یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

حمایت حقوقی‌ها در فضای منفی

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۳۰ واحدی (۰۳/ ۰ درصدی) همراه شد. در روز گذشته فضای منفی بازار افت شاخص را تا سطح ۷۶ هزار و ۱۹۹ واحدی رقم زد. اما در ادامه حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها شامل «اخابر»، «شپدیس» و «جم» باعث تغییر روند شاخص در ساعات پایانی معاملات شد. کمبود نقدینگی در پایان سال، افت قیمت جهانی کالاها از سقف‌های پیشین و روند نزولی نرخ دلار تشدید فشار فروش را در بازار رقم زده است. با این وجود همچنان در شرایط کنونی شاهد اقبال معامله‌گران از سهم‌های کوچک تر و تک‌سهم‌ها هستیم؛ به این ترتیب از میان ۳۷ صنعت، شاخص صنعت انتشار و چاپ و در ادامه شاخص صنعت کانه فلزی با بیشترین رشد همراه شد؛ پس از افت‌های اخیر در نمادهای تولیدکننده روی، شناسایی کف قیمتی روز گذشته اقبال معامله‌گران از این نمادها را به دنبال داشت.

بازار ارز

بازگشت دلار به روند نزولی

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۷ تومانی برای ششمین روز در ۷ روز اخیر نزولی و به نرخ ۳۷۵۵ تومان معامله شد. فضای احتیاطی با چشم‌انداز افزایش عرضه ارز و تثبیت نرخ درهم باعث تداوم رکود تقاضا در بازار ارز بودند. در روزهای اخیر رسیدن نرخ دلار به سطح ۳۷۲۰ تومان، شناسایی کف افزایش تقاضا را از سوی معامله‌گران رقم زد. این عامل در کنار شناسایی کف درهم با رسیدن نرخ حواله‌ای درهم تا کف ۱۰۱۶ تومانی، دلار را از کف ۱۴ هفته‌ای با رشد همراه کرد. همچنان چشم انداز افزایش تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، عامل حمایت از دلار است. اما اظهارات بازارساز و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز مانع از رشد دلار است. اما همچنان رشد تقاضای آربیتراژی نیز با توجه به رشد ارزش جهانی دلار می‌تواند تا حدی از دلار حمایت کند.

بازار سکه

ناامیدی سکه از بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی مواجه شد. در بازار طلای جهانی روز جمعه حمایت سطح ۱۲۰۰ دلاری اونس طلا شکسته شد. با این وجود افت شاخص دلار در ساعات پایانی معاملات، اونس طلا را بالاتر از ۱۲۰۰ دلار قرار داد. اما همچنان تقویت چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته جاری فدرال رزرو، فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز تداوم رکود تقاضا در کنار افزایش عرضه از سوی صرافی بانک ها، افت دلار را رقم زد. با اینکه پیش‌تر، خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا و رشد تقاضای مناسبتی حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را تقویت کرده بود. اما تداوم روند نزولی عوامل اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه کرد. اما همچنان حباب سکه بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

بازار طلای جهانی

بازی طلا در سطح 1200 دلاری

اونس طلای جهانی با افت ۴/ ۲ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. پس از رشد اونس طلا در هفته‌های ابتدایی سال جاری و رسیدن به سقف ۱۲۵۹ دلاری، اما توجه معامله‌گران به تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، روند نزولی اونس طلا را رقم زد و روز جمعه اونس طلا زیر سطح ۱۲۰۰ دلاری، کف ۵ هفته‌ای قرار گرفت. اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو و آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا از جمله آمار اشتغال آمریکا مبنی بر افزایش ۲۳۵ هزار شغل جدید، بیش از پیش‌بینی کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته جاری فدرال رزرو را به ۱۰۰ درصد نزدیک کرده است. با این وجود روز جمعه رشد یورو برای دومین روز متوالی، با شنیده‌ها از احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا مانع از رشد شاخص دلار شد و در ساعات پایانی اونس طلا را به بالاتر از ۱۲۰۰ دلار رساند.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۱درصدی مواجه شدند. از ابتدای اسفند شاهد افت ۶ درصدی قیمت «تسه»ها هستیم. اما همچنان نشانه‌های افزایش تقاضا در بازار مسکن مانع از افت شدید قیمت «تسه»ها است. علاوه بر این، با وجود تمدید ۶ماهه مدت اعتبار اوراق، اما نزدیک شدن اوراق به زمان سررسید عامل فشار بر اوراق است. به گزارش «دنیای اقتصاد» به گفته مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بهبود وضعیت تسهیلات دهی و ثبات نسبی قیمت مسکن و تخلیه حباب سال ۹۲، شاخص طول دوره انتظار تملک مسکن، (شاخصی برای قدرت خرید متقاضیان) را به کمترین سطح در ۳سال اخیر رسانده است. این عامل در کنار افزایش افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم بانک مسکن، با توجه به مهلت ۱۸ ماهه برای پرداخت وام چشم انداز تداوم رشد تقاضا در سال ۹۶ را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

بیشترین افت نفت در 5 ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۱/ ۹ درصدی با بیشترین افت از هفته دوم آبان مواجه شد. رشد (۸ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هشتمین هفته متوالی و تعداد دکل‌های فعال نفتی شیل به بالاترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۵ رسید. علاوه بر این، حجم ذخایر نفت (در بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲) و رسیدن سطح تولیدات شیل به بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز در سه هفته اخیر نگرانی‌ها از بازگشت پرشتاب شیل را تقویت کرده است؛ در همین رابطه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) تولیدات شیل را ۳۳۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش پیشین (رسیدن به ۲/ ۹ میلیون بشکه در روز) افزایش داد. همچنان با وجود خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا، اما شتاب رشد شیل تردیدهایی را برای رسیدن بازار به تعادل به وجود آورده است.