دنیای اقتصاد: پیش‌بینی یک موسسه سوئیسی از میزان تولیدات این ماه اوپک، بازار جهانی نفت خام را در روز گذشته وارد فاز نزولی کرد. به این ترتیب بازار جهانی نفت که این روزها در انتظار برگزاری نشست کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در سن‌پترزبورگ است؛ تحت تاثیر این پیش‌بینی که به رغم تعهد اوپک به کاهش تولید، انتظار رشد ۱۴۵ هزار بشکه‌ای تولید را برای این سازمان مطرح کرد، با ریزش ۵/ ۲ درصدی همراه شد. موسسه پترو لوجستیکس که پیش‌بینی‌های عرضه نفت اوپک را پیگیری می‌کند دیروز اعلام کرد با این میزان افزایش تولید، کل نفت عرضه شده از سوی اوپک به بالای ۳۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.برهمین اساس شاخص نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران) با ۲۴/ ۱ دلار افت قیمت همراه شد و به ۰۶/ ۴۸ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با ۱۵/ ۱ دلار ریزش با قیمت ۷۷/ ۴۵ دلار بر بشکه معامله شد.

این میزان ریزش قیمت در بازار نفت در شرایطی رقم خورد که برخی کارشناسان از جمله گین مک گیلیان، مدیر تحقیقات بازار در موسسه تردیشن انرژی عقیده دارد «این تغییر مسیر بازار نفت در معاملات پایانی هفته نشان می‌دهد که قیمت نفت باز هم کاهش خواهد داشت.» با این حال به نظر می‌رسد بازار نفت همچنان چشم‌انتظار گردهمایی بزرگان نفتی در روز دوشنبه است. به این ترتیب ممکن است با بلند شدن دود سفید از سن‌پترزبورگ، بازار نفت بار دیگر وارد فاز مثبت شود. تداوم روند فعلی کاهش تولید، پیوستن و همراهی بیشتر از سوی لیبی و نیجریه در طرح کاهش تولید، تصمیم‌گیری برای کاهش بیشتر تولید یا بر هم خوردن توافق از جمله سناریوهایی هستند که برای نشست فردا صبح در سن‌پترزبورگ مطرح می‌شود. اما احتمال تداوم روند فعلی یا پیوستن لیبی و نیجریه به طرح کاهش تولید سناریوهایی هستند که احتمال رقم خوردن آنها بیش از سایر گزینه‌ها است. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که بازار جهانی نفت وارد فازی منفی‌تر نشود، چراکه پیش‌بینی اخیر از رشد تولیدات اوپک در ماه جولای، با اشاره به افزایش عرضه نفت کشورهای عربستان، امارات و نیجریه بوده است. در این میان رشد تولید عربستان سعودی صرف تامین نیاز داخل برای تاین سوخت سیستم‌‌های تهویه در روزهای اوج گرما می‌شود و به صادرات اختصاص نمی‌یابد اما ماجرا در لیبی و نیجریه عکس عربستان است.

کاهش دکل‌های حفاری نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی

شرکت‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای دومین بار از ماه ژانویه شمار دکل‌های حفاری نفت را کاهش دادند با این حال این خبر که می‌توانست اثری مثبت بر رشد قیمت نفت بگذارد، زیر سایه پیش‌بینی رشد تولیدات اوپک در جولای رنگ باخت. هرچند میزان کاهش نیز چندان چشمگیر نبوده است. به گزارش گروه صنعتی بیکرهیوز در روز جمعه، شرکت‌های حفاری آمریکایی شمار دکل‌های فعال را در هفته منتهی به ۲۱ جولای یک حلقه کاهش داده و به ۷۶۴ حلقه رساندند. این میزان کاهش در مقایسه با ۳۷۱ دکل حفاری نفت فعال در مدت مشابه سال گذشته همچنان رشد دو برابری را نشان می‌دهد. شرکت‌های حفاری آمریکایی از آغاز ژوئن سال ۲۰۱۶، در ۵۴ هفته از ۶۰ هفته گذشته به شمار دکل‌های حفاری اضافه کردند. با این‌همه روند افزایش دکل‌ها در چند ماه گذشته تحت تاثیر کاهش قیمت‌های نفت آهسته شده است. متوسط رشد شمار دکل‌ها در چهار هفته گذشته دو حلقه بوده که پایین‌ترین میزان از ژوئن سال ۲۰۱۶ است با این‌همه تحلیلگران معتقدند کاهش هفتگی شمار دکل‌های حفاری، یک وقفه کوتاه در روند احیای حفاری است که انتظار می‌رود حداقل تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند.

