تسنیم: کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش داد. به گزارش رویترز، در حالی که ایران همچنان به افزایش تولید نفت خود برای بازپس‌گیری سهم بیشتری از بازار ادامه می‌دهد، کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر افزایش داد. بر اساس آمارهای گمرکی، کره جنوبی، یکی از مشتریان عمده نفت ایران، در این ماه، ۷۹/ ۱میلیون تن معادل ۴۲۴ هزار و ۱۴۳ بشکه از تهران نفت خرید. این رقم یک سال قبل ۸۵۹ هزار و ۲۲۳ تن و در ماه قبل ۵۵/ ۱ میلیون تن بود.

افزایش ۳ برابری واردات نفت هند از ایران

بر اساس آمارهای کشتیرانی و گزارش موسسه تامسون رویترز، واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر شده و به ۵۵۴ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز رسیده است.

به گزارش رویترز، ایران قبلا دومین تامین‌کننده عمده نفت هند بود، رتبه‌ای که پس از تحریم‌ها اکنون به عراق رسیده است. در ماه ژانویه، ایران سومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند پس از عربستان و عراق بود. واردات نفت هند از ایران پس از لغو تحریم‌ها به میزان قابل توجهی افزایش داشته است. در ۱۰ ماه نخست سال مالی جاری، یعنی در فاصله ماه‌های آوریل و ژانویه، هند روزانه ۵۳۲ هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از ایران خریداری کرده در حالی که این رقم در مدت مشابه یک سال قبل ۲۲۸ هزار و ۶۰۰ بشکه بوده است. متوسط نفت خریداری شده از سوی هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا ژانویه، بالاترین رقم ثبت شده تاکنون بوده است. پالایشگاه‌های هندی از جمله ریلاینس اینداستریز، اداره‌کننده بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان در جامناگار که در دوره تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود، مجددا به مشتری نفت ایران تبدیل شده است.

نفت ایران به اندونزی رفت

همچنین به گزارش «شانا» یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش برای نخستین بار پس از لغو تحریم‎ها برای تحویل محموله نفت ایران، عازم اندونزی شد.

یک فروند کشتی شرکت ملی نفتکش ایران (NITC) با ظرفیت ٢٩٩ هزار و ١٦٧ DWT برای تحویل یک محموله نفتی به پالایشگاه Cilacap اندونزی، عازم این کشور شد. این محموله مسیر و بازار جدیدی در تجارت نفت ایران باز می‎کند. این محموله نخستین محموله نفتی است که ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های بین‎المللی در سال ٢٠١٦ میلادی، به اندونزی ارسال می‎کند. پهلوگیری این کشتی نفتکش ایرانی در این بندر شرق آسیا به فهرست بنادری که ایران قادر به توقف در آنهاست می‌افزاید.

همچنین تحویل نفت ایران به اندونزی درست در زمانی صورت می‎گیرد که تهران و جاکارتا گفت‌وگوهای جدی خود را آغاز کرده‎اند. دو کشور برای سرمایه‎گذاری اندونزی در صنایع بالادستی نفت ایران و سرمایه‎گذاری شرکت ملی نفت ایران در صنایع پایین‌دستی پالایشی در اندونزی مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند. نشریه لویدز لیست در ماه سپتامبر ٢٠١٦ گزارش داده بود که شرکت ملی نفت ایران (NIOC) در حال مذاکره برای خرید سهام پالایشگاه در هندوستان، اندونزی و اروپاست. این اقدام NIOC گامی استراتژیک برای تصاحب بازار برای صادرات نفت خود قلمداد شده بود. این کشتی نفتکش در تاریخ ٥ فوریه ٢٠١٧ (١٧ بهمن ١٣٩٥) از پایانه نفتی جزیره خارک حرکت و سفر خود را به سمت پایانه نفتی سیلاکاپ اندونزی آغاز کرد. این کشتی نفتکش براساس برنامه قرار است ١٩ فوریه ( اول اسفند ١٣٩٥) به پایانه سیلاکاپ، که بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه نفت اندونزی در آن واقع است، برسد.