نفت و پتروشیمی: فرصت‌های پیش روی ایران در صنعت پتروشیمی، موضوعی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر در دستور کار سرمایه‌گذاران جهان قرار گرفته است. این در شرایطی است که غالب طرح‌های پتروشیمی که در دولت گذشته مورد بررسی قرار گرفت به مرحله اجرا نرسید و در حال حاضر بیش از ۳۰ طرح بزرگ در انتظار سرمایه‌اند. در این میان برنامه جهش صنعت تا تولید ۱۰۰ میلیون تن محصول در سال که از برنامه‌های دولت یازدهم محسوب می‌شود موضوعی است که در درجه اول نیازمند سرمایه‌گذاری بالا است. در این راستا، همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی (IPF) محل مناسبی برای رایزنی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی فعالان صنعت پتروشیمی ایران و معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری خواهد بود.

به گزارش «شانا» این همایش همزمان با شکوفایی فرآیند دیپلماسی، مقارن با ۵۰ سال تلاش در صنعت پتروشیمی ایران و هماهنگ با دیپلماسی انرژی وزارت نفت با حضور بزرگان پتروشیمی ایران و جهان، به میزبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مدت ۲ روز در روزهای ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه برگزار می‌شود.

در این بین باید گفت ایران به عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه بیش از ٢٥ درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که امسال وارد مدار تولید خواهند شد سهم این صنعت در بازار‌های داخلی و بین‌المللی افزایش خواهد یافت که با یک استراتژی جامع می‌توان بسیاری از بازارهای بین‌المللی را نیز کسب کرد. همزمان با لغو تحریم‌های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران و با توجه به فضای مثبت پدید آمده در عرصه دیپلماسی، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تنوع تولید محصولات و مقاصد جدید صادراتی به عنوان دو راهبرد مهم در صنعت پتروشیمی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر تقاضاها از سراسر جهان برای محصولات پتروشیمی ایران در حال افزایش است. امروز ظرفیت تولید پتروشیمی در کشورمان به بیش از ٦٠ میلیون تن رسیده است و با توجه به تنوع تولید محصول و بازارهای متنوع هیچگونه نگرانی در زمینه تامین نیاز داخل و نیز صادرات وجود ندارد. یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤ دستیابی به مقام اول منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به یکصد میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی از اولویت‌های فعالیت در صنعت پتروشیمی ایران است. پیش‌بینی می‌شود که همزمان با کاهش تحریم‌ها در سال ٩٣ حجم صادرات محصولات پتروشیمی افزایش یابد و به ١٢ میلیارد دلار برسد.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند که صادرات محصولات پتروشیمی ایران از امسال با برطرف شدن موانع موجود افزایش خواهد یافت و با پایان تحریم‌های غیرقانونی علیه صنعت پتروشیمی ایران، مذاکره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مجتمع‌های پتروشیمی با مشتریان بین‌المللی فرآورده‌های پتروشیمی ایران در حال گسترش است و شرکت‌ها با بازاریابی‌های جدید در تلاش هستند تا یک بار دیگر افزون بر تامین نیاز داخل، حضوری فعال در عرصه بین‌المللی داشته باشند.همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران امسال در حالی برگزار خواهد شد که در ۱۰ دوره گذشته دستاوردهای مطلوبی را به همراه داشته و امسال نیز یازدهمین دوره این همایش در زمانی برگزار می‌شود که در پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی پتروشیمی ایران هستیم. همایش پتروشیمی از ابتدا با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور فعالان بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی و معرفی توانمندی‌های این صنعت در ایران پایه‌گذاری شده است.باید در نظر داشت که این همایش امکان تعامل سازنده با همه شرکت‌های ایرانی و خارجی عرضه‌کننده فناوری‌های نوین و صاحب‌نظران را فراهم می‌آورد.

تلاش این همایش طی سال‌های گذشته بر این بوده که فرصت مناسبی برای تبادل اطلاعات میان نقش آفرینان این صنعت ارزش‌آفرین ایجاد کند تا دستاوردهای این بخش در اختیار تولیدکنندگان و فعالان این صنعت قرار گیرد.

همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران، در ۱۰دوره پیشین، در واقع فرصتی برای ارتقا و توسعه ارتباطات تخصصی با هدف افزایش هماهنگی بین بازیگران کلیدی صنعت و بازنگری در آرایش راهبردی نیروهای موثر بر آن بوده است؛ تا به این وسیله شاهد افزایش اثربخشی و کارآیی مجموعه فعالیت‌های جاری صنعت باشیم.باید این نکته را مورد توجه قرار داد که یازدهمین دوره همایش IPFدر شرایطی برگزار می‌شود که صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی پتروشیمی شاهد تغییرات سریع و وسیعی است و پایان رسمی فرآیند خصوصی‌سازی پتروشیمی در ایران و تلاش سایر کشورهای منطقه برای توسعه نقش و ارتقای جایگاه بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی سبب شده تا شاهد افزایش چشم افسا و تنوع بازیگران تاثیر‌گذار بر صنعت پتروشیمی در منطقه باشیم.