دنیای اقتصاد: مصرف بنزین در داخل کشور در حالی به گواه آمارهای موجود رو به افزایش است و اخیرا به رکورد ۸۴ میلیون لیتر در روز رسیده که تولید ۶۷ میلیون لیتری بنزین در کشور پاسخگوی تقاضای بالا برای این کالا نیست. بر این اساس در شرایطی که تولید داخلی بنزین با وجود پالایشگاه ستاره خلیج فارس رو به افزایش است، این نگرانی از سوی کارشناسان وجود دارد که عدم اصلاح قیمت سوخت در کشور، منجر به دست نیافتن به اهداف در نظر گرفته شده برای صادرات بنزین شود. روز گذشته معاون وزیر نفت در گفت‌وگو با «ایرنا» تولید بنزین در داخل کشور را ۶۷ میلیون لیتر و میانگین مصرف روزانه در سال جاری را ۷۹ میلیون لیتر اعلام کرد. از دیگر سو «شانا» در گزارشی از «شمارش معکوس برای تثبیت ظرفیت کامل تولید بنزین در فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس» خبر داده است.

با این حال سوال اصلی درباره سرنوشت بنزین در ایران هنوز بر جای خود باقی است؛ اینکه آیا با افزایش تولید از سوی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، نبود سیاست‌های بازدارنده از رشد مصرف، مهلت پیوستن ایران به جمع صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی را می‌دهد؟‌ به گزارش روز گذشته «ایرنا» معاون وزیر نفت با بیان اینکه میزان تولید بنزین یورو ۴ به روزانه ۲۷ میلیون لیتر رسیده است، گفت: همه محموله‌های بنزین وارداتی کشور، استاندارد است و در صورت غیراستاندارد بودن، از گمرک ترخیص نشده و اجازه ورود آنها به کشور داده نمی‌شود. عباس کاظمی درباره ادعای عرضه بنزین غیراستاندارد وارداتی در برخی شهرها، بیان کرد: در هشت کلانشهر کشور، بنزین یورو ۴ و پاک عرضه می‌شود که البته در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد، بخشی از نیاز سوخت با بنزین یورو ۴ و بخشی نیز توسط بنزین معمولی تامین می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: البته بنزین معمولی که توزیع می‌شود، غیراستاندارد نیست و از همه استانداردهای لازم برخوردار است. وی درباره میزان تولید بنزین کشور گفت: اکنون میانگین تولید روزانه بنزین کشور به ۶۷ میلیون لیتر رسیده که ۲۷ میلیون لیتر آن بنزین یورو ۴ است. کاظمی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری ۷۹ میلیون لیتر بوده، اما در روزهای اخیر به علت سفرهای تابستانی به ۸۴ میلیون لیتر افزایش یافته است.

شمارش معکوس برای ستاره خلیج فارس

همچنین روز گذشته مرتضی امامی، مدیرعامل جدید شرکت نفت ستاره خلیج فارس در گفت‌وگو با «شانا» درباره وضعیت فعلی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «آخرین هفته‌های بهره‌برداری از فاز اول که البته به موازات آن کارهای راه‌اندازی فاز دو و سه هم انجام می‌شود، در حال پیشروی است.» به گفته امامی «تولید بنزین فاز اول پالایشگاه که به دلیل دریافت میعانات گازی مناسب، با کیفیت بالا و با استاندارد یورو۴ و اکتان ۹۵ تولید می‌شود، در حال حاضر روزانه ۶ میلیون لیتر در روز است، البته نفتای سبک واحد ccr هم به آن اضافه می‌شود که این میزان حجم تولید بنزین را تا ۱۰ میلیون لیتر در روز هم افزایش می‌دهد.» این مقام مسوول در رابطه با زمان تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین در فاز اول به‌عنوان تعهد این فاز گفت: «با راه افتادن واحد ۱۸ در آخر مردادماه ٩٦، می‌توانیم ادعا کنیم که چرخه تولید بنزین در فاز اول کامل شده است، در این صورت اگر خوراک کامل (۱۲۰ هزار بشکه در روز) تحویل بگیریم می‌توانیم روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ یا ۵ تولید کنیم و به حدود ظرفیت اسمی ۱۲ میلیون لیتر در روز خواهیم رسید. البته برخی تجهیزات باید رفع اشکال شده یا راه‌اندازی بشوند تا تولید بنزین به‌صورت مستمر و پایدار به ظرفیت اسمی برسد که مستلزم چند هفته فرصت بیشتر بعد از تاریخ فوق خواهد بود.»پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید اسمی روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵، تولید ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل و سه محصول سوخت جت، ال‌پی‌جی و نفت سفید از حدود ۱۱ سال پیش در حال ساخت است. تکمیل این پروژه در دولت یازدهم سرعت گرفت و اکنون در حال تکمیل است.