یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۶۲ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رشد ۴/ ۶ درصدی شاخص از ابتدای پاییز و رسیدن به سقف ۸۱ هزار واحدی در ۱۷ آذر، روند اصلاح شاخص آغاز شد. پیش‌خور شدن خوش‌بینی‌ها در قیمت سهام با شناسایی سود میان معامله‌گران و تشدید فشار فروش، قرار گرفتن P/ E بازار بالاتر از ۷ واحدی، تعطیلات بازارهای جهانی و توقف روند صعودی قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها در ماه دسامبر، احتیاط دلار در سطح ۴ هزار تومانی، همچنین ریسک‌های سیاسی در مورد «برجام»، مانع از ادامه حرکت شاخص در مسیر صعودی شد و کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات در دی نسبت به میانگین پاییز را رقم زد. اما همچنان در کنار صف‌های فروش، صف‌های خرید را نیز شاهد هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد سیگنال جدید، از جمله گزارش‌های ۹ ماهه، بازگشایی نمادها و عوامل کلان اقتصادی می‌تواند جهت شاخص را تعیین کند.

بازار ارز

تشدید نوسانات دلار در بازار کم‌حجم

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴۵ تومانی به نرخ ۴۰۷۵ تومان معامله شد. در روزهای اخیر فضای هیجانی در بازار ارز، در شرایط کاهش حجم معاملات، باعث تشدید نوسانات نرخ دلار شده است. روز گذشته رشد نرخ درهم تا سطح ۱۱۲۷ تومانی، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. این عامل در کنار فضای هیجانی، در ابتدای معاملات رشد دلار تا سطح ۴۰۹۵ تومان را رقم زد. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها دلار افت اندک دلار را رقم زد. روز پنج‌شنبه هفته گذشته نرخ دلار از سطح ۴ هزار تومانی عبور کرد. اما در ادامه چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و دورنمای کاهش تقاضای ارز تجاری (که در ماه دسامبر افزایش می‌یابد) با تقویت تردید معامله‌گران، کاهش حجم معاملات را در روزهای اخیر رقم زده است.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۱ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۶۶ هزار تومان، بیشترین قیمت از خرداد ۹۲ معامله شد. روز گذشته در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، نوسانات نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد؛ روز گذشته با وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما افزایش نرخ درهم در کنار تشدید فضای هیجانی، همچنین در شرایط حجم اندک معاملات، رشد ۳۵ تومانی نرخ دلار را رقم زد. در بازار طلای جهانی نیز شاهد طولانی‌ترین روند افت هفتگی طلا در ۱۲ سال اخیر (برای هفت هفته متوالی) بودیم و همچنان اونس طلا در کف ۱۰ ماهه، کانال ۱۱۳۰ دلاری نوسان کرد. اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه و چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۸۰ هزار تومانی، رسانده است.

بازار طلای جهانی

حبس طلا درکانال 1130 دلار

اونس طلای جهانی با افت ۱/ ۰ درصدی برای هفتمین هفته متوالی، با ثبت طولانی ترین روند نزولی از سال ۲۰۰۴، نزولی شد. پس از پیروزی ترامپ، چشم انداز سیاست‌های تورم‌زای ترامپ و حرکت معامله‌گران به سمت بازارهای سهام با تقویت ریسک‌پذیری، افت اونس طلا را رقم زد. در ادامه با وجود پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره به میزان ۲۵/ ۰ واحد درصد در نشست دسامبر، اما چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا ۳ بار در سال ۲۰۱۷، کف ۱۱۵۰ دلاری اونس طلا را شکست و طلا در هفته‌های اخیر در کانال ۱۱۳۰ واحدی (کف ۱۰ ماهه) نوسان داشت. در هفته جاری، با توجه به تعطیلی‌های پایان سال، کاهش حجم معاملات انتظار می‌رود. کارشناسان سطح تکنیکال ۱۱۲۵ واحدی را سطح اثرگذار می‌دانند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۷ کارشناس) ۶ کارشناس روند صعودی، ۷نفر حرکت نزولی و ۴ کارشناس روند خنثی را پیش‌بینی کرده‌اند.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در تعادل

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد یک درصدی همراه شدند. از ابتدای دی، میانگین قیمت اوراق نزدیک میانگین آذر، در سطح ۷۴ هزار و ۷۸۰ تومان حرکت می‌کند. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها است. اما چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، با افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر، حمایت کف ۷۲ هزار واحدی را تقویت کرده است. بنابراین در شرایط کنونی نوسان شدید قیمت اوراق دور از انتظار است و حبس بازه‌ای «تسه»ها در سطح ۷۲ تا ۷۶ هزار تومان در بیش از یک ماه اخیر را شاهد هستیم. اوراق جدیدتر نیز نزدیک سطح ۷۷ هزار تومانی نوسان دارند. بنابراین با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت اوراق و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق را از نیمه دوم آذر در سطح ۸/ ۲۱ درصدی تثبیت کرده است.

بازار نفت

تداوم روند صعودی نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۲ درصدی برای پنجمین هفته در ۶ هفته اخیر صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد اوپک و غیراوپک به کاهش (حدود ۲ درصدی) تولیدات قیمت پایانی نفت را روز جمعه به بالاترین سطح در ۱۷ ماه اخیر رساند. سیگنال کاهش تولیدات از سوی کشورهای تولیدکننده به مشتریان، در کنار اعلام وزیر نفت امارات و وزیر انرژی عربستان از افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ خوش‌بینی‌ها به بازگشت تعادل میان عرضه و تقاضای نفت را تقویت کرده است. اما رشد (۱۳ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای هشتمین هفته متوالی عامل فشار بر نفت است. همچنین بازگشایی دو میدان بزرگ نفتی لیبی، با چشم انداز افزایش ۲۷۰ هزار بشکه در روز تولیدات طی ۳ ماه، چشم‌انداز رشد شاخص دلار (با تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا) در کنار چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل عامل فشار بر قیمت نفت است.