یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سومین هفته نزول شاخص

شاخص کل بورس با افت ۷/ ۰ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. نیمه تعطیلی بازارهای جهانی، ابهامات در مورد آینده «برجام» و احتیاط در مورد نرخ ارز با بازگشت دلار از سقف، از ابتدای دی کاهش قابل توجه حجم و ارزش معاملات (افت ۳۳ درصدی نسبت به میانگین آذر) را شاهد هستیم. علاوه بر این با وجود رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر، اما جذابیت دارایی‌های کم ریسک تر، مانع از حرکت نقدینگی به بازار سهام است. در روزهای اخیر، انتشار گزارش حسابرسی شده، «خساپا» چشم انداز بازگشایی این نماد را پس از بیش از دو ماه توقف، پررنگ کرده است. موضوعی که در کنار بازگشایی نمادهای متوقف بانکی می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. همچنین روزهای گذشته، با افت شاخص دلار، روند نزولی فلزی-معدنی‌ها متوقف شد؛ همچنان با افت هیجانات بازارهای جهانی، بازگشت فلزی-معدنی‌ها به سقف‌های نوامبر دور از انتظار است.

بازار ارز

نزول ادامه‌دار دلار؟

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۶/ ۰ درصدی به نرخ ۴۰۳۰ تومان معامله شد. دلار هفته گذشته را با نرخ ۴۰۳۰ تومان آغاز کرد. در ادامه اوج‌گیری تقاضا در آخرین هفته سال ۲۰۱۶ میلادی باعث شد که دلار نرخ‌های بیش از ۴۱۰۰ تومان را تجربه کند. روز پنج‌شنبه اما با فشار فضای روانی نزدیک شدن به پایان فصل تقاضا، دلار روند نزولی را در پیش گرفت. در حالی دلار برای نخستین هفته به‌طور کامل در کانال ۴ هزار تومانی معامله شد که فشارهای سیاسی و اقتصادی فراوانی بر سیاست‌گذار ارزی وارد کرده است. این موضوع انتظار افزایش عرضه و کنترل نرخ دلار را بیش از پیش افزایش داد. احتمال افزایش عرضه ارز در کنار احتمال کاهش تقاضای واقعی، انتظار افت نرخ دلار را تقویت کرده است. در این شرایط تداوم نزول نرخ دلار وابسته به کنترل تقاضای سفته‌بازی ارز است.

بازار سکه

ریزش سکه با ضعف دلار

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۶/ ۱ درصدی مواجه شد. سیگنال روانی رشدهای مداوم نرخ دلار عامل اصلی حمایت از قیمت سکه بود. در حالی قیمت سکه با سیگنال دلار در میانه هفته به بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که در ادامه ریزش نرخ دلار، افت بیش از ۳ درصدی سکه را در روز پنج‌شنبه رقم زد. اختلاف فاحش قیمت ذاتی سکه (بر اساس دلار و طلای جهانی) با قیمت بازاری عامل حساسیت سکه به سیگنال‌های نزولی بازارهای اثرگذار است؛ در میانه هفته گذشته این فاصله به بیش از ۱۰۰ هزار تومانی رسیده بود. با وجود نزول سکه همچنان اختلاف قیمت بازاری و ذاتی سکه قابل توجه است. گرچه رشد قیمت طلا سیگنالی برای حمایت از قیمت سکه است اما به نظر می‌رسد مطابق هفته‌های اخیر عمده توجه معامله‌گران سکه معطوف دلار باشد.

بازار طلای جهانی

صعود طلا در روزهای پایانی

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۵۸ دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار اونس طلا را به بیشترین سطح در دو هفته اخیر (۱۱۶۴ دلار) رساند. اقبال معامله‌گران از اسناد خزانه و کاهش بازده اسناد خزانه آمریکا پس از رشدهای قابل‌توجه هفته‌‌های اخیر (سیگنالی برای چشم انداز نرخ بهره بانکی)، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد قابل توجه شاخص دلار، رشد ین همچنین رشد یورو، شاخص دلار را به کمترین سطح در دو هفته اخیر رساند. افت آمار مسکن (قراردادهای بسته نشده مسکن) به کمترین سطح در یک سال اخیر در ماه نوامبر، باعث تردید در مورد روند افزایش نرخ بهره آمریکا شده است (توان اقتصاد آمریکا برای تحمل نرخ بهره بالاتر). همچنان کاهش ۸/ ۱۷درصدی تقاضای فیزیکی از سوی چین و چشم‌انداز تداوم افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۴ درصدی، برای دومین هفته متوالی نزولی شدند. با وجود اینکه در روزهای ابتدایی دی، با چشم انداز افزایش قیمت مسکن به دلیل رشد هزینه ساخت، رشد قیمت «تسه»ها تا سطح ۷۶ هزار تومانی رقم خورد؛ اما در ادامه مطابق روند ماه‌های اخیر، در هفته ابتدایی ماه روند نزولی اوراق تشدید شد و افت ۲/ ۵ درصدی قیمت اوراق در ۲ روز رقم خورد و روز چهارشنبه قیمت اوراق به کف ۷۲ هزار تومانی نزدیک شد؛ به این ترتیب «تسه»ها با بیشترین افت هفتگی از هفته ابتدایی آذر همراه شدند. گزارش بانک مرکزی کاهش ۱/ ۵ درصدی تعداد معاملات را در ماه آذر نسبت به آبان نشان داد. همچنین با کاهش تقاضا، شتاب رشد قیمت مسکن نیز در ماه‌های اخیر کند شده است. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر قیمت اوراق است.

بازار نفت

نوسان نفت در 53 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۵۳ دلار معامله شد. همچنان در شرایط کاهش حجم معاملات با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ۶۱۴ هزار بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا کمتر از تخمین موسسه نفت آمریکا (API) (افزایش ۲/ ۴ میلیون بشکه)، اما در مقابل پیش‌بینی کارشناسان(افت موجودی)، همچنین افت یک درصدی شاخص دلار در دو روز از قیمت نفت حمایت کرد. موسسه پلاتس افزایش موجودی را به دلیل کاهش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها اعلام کرده است. با این وجود، خوش‌بینی‌ها به تعهد اوپک و غیراوپک به کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز (حدود ۲ درصد از کل تولیدات روزانه نفت) قیمت نفت را بالاتر از سطح ۵۲ دلاری حفظ کرده است. اما همچنان چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل و افزایش تولیدات لیبی عامل فشار بر قیمت نفت هستند.