یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

افت بورس با بازگشایی «وتجارت»

دیروز شاخص کل بورس با افت 560 واحدی (7/ 0 درصدی) همراه شد. فضای منفی بازار تحت‌تاثیر شوک منفی ناشی از بازگشایی دومین نماد متوقف بانکی، «وتجارت» رقم خورد؛ نماد «وتجارت» با افت 34درصدی همراه شد. با وجود وضعیت بنیادی نامناسب‌تر «وتجارت» و شناسایی زیان، در مقایسه با «وبملت» و شناسایی سود بانک ملت، اما به‌نظر می‌رسد شوک بازگشایی نمادهای متوقف بانکی با «وبملت» تا حدی تخلیه شده بود؛ امری که در روزهای اخیر با ارزندگی این سهم، رشد آن را نیز رقم زد. بنابراین، با وجود افت قابل توجه نماد بانک تجارت، در میانه معاملات حقیقی‌ها و در ادامه حقوقی‌ها اقدام به افزایش تقاضا کردند. غلبه فضای منفی بازار در کنار تشدید فشار فروش حقوقی‌ها، طبق انتظارت روند صعودی خودرویی‌ها را نیز متوقف کرد و همچنان با رشد قیمت مس، «فملی» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت.

فشار رکود تقاضا بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۸۳۲ تومان معامله شد. پس از شکسته شدن حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی، روز گذشته برای سومین روز متوالی شاهد نوسان دلار در سطح ۳۸۳۰ تومانی بودیم. با اینکه پیش‌تر شاهد تحرکات معامله‌گران فردایی بودیم. اما در شرایط کنونی، کاهش قابل‌توجه تقاضا در کنار حجم مناسب عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نوسانات نرخ دلار بسیار محدود شده است. این عامل در کنار چشم‌انداز مداخله دولت برای کنترل نرخ دلار، کاهش قابل‌توجه معاملات فردایی دلار و تقاضای سفته‌بازی ارز را نیز رقم زده است. حرکت ارزش جهانی دلار نزدیک به کف ۷‌هفته‌ای و افت به زیر سطح روانی ۱۰۰ واحدی، با کاهش تقاضای آربیتراژی، افت نرخ درهم و کاهش تقاضا از سوی مناطق مرزی، عامل فشار بر دلار است، بنابراین با تداوم رکود سمت تقاضا افت بیشتر دلار دور از انتظار نیست.

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک 2‌هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 185 هزار تومان معامله شد. رشد اونس طلا در شرایط افت اندک نرخ دلار از قیمت سکه حمایت کرد. روز گذشته با افت شاخص دلار به کف 7‌هفته‌ای و نگرانی‌ها نسبت به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی ترامپ با تقویت تقاضای محافظه‌کارانه اونس طلا را به سقف 2 هفته‌ای، بالاتر از 1210 دلار رساند. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو فشار بر طلا را حفظ کرده است که نتیجه اولین نشست فدرال‌رزرو در 2017 تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. در بازار ارز نیز تداوم رکود تقاضا با توجه به کاهش سفته‌بازی و تقاضای آربیتراژی نوسانات اندک دلار را رقم زد. انتظار مقاومت سطح 1215 دلاری در مقابل طلا و کاهش انتظارات برای رشد قابل‌توجه دلار، کم‌واکنشی سکه را به رشد اونس طلا رقم زد.

بیشترین رشد ماهانه طلا از ژوئن

اونس طلای جهانی با رشد ماهانه ۱/ ۵درصدی، با بیشترین رشد از ژوئن همراه شد. افت ۶/ ۲ درصدی شاخص دلار در ژانویه و رشد تقاضای محافظه‌کارانه با تنش‌های اولیه میان دولت ترامپ با اعمال قوانین ضدمهاجرتی از طلا حمایت کرد. اظهارات ترامپ و مشاور تجاری وی، در مورد استفاده اقتصادی آلمان، چین و ژاپن از پایین نگه‌داشتن مصنوعی ارزش پول کشورشان، با ایجاد ابهام نسبت به سیاست‌های ترامپ و احتمال تلاش وی برای پایین نگه‌داشتن شاخص دلار (با هدف حمایت از صادرات و نرخ تورم) در کنار افت نرخ بازدهی اسناد خزانه ۱۰ساله (سیگنال چشم‌انداز نرخ بهره آمریکا) شاخص دلار را به کف ۷‌هفته‌ای، زیر ۱۰۰ واحد رساند. امری که در کنار ریسک‌گریزی معامله‌گران، اونس طلا را دیروز بالاتر از ۱۲۱۰ دلار رساند. همچنان نتیجه نشست فدرال‌رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد.

«تسه»ها در سقف ۵ هفته‌ای

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با رشد 2/ 0درصدی به قیمت 76 هزار و 289 تومان معامله شدند. همچنان شاهد حرکت «تسه»ها در سقف 5 هفته‌ای هستیم. بازگشت تدریجی تقاضای اوراق، رشد 5 درصدی اوراق و حرکت «تسه»ها را در بازه 72 تا 76 هزار تومانی از ابتدای بهمن رقم زده است. افزایش تعداد معاملات مسکن در دی ماه امسال برخلاف روند کاهشی معاملات مسکن در دوره‌های مشابه سال‌های اخیر، رشد 2/ 3 درصدی تعداد معاملات در یک سال اخیر و رشد 9درصدی قیمت مسکن، چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد قابل‌توجه تقاضای مسکن است. در زمستان سال گذشته با افزایش سقف وام، موج افزایش تقاضا قیمت «تسه»ها را در بهمن تا سطح 90 هزار تومانی افزایش داد.

غلبه نگرانی‌های شیل بر نفت در ژانویه

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ماهانه ۷/ ۱ درصدی همراه و دیروز ساعت ۱۶ به قیمت ۲/ ۵۳ دلار معامله می‌شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز و افت ۶/ ۲ درصدی شاخص دلار از نفت حمایت کرد. اما سیگنال‌های افزایش تولیدات شیل، رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۸ ماه گذشته و رسیدن به بیشترین سطح از نوامبر ۲۰۱۵ عامل فشار بر نفت است. برآیند این عوامل، نوسان نفت را در ژانویه در بازه ۲۴/ ۵۵ و ۸۱/ ۵۰ محدود کرد. موسسه JBC Energy کاهش تولیدات بیش از یک میلیون بشکه در روز، تعهد ۸۸ درصدی و نظرسنجی روئیترز، تعهد ۸۳ درصدی تولیدکنندگان به توافق را پیش‌بینی کرده است. روز گذشته موسسه نفت آمریکا (API) افزایش ۸/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری پیش از انتشار گزارش رسمی را تخمین زد.