حمایت از بازاری کم‌جان

با وجود تمدید توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز تا ماه مارس ۲۰۱۸، استمرار نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه نفت خام، بدترین عملکرد بازار نفت در نیمه اول سال میلادی جاری را در سال‌های گذشته به‌دنبال داشته است. با این حال آن‌طور که وزیر نفت کویت اظهار کرد: پایبندی تولیدکنندگان نفت به توافق جهانی برای کاهش عرضه خوب بوده و امیدهایی را به همراه دارد. وزیران کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان غیراوپک قرار است روز دوشنبه برای صحبت درباره توافق کاهش تولید در شهر سن‌پترزبورگ روسیه نشستی برگزار کنند. خبرگزاری کویت به نقل از عصام المرزوق، وزیر نفت این کشور که روز گذشته وارد سن‌پترزبورگ شده بود، گفت: پایبندی خوب است و این توافق که پایبندی اعضای اوپک به آن ۱۰۶ درصد و کشورهای غیراوپک ۸۰ درصد بوده است، امیدهایی به همراه دارد.

وزیر نفت کویت پیش از این گفته بود تولیدکنندگان بزرگ نفت در نشست روز دوشنبه درباره توافق کاهش تولید گفت‌وگو کرده، شرایط بازار را بازبینی می‌کنند و به بررسی پیشنهادهای مطرح شده می‌پردازند. کویت ریاست کمیته مشترک وزیران کشورهای اوپک و غیراوپک را که پایبندی تولیدکنندگان به توافق کاهش تولید را رصد می‌کند، بر عهده دارد. طبق این توافق که از ژانویه سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا مارس سال ۲۰۱۸ ادامه دارد، میزان عرضه این کشورها در مجموع حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. علاوه بر کویت، کشورهای ونزوئلا، الجزایر، عربستان سعودی، روسیه و عمان در این کمیته حضور دارند. وزیر نفت کویت همچنین اعلام کرد: در این دیدار اقداماتی برای ادامه اجرای توافق مورد بحث قرار می‌گیرد و هرگونه پیشنهاد از سوی سایر کشورهای عضو بررسی خواهد شد. این کمیته در صورت لزوم می‌تواند به اوپک و سایر تولیدکنندگان نفت توصیه‌هایی برای تغییر مفاد توافق ارائه دهد.

حال با توجه به اینکه بهای معاملات بازار نفت پس از اینکه شرکت پترولجستیکس پیش بینی کرد تولید نفت اوپک در ماه جاری میلادی افزایش خواهد یافت ۵/ ۲ درصد سقوط کرد و همچنین با درنظرگرفتن روند رو به رشد تولیدات شیل آمریکا، باید دید در جلسه فردا چه راهکاری برای اثرگذاری بیشتر اوپک در نظر گرفته خواهد شد. وزارت انرژی آمریکا هفته گذشته پیش‌بینی کرد تولید نفت شیل این کشور در ماه آگوست برای هشتمین ماه متوالی رشد می‌کند و با ۱۱۲ هزار بشکه در روز افزایش به ۶/ ۵میلیون بشکه می‌رسد. با این حال برخی کارشناسان عقیده دارند شرکت‌کنندگان در نشست سن‌پترزبورگ احتمالا تصمیم خاصی اتخاذ نخواهند کرد هرچند اوپک به یک تصمیم جدید برای تقویت قیمت‌ها نیاز دارد.