20درصدی قیمت WTI و برنت در سال 2017، بازار نفت رسما وارد وضعیت «خرسی» شد و نگرانی‌ها نسبت به تداوم مازاد عرضه قیمت WTI را به کف 10‌ماهه، 42 دلار رساند. با وجود تاکید عربستان و سایر اعضای اوپک در کنار روسیه، به اقدامات جدی تر برای رساندن موجودی نفت تجاری به میانگین 5‌ساله اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، موجودی نفت در کشورهای OECD را 230 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5‌ساله در انتهای 2017 و 260 میلیون بشکه بالاتر در 2018 پیش‌بینی کرده است.