شانا: تفاهم‌نامه همکاری مطالعه توسعه میدان‌های سوسنگرد، سپهر و جفیر میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد روز گذشته امضا شد که چهارمین تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفتی با شرکت‌های داخلی‌ است. این تفاهم‌نامه با حضور علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به امضای غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و سیدمهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد رسید.مدیرعامل شرکت ملی نفت این تفاهم‌نامه را چهارمین تفاهم نامه‌ای عنوان کرد که با شرکت‌های داخلی امضا می‌شود و گفت: جای خوشبختی دارد که با تایید فهرست مشترک (وندورلیست) شرکت‌های داخلی، این شرکت‌ها نیز موازی شرکت‌های بین‌المللی به مطالعه میدان‌های نفتی می‌پردازند که امیدواریم این تفاهم نامه‌ها به قرارداد نهایی منجر شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد تجربیات خوبی در این زمینه دارد، افزود: امیدواریم این شرکت با افزایش توانمندی‌های داخلی خود یا استفاده از همکاری‌های مشترک با شرکت‌های بین‌المللی به شرکت واقعی اکتشاف و تولید (E&P) تبدیل شود. کاردر به جلسه صبح روز گذشته خود با سندیکای سازندگان صنایع نفت و گاز ایران در اتاق بازرگانی اشاره و اظهار کرد: در مدل جدید قراردادهای نفتی، شرکت داخلی که همکاری مشترک با شرکت‌های بین‌المللی دارد، اطلاعات بخش مدیریت مخزن و فناوری مورد نیاز را به شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی انتقال می‌دهند.

وی درباره شرکت‌های داخلی که به‌صورت مستقل قرارداد خواهند داشت، گفت: این شرکت‌ها باید در تهیه بسته‌های واگذاری خود در مناقصات به EPC کارها یک همکار خارجی و ایرانی داشته باشند؛ شرکت ملی نفت ایران در دستورالعمل‌ها امتیازهایی را برای این شرکت‌ها قائل می‌شود که در مناقصات برتری نسبی پیدا کرده و موفق شوند. کاردر تصریح کرد: شرکت‌های اکتشاف و تولید، اقلام اساسی خود را از وندورلیست شرکت‌های ایرانی که همکار بین‌المللی دارند استفاده می‌کنند که شرکت ملی نفت ایران نیز در این مسیر با هیات‌‌هایی که وارد ایران می‌شوند به ایجاد این پیوند کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران به دنبال استفاده از شرکت‌های EPC کار به‌عنوان گروه سازنده داخلی در حوزه ساخت داخل است، اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران به دنبال توانمندکردن و عمق بخشی به این حوزه کاری است تا توسعه، رشد اقتصادی و ارزش افزوده برای کشور فراهم شود. وی با اشاره به اینکه هم اکنون با راه‌اندازی هر فاز پارس جنوبی رشد اقتصادی نیز تغییر می‌کند، تصریح کرد: با تکمیل فازهای پارس جنوبی دیگر شاهد این رشد اقتصادی نخواهیم بود و صنایع داخلی و E&P کارهای ایرانی، EPCکارهای ایرانی و ساخت تجهیزات را در کشور توسعه خواهیم داد تا شاهد ادامه رشد اقتصادی در آینده نیز باشیم. سیدمهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نیز در این مراسم اظهار کرد: این شرکت نخستین مدل شبیه‌سازی مخازن نفتی را در ایران ساخته است که هم اکنون در حال بازاریابی آن هستیم. وی با اشاره به اینکه این شرکت یک شرکت سرمایه‌گذار است، ادامه داد: امیدواریم از تجربه‌های همکاری با شرکت‌های بین‌المللی برای افزایش توانمندی‌های شرکت استفاده کنیم.