یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم کم‌رمقی بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۶۶ واحدی (۲/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد انتظارات بیش از واقعیت، توقف روند صعودی فلزی- معدنی‌ها در ماه دسامبر، ابهام در آینده «برجام»، جذابیت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر و بازارهای رقیب و تداوم توقف نمادهای بانک، با تقویت احتیاط میان معامله‌گران افت ۳۳درصدی ارزش معاملات را در دی نسبت به میانگین آذر رقم زده است. در شرایط رکودی کنونی، توجه معامله‌گران به حاشیه‌های بند «الف» ماده ۵۳ لایحه برنامه ششم، با سیگنال کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و احتمال لغو فرمول ۱۰ ساله قیمت‌گذاری نرخ خوراک مورد تایید وزارت نفت، «وبانک»، «وصندوق» و«پارسان» با سهم قابل توجه پورتفو از پتروشیمی ها، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما همچنان با انتقاد برخی مسوولان حذف این بند محتمل است. روز گذشته از میان ۳۷ شاخص صنعت، تنها ۴ صنعت با رشد همراه شدند؛ اما همچنان صف‌های خرید را نیز شاهد هستیم.

بازار ارز

روز آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۴۱۳۵ تومان معامله شد. روز گذشته کاهش نوسانات نرخ درهم، پس از برخورد با سقف روز دوشنبه، همچنین افزایش قابل توجه عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، نوسان دلار را در محدوده ۴۱۲۵ تا ۴۱۴۵ تومانی حفظ کرد. از ابتدای دی با عبور دلار از سطح ۴ هزار تومانی نوسانات دلار تشدید و رشد ۳/ ۴ درصدی دلار رقم خورد. اما با تقویت احتیاط معامله‌گران افت قابل توجه حجم معاملات را شاهد بودیم. چشم انداز کاهش تقاضای ارز (کاهش تقاضای ارز تجاری که در دسامبر اوج می‌گیرد) در کنار چشم انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک ها، عامل تقویت احتیاط معامله‌گران شده است. با وجود تردیدها نسبت به پایداری دلار در سطوح کنونی، اما همچنان حمایت عوامل بنیادین، از جمله رشد ارزش جهانی دلار بازگشت به کف‌های پیشین را دور از انتظار کرده است.

بازار سکه

جهش سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۳۰ هزار‌تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان، بیشترین قیمت از خرداد ۹۲ معامله شد. روز گذشته بازگشت اونس طلا از کف ۱۱۳۰ دلاری در کنار رشد ۱۰ تومانی نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. پس از ثبت طولانی ترین روند نزولی اونس طلا در ۱۲ سال اخیر و حرکت در کف ۱۰ ماهه روز گذشته اونس طلا به کانال ۱۱۴۰ دلاری وارد شد. با این وجود چشم انداز رشد شاخص دلار، فشار را بر طلا حفظ کرده است. اما با آغاز روند نزولی اونس طلا، عدم تمایل معامله‌گران به ریزش قیمت سکه، چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی سکه و رشد ۳ / ۴ درصدی نرخ دلار از ابتدای دی، باعث بی واکنشی سکه به طلا شده است. به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به ۱۰۰ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۴۲ دلار معامله شد. روز گذشته افزایش اندک تقاضا از سوی چین و افزایش تقاضا با شناسایی کف از سوی معامله‌گران، اونس طلا را به بالاترین سطح در ۲ هفته اخیر رساند. کاهش حجم معاملات در شرایط نیمه‌تعطیلی بازارها نیز نوسانات اونس طلا را تشدید کرد. تقویت چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، ۳ بار افزایش در سال ۲۰۱۷، طولانی ترین روند افت هفتگی طلا از سال ۲۰۰۴ رقم خورد و با شکستن حمایت کف ۱۱۵۰ دلاری، نوسانات اونس طلا در کانال ۱۱۳۰ دلاری را شاهد بودیم. همچنین حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک تر، چشم انداز ثبت بیشترین رشد ماهانه بازارهای سهام اروپا در یک سال اخیر و حرکت شاخص صنعتی Dow Jones نزدیک سقف ۲۰ هزار واحدی نیز با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه فشار بر اونس طلا را تشدید کرد.

بازار اوراق مسکن

افت و خیز معاملات 3 ماهه مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳ / ۴ درصدی همراه شدند. روز گذشته کاهش تقاضا، قیمت اوراق را به کمترین سطح در ۳ هفته اخیر رساند. از ابتدای پاییز، روند نزولی قیمت «تسه»ها را شاهد هستیم. در مهر با خروج تقاضای فصلی مسکن، افت ۲۸ درصدی تعداد معاملات مسکن در تهران نسبت به ماه شهریور رقم خورد؛ در ادامه اما در ماه آبان رشد ۲/ ۲۱ درصدی تعداد معاملات مسکن، نسبت به مهر قیمت اوراق را در سطح ۷۸ هزار تومانی حفظ کرد. اما روند نزولی کاهش تقاضای مسکن، مجددا افت ۱/ ۵ درصدی تعداد معاملات مسکن را در آذر رقم زد. کاهش تقاضا در هفته ابتدایی آذر قیمت «تسه»ها را به کمترین سطح از دی ۹۴ رساند. اما همچنان بازگشت اوراق از کف رقم خورد. از ابتدای دی نیز شاهد نوسان «تسه»ها نزدیک میانگین آذر هستیم.

بازار نفت

هفتمین روز صعود نفت

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۵۳ دلار معامله شد. در روزهای پایانی سال، کاهش قابل توجه حجم معاملات نوسانات قیمت نفت را تشدید کرده است. روز گذشته با تداوم خوش بینی‌ها به بازگشت عرضه و تقاضای نفت به تعادل در سال ۲۰۱۷، هفتمین روز صعودی قیمت نفت، طولانی ترین مدت افزایش در ۴ ماه اخیر رقم خورد. اولین توافق میان اوپک و غیراوپک در ۱۵ سال اخیر، برای کاهش تولیدات به میزان ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنان میزان تعهد تولیدکنندگان به توافق، می‌تواند در میان مدت بر قیمت نفت اثرگذار باشد. با این وجود، چشم انداز بازگشت تولیدات شیل، با توجه به مقاومت این تولیدکنندگان برای کاهش تولیدات در زمان افت قیمت نفت و افزایش توجیه‌پذیری تولیدات، چشم انداز رشد شاخص دلار و بازگشت تولیدات لیبی عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.