اعلام برنامه‌های توسعه نفتی عربستان در داووس

دنیای اقتصاد: عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده نفت در اوپک و همچنین سردمدار طرح کاهش تولید، برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در سر دارد. مجمع اقتصادی جهان که در داووس سوئیس در حال برقراری است، محلی بود که مدیرعامل آرامکو به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ شرکت نفتی دنیا، در آنجا از برنامه افزایش ظرفیت نفت و گاز این شرکت رونمایی کرد. هرچند مشخص نیست این برنامه چه زمانی عملیاتی شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به تلاش عربستان برای کاهش تولید نفت و ترغیب دیگر تولیدکنندگان برای انجام این کار، این برنامه دست‌کم در آینده‌ای کوتاه‌مدت اجرایی نشود.

مدیرعامل آرامکو، روز گذشته اعلام کرد: این غول نفتی برای پاسخگویی به افزایش تقاضای احتمالی در آینده، به افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز ادامه خواهد داد. امین ناصر در همین زمینه گفت: آنچه ما در آرامکو به‌عنوان یکی از قابل اعتمادترین تامین‌کنندگان نفت مشغول انجام آن هستیم، افزایش ظرفیت تولید است. وی گفت: اکنون حداکثر ظرفیت تولید پایدار سعودی آرامکو ١٢ میلیون بشکه در روز است و مجموع ظرفیت تولید عربستان، به ١٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز نیز می‎رسد. با این همه، مدیر عامل آرامکو برنامه‎های فوری این شرکت برای افزایش ظرفیت تولید، فراتر از ۱۲ میلیون بشکه فعلی را اعلام نکرد.

ناصر که در حاشیه مجمع اقتصادی جهان در داووس سوئیس سخن می‎گفت، اعلام کرد: برای تامین تقاضای جهانی، باید در ٢٥ سال آینده ٢٥ تریلیون دلار در افزایش ظرفیت تولید نفت سرمایه‎گذاری شود. او در ادامه گفت: ما در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌ در زمینه گاز هستیم، به این ترتیب تا پایان دهه آینده تولید گاز ما ۲ برابر خواهد شد. ناصر با تاکید بر برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت در آرامکو گفت: سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بخش دیگری از برنامه‌هایی است پیگیر آن هستیم. به گفته مدیرعامل آرامکو، عربستان سعودی قصد دارد تا سال ۲۰۲۳، بیش از ۵۰ میلیارد دلار در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند.