آخرین خبرهای رسیده نشان می‎‌دهد با وجود اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) نزدیک به ۴۸ ساعت از وقوع حادثه می‌گذرد، تلاش‌های بین‌المللی برای اطفا نتوانسته به مهار آتش منجر شود و شعله‌های آتش در نفتکش سانچی همچنان زبانه می‌کشد. تا کنون تنها پیکر یک تن از خدمه کشتی پیدا شده و تلاش‌ها برای پیدا کردن دیگر اجساد ادامه دارد.نفتکش ایرانی حاوی یک میلیون بشکه میعانات گازی بود و از بندر عسلویه عازم کره‌جنوبی شده بود. کشتی چینی نیز با بار ۶۰هزارتن غلات از آمریکا به سمت استان‌های جنوبی چین می‌رفته است. کشتی چینی در این حادثه آسیب کمی دیده و ۲۱ تن خدمه آن همگی سالم هستند.

  تداوم تلاش‌ها برای اطفای حریق

به گزارش شرکت ملی نفتکش ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در تشریح آخرین وضعیت نفتکش حادثه دیده در آب‎های سرزمینی چین گفت: عملیات اطفا حریق و مهار آتش به‌طور مداوم و مستمر ادامه دارد، به‌طوری که با اعزام سه فروند کشتی آتش‌خوار بزرگ به محل حادثه، از شدت آتش کاسته شده است. سیروس‎کیان ارثی در ادامه افزود: به دلیل تداوم آتش‌سوزی و وجود گازهای سمی ناشی از حریق، امکان دسترسی و ورود به داخل کشتی فراهم نیست. کیان‌ارثی ادامه داد: با وجود حضور تیم کارشناسی شرکت ملی نفتکش ایران از زمان وقوع حادثه در شانگهای، شب گذشته تیم جدیدی متشکل از کارشناسان این شرکت و سازمان بنادر و دریانوردی برای پیگیری امور مربوط به کشتی حادثه دیده به منطقه اعزام شد. وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ فروند کشتی شرکت ملی نفتکش و یک فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نظارت و مدیریت مرکز جست‌وجو و نجات شانگهای به‌طور مستمر عملیات جست‌وجو و یافتن دریانوردان مفقود شده را ادامه می‎دهند.

  احتمال غرق شدن نفتکش

کیان ارثی در اظهارات خود بیان داشته که با وجود وضع فعلی کشتی و آسیب‎های وارده به آن، احتمال غرق شدن آن اندک است. این در حالی است که سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای در تشریح آخرین وضعیت نفتکش ایرانی گفت: «آتش نفتکش ایرانی خاموش نشده است و کشتی به یک طرف متمایل شده و در حال غرق شدن است.» علیرضا آیروش افزوده است: به دلیل گسترش لکه‌های نفتی و شعله‌های آتش تا شعاع بیشتر از یک کیلومتر، باوجود بسیج امکانات و تجهیزات امدادی و آتش نشانی در محل، هنوز کشتی در آتش می‌سوزد.

  کشف یک جسد

کیان ارثی از پیدا شدن پیکر یک دریا‌نورد در صبح روز گذشته خبر داد. به گفته وی پیکر دریانورد مجهز به لباس ویژه نجات بوده و این موضوع بیانگر آن است که خدمه نفتکش احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته‎اند. وی درباره هویت این فرد گفت: اقدامات لازم برای شناسایی و احراز هویت وی در حال انجام است. در عین حال سرکنسولگر جمهوری اسلامی ایران در شانگهای گفته است که هیچ شواهدی مبنی بر جان باختن خدمه مفقود شده کشتی ایرانی وجود ندارد و جست‌وجوها برای یافتن افراد مفقود شده همچنان ادامه دارد.

  جزئیات پوشش بیمه نفتکش تحت مدیریت ایران تشریح شد

 ۷۰ درصد بیمه‌نامه بدنه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد تحت پوشش شرکت‌های بیمه‌ ایرانی است. به گزارش بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی درباره پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است. با این حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که برای جایگزینی این نفتکش که از نوع سوئزمکس بوده شرکت ملی نفتکش باید مبلغی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار بپردازد. در واقع قیمت فروش یک فروند از این نوع کشتی بسیار بیشتر از ارزش ۳۲ میلیون دلاری اعلام شده از سوی همتی است.

به گفته وی، محموله نفتکش میعانات گازی و نوع قرارداد FOB بوده، یعنی خریدار محموله را روی عرشه تحویل گرفته است. بر این اساس مسوولیت محموله برعهده خریدار کره‌ای است. همتی درباره جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه از سوی شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است. رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.

به گفته همتی، مسوولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است. رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در صورتی که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به عبارتی Total loss باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت برعهده شرکت‌های بیمه ایرانی است که از این رقم، حدود پنج میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود پنج میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

   بالگردهای آمریکایی بر فراز حریق

به گزارش رویترز، نیروی دریایی آمریکا با اعزام یک بالگرد نظامی به عملیات جست‌وجو که منطقه‌ای به مساحت حدودا ۳۶۰۰ مایل مربع دریایی (۱۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع) است کمک می‌کند، اما اعلام کرده که تاکنون هیچ یک از ۳۲ خدمه مفقود شده نفتکش حادثه دیده را پیدا نکرده است. چین نیز ۴ کشتی نجات و ۳ قایق پاکسازی را به محل حادثه اعزام کرده، در حالی که کره‌جنوبی نیز یک کشتی و یک بالگرد اعزام کرده است.

  هانوها به دنبال نفت‌ جایگزین

به گزارش بلومبرگ، ظاهرا شرکت هانوها توتال که مالک میعانات گازی موجود در نفتکش بوده، به دنبال راه‌های جایگزین برای محموله در حال سوختن است. سخنگوی شرکت هانوها توتال گفته است که ممکن است این شرکت محموله‌های دیگری از ایران یا قطر خریداری کند یا اینکه از ذخایر خود استفاده کند. این حادثه بر فعالیت‌های روز دوشنبه شرکت هانوها تاثیری نداشته است.