دنیای اقتصاد: در حالی که بازارهای کالایی این روزها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مسیر افزایشی قرار گرفته و روزانه رکوردهای رشد قیمتی از خود به جا می‌گذارند، اما نفت مجددا در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای بین‌المللی(روز جمعه، ۲۱ آبان) در جهت معکوس به رکوردشکنی پرداخت و به کمترین سطح طی ۸ هفته اخیر رسید.گفته می‌شود مهم‌ترین عامل حرکت نفت بر خلاف حرکت دیگر بازارهای کالایی، توجه ویژه این کالا بر نشست پیش روی اوپک است. در واقع نفت فارغ از دیگر تحولات جهانی، بیشتر تمرکز خود را به اخبار اوپک سپرده است. روز جمعه نیز طلای سیاه با سیگنال اوپک افتی نزدیک به ۳ درصدی قیمت‌ها را تجربه کرد و به کمترین سطح طی ۸ هفته اخیر رسید؛ چراکه گزارش ماهانه اوپک که در این روز منتشر شد، خبر از افزایش۲۴۰ هزار بشکه‌ای تولید این سازمان داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا روز جمعه ۲۵/ ۱دلار معادل ۸/ ۲ درصد کاهش یافت و به ۴۱/ ۴۳ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز ۱/ ۱ دلار در هر بشکه افت قیمت را تجربه کرد و ۷۵/ ۴۴ دلار بر بشکه معامله شد. بر این اساس قیمت‌ نفت که با سیگنال توافق اعضای اوپک در ۲۸ سپتامبر در الجزایر به بیشترین سطح در بیش از یک سال اخیر رسیده بود، روز جمعه مجددا به سطح پیش از نشست الجزایر بازگشت.

رکورد‌شکنی تولید اوپک

بر‌اساس گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت در ماه اکتبر که روز جمعه منتشر شد، تولید نفت این سازمان بر اساس منابع ثانویه ۲۳۷هزار بشکه نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته و به ۶۴/ ۳۳میلیون بشکه در روز رسیده است. لیبی، نیجریه و عراق که در مجموع ۴۲۶ هزار بشکه به تولید خود افزوده‌اند، مهم‌ترین‌ عوامل رشد تولید اوپک در ماه اکتبر محسوب می‌شوند. بر اساس اعلام این منابع تولید نفت ایران در ماه یاد شده ۵/ ۲۷ هزار بشکه افزایش یافته و به ۷/ ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، اما کشورهای آنگولا، عربستان و ونزوئلا بیشترین افت تولید را تجربه کرده و در مجموع ۲۳۹ هزار بشکه از تولیداتشان کاسته شده است. با این حال منابع رسمی آمار متفاوتی از تولید اعضای این سازمان ارائه داده‌اند. هرچند که همواره آماری که بر اساس منابع ثانویه ذکر می‌شود، مقبولیت بیشتری داشته است، اما در چند ماه اخیر و به دنبال مطرح شدن مجدد بحث سهمیه‌بندی تولید اعضا، برخی کشورها اعلام کرده‌اند که آمار اعلام شده از سوی منابع ثانویه کمتر از سطح واقعی تولید آنها است از همین رو آمار اعلام شده از سوی دولت‌ها مجددا در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. در آخرین گزارش ماهانه اوپک به رسم معمول بسیاری از کشورها آمار تولید خود را ارائه نداده‌اند و نمی‌توان نتیجه گرفت که تولید این سازمان بر‌اساس آمار رسمی تولید اوپک چه مقدار افزایش یافته است، اما آنچه در این گزارش‌ها جلب توجه می‌کند، میزان تولید نفت ایران است، وزارت نفت کشورمان به دبیرