یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

پاییز مثبت بورس

شاخص کل بورس در سه ماه سوم با رشد ۸/ ۴ درصدی و با رشد ماهانه ۱/ ۱ درصدی همراه شد. چشم انداز تداوم رشد تقاضای چین، دورنمای نوسازی زیرساخت‌های آمریکا پس از انتخاب ترامپ و افزایش سفته بازی با جهش قیمت جهانی فلزی-معدنی ها، رشد ۱۹ درصدی شاخص صنعت فلزات اساسی و افزایش ۸/ ۲۲ درصدی شاخص کانه فلزی رادر پاییز رقم زد. با این وجود حباب مسکن چین، نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ قیمت فلزی-معدنی‌ها را از سطوح روانی پایین آورد. همچنان با خوش بینی‌های موجود بازگشت به کف‌های پیشین (رسیدن شاخص کالایی بلومبرگ به کف ۱۷ساله در ابتدای ژانویه ۲۰۱۶) دور از انتظار است. تثبیت قیمت نفت بالاتر از ۵۰ دلار و رشد ۱۱ درصدی نرخ دلار در پاییز (با وجود توقف در سطوح کنونی) نیز از شاخص حمایت کرد. گزارش‌های ۹ماهه شرکت ها، چشم انداز بازگشایی نمادهای متوقف می‌تواند مسیر آتی شاخص را مشخص کند.

بازار ارز

تشدید صعود دلار در آذر

هر دلار آمریکا با رشد سه ماهه ۲/ ۱۱ درصدی و رشد ماهانه ۸/ ۷ درصدی همراه شد. رشد تقاضای آربیتراژی با رشد ۳/ ۸ درصدی ارزش دلار در سه ماه اخیر و رشد نرخ درهم از نرخ دلار حمایت کردند. با این وجود چشم انداز تقویت سمت عرضه با رشد درآمدهای نفتی، تا اوایل آذر مقاومت سقف ۳۷۰۰ تومانی در مقابل رشد دلار را رقم زد. اما پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا و ابهامات در مورد اثرگذاری آن بر «برجام» با رشد تقاضای محافظه کارانه و همچنین رشد تقاضای ارز تجاری از دلار حمایت کرد. بنابراین شکستن مقاومت سطح مزبور روند صعودی نرخ دلار را در آذر تشدید کرد. اما همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد مقطعی بودن رشد دلار و عدم توانایی دلار برای عبور از ۴۰۰۰ تومان، مقاومت سطح مزبور را تقویت کرد.

بازار سکه

حرکت معکوس سکه و طلا در پاییز

هر سکه طرح جدید با رشد سه ماهه ۲/ ۲ درصدی و رشد ماهانه ۵/ ۳ درصدی همراه شد. در سه ماه اخیر چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر و در ادامه تشدید روند نزولی اونس طلا پس از پیروزی ترامپ، با تقویت چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و افت تقاضای محافظه کارانه اونس طلا (با رشد بازارهای سهام) افت ۵/ ۱۴ درصدی (حدود ۱۹۰ دلاری) اونس طلا رقم خورد. اما رشد ۲/ ۱۱ درصدی دلار در بازه مزبور از سکه حمایت کرد. بنابراین با وجود شکستن حمایت یک میلیون و صد هزار تومانی سکه در اوایل مهر با افت اونس طلا و کاهش تقاضای مناسبتی، اما در ادامه از اوایل آذر تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات و چشم انداز افزایش تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۵۰ هزار تومان تثبیت کرد.

بازار طلای جهانی

تداوم فشار بر اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۳۰ دلار معامله ‌شد. در شرایط کاهش حجم معاملات با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، رشد شاخص دلار نزدیک به سقف ۱۴ ساله عامل فشار بر اونس طلا بود. حمله‌های تروریستی در ترکیه و برلین، افت لیر ترکیه و یورو و با تقویت تقاضای محافظه کارانه رشد فرانک سوئیس در مقابل یورو را رقم زد. اما اظهارات جنت یلن در مورد قرار داشتن بازار کار در بهترین سطح در یک دهه گذشته، همچنین افت ین پس از عدم تغییر سیاست‌های پولی ژاپن در نشست بانک مرکزی این کشور نیز از شاخص دلار حمایت کرد. کم واکنشی بازارهای سهام به عوامل ژئوپلیتیک و رشد بازارهای سهام، تقاضای محافظه کارانه اونس طلا را کاهش داد. بنابر این چشم انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با حفظ فشار بر شاخص دلار، اونس را در بازه ۱۱۳۰ دلاری حفظ کرده است.

بازار اوراق مسکن

لمس کف «تسه»ها در آذر

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) در سه ماه پاییز با افت ۱/ ۱۶ درصدی و در ماه آذر با افت ۳ درصدی همراه شدند. از ابتدای پاییز اقداماتی از جمله افزایش نرخ سود حساب ممتاز بانک مسکن (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) با تقویت سمت عرضه در کنار کاهش تقاضای اوراق از سوی سازندگان مسکن و کاهش تقاضای مسکن با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان)، همچنین پایین بودن قدرت خرید متقاضیان روند نزولی اوراق را شدت بخشید. با اینکه تشدید روند نزولی اوراق در اوایل آذر قیمت «تسه»ها را به کف ۱۱ماهه رساند. اما همچنان چشم انداز خروج تدریجی مسکن از رونق با افزایش تعداد معاملات و قیمت مسکن در ماه‌های اخیر حمایت کف ۷۲ هزار تومانی را تقویت کرد و میانگین قیمت اوراق در آذر به سطح ۷۴ هزار و ۶۰۶ تومان رسید.

بازار نفت

نوسان نفت بالاتر از 52 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۵۲ دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به حرکت تدریجی بازار نفت به سمت تعادل، در کنار پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۴/ ۲ میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت تجاری آمریکا پیش از گزارش رسمی، از قیمت نفت حمایت کرد. اما رشد شاخص دلار رشد نفت را محدود کرد. کاهش حجم معاملات با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال نیز باعث تشدید نوسانات نفت شده است. پس از توافق میان اوپک و غیراوپک چشم انداز بازگشت سمت تقاضا و عرضه نفت به تعادل در نیمه اول ۲۰۱۷ تقویت شده است. با این وجود، همچنان میزان تعهد به توافق و احتمال بازگشت تولیدات شیل، عوامل ابهام در اثرگذاری توافق بر تعادل بازار نفت هستند. وود مک کنزی در گزارشی تثبیت قیمت نفت بالاتر از ۵۵ دلار را سطح کلیدی برای بازگشت تولیدکنندگان بزرگ شیل با افزایش توجیه پذیری تولیدات می‌داند.