یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
حمایت کالایی‌ها از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد 190 واحدی (25/ 0 درصد) همراه شد. رشد قیمت جهانی کالاها شامل سنگ آهن، فولاد، رشد آلومینیوم تا سقف 21 ماهه در کنار حرکت مس نزدیک سطح 6000 دلاری و روی بالاتر از 2800 دلار، خوش‌بینی‌ها به رشد سودآوری فلزی-معدنی‌ها را تقویت کرده است؛ اما رشد مس و آلومینیوم با اختلالات مقطعی عرضه، پایداری قیمت‌ها در سطح کنونی را در ابهام قرار داد. قیمت متانول نیز با اختلالات سمت عرضه، بخشی به‌دلیل کاهش تولیدات پتروشیمی‌های داخلی از جمله زاگرس و فناوران با قطع خوراک به دلیل سردی هوا، در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای چین به سقف 35 ماهه رسید. ابهام در پایداری قیمت جهانی کالاها، چشم‌انداز رشد شاخص دلار(عامل فشار بر قیمت جهانی کالاها)، افت نرخ دلار و نزدیک شدن به زمان تسویه کارگزاری‌ها، فشار عرضه را بر بازار سهام حفظ کرده است.

بازار ارز
بازگشت آرام دلار از کف

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3816 تومان معامله شد. روز گذشته روند نزولی دلار پس از 5 روز متوقف شد. از ابتدای بهمن کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار تاکید بازارساز با تقویت چشم‌انداز افزایش عرضه و تقویت مداخله دولت در بازار ارز عامل فشار بر نرخ دلار شد و روز سه‌شنبه نرخ دلار به کمترین سطح از هفته اول آذر رسید. اما شناسایی کف میان معامله‌گران و افزایش تقاضا روز گذشته روند دلار را صعودی کرد. ضمن اینکه، روند صعودی ارزش جهانی دلار در 11 روز متوالی رقم خورد و روز گذشته به بالاترین سطح در 3 هفته و نیم اخیر رسید. تداوم این عامل می‌تواند رشد تقاضای آربیتراژی دلار را رقم بزند. علاوه بر این نزدیک شدن به نوروز و رشد تقاضای مسافرتی نیز عامل دیگر حمایت سطح 3800تومانی از دلار است.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد نرخ دلار در شرایط افت اندک اونس طلا، نوسان محدود قیمت سکه را رقم زد. روز گذشته شاهد نوسان اونس طلا نزدیک سطح ۱۲۲۵ دلاری بودیم. رشد شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران عامل فشار بر طلا شد. تاکید رئیس فدرال رزرو با تقویت احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را حفظ کرده است. اما همچنان ریسک‌های بازارهای جهانی حمایت سطح ۱۲۱۸ دلاری را تقویت کرده است. در بازار ارز نیز روز گذشته با شناسایی کف، روند نزولی نرخ دلار متوقف شد؛ اما همچنان پایین‌تر از میانگین یک ماه اخیر نوسان دارد. انتظار حمایت سطح ۳۸۰۰ تومانی دلار، خوش‌بینی‌ها به طلا و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی
فشار فدرال رزرو بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۶ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر طلا شد. سخنرانی جنت یلن در مقابل کنگره با تقویت چشم‌انداز ۳ بار افزایش نرخ بهره شاخص دلار را به بالاترین سطح در سه هفته و نیم اخیر رساند. رئیس فدرال رزرو اعلام کرد سیاست‌های این نهاد فارغ از سیاست‌های مالی دولت ترامپ و بر مبنای رشد اقتصادی پایدار آمریکا است؛ احتمال افزایش نرخ بهره در مارس به ۳۴ درصد رسید و رشد بازارهای سهام با رشد سهام موسسات مالی و اعتباری که افزایش نرخ بهره منجر به افزایش حاشیه سود آنها می‌شود، رقم خورد. انتظار می‌رود آمار نرخ تورم نیز چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا را تقویت کند. همچنان ریسک‌های ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا حمایت سطح تکنیکال ۱۲۱۸ دلاری از طلا را رقم زده است.

بازار اوراق مسکن
نوسان «تسه»ها در سقف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد اندک ۰۷/ ۰ درصدی همچنان در سقف ۱۲‌هفته‌ای نوسان داشتند. پس از رسیدن قیمت اوراق در میانه تابستان بالاتر از سقف ۱۰۰ هزار تومانی، از شهریور روند صعودی اوراق متوقف شد. از ابتدای مهر با خروج تقاضای فصلی مسکن، کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان و تقویت سمت عرضه روند نزولی اوراق تشدید شد. به این ترتیب اوراق در هفته سوم دی، به کف ۱۳‌ماهه (۶۹ هزار تومانی) رسید و افت ۲۲ درصدی اوراق از ابتدای مهر رقم خورد. در ادامه چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود و نگرانی‌ها از تشدید نوسانات قیمت مسکن در میان مدت، رشد ۱۱ درصدی «تسه»ها را از کف رقم زد. اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و زمان بر بودن خروج مسکن از رکود، مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها تقویت کرده است.

بازار نفت

فشار سیگنال‌های آمریکایی بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 52 دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار، چشم‌انداز رشد موجودی نفت تجاری آمریکا و شتاب گرفتن رشد تولیدات شیل عامل فشار بر نفت شد. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش موجودی نفت تجاری به میزان 9/ 9 میلیون بشکه، پیش از انتشار گزارش رسمی، عامل فشار بر نفت بود. همچنان تعهد 93 درصدی اوپک به توافق در اولین ماه اجرای توافق از نفت حمایت می‌کند؛ اما رشد تولیدات لیبی و نیجریه در کنار تخمین‌ها از تعهد حدود 40 درصدی تولیدکنندگان غیراوپک، باعث کم واکنشی نفت به کاهش تولیدات اوپک بود. علاوه بر این گزارش، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش تولیدات شیل به میزان 80هزاربشکه در روز، بیشترین رشد در 5 ماه اخیر، در کنار روند صعودی تعداد دکل‌های نفتی فشار بر نفت را تشدید کرده است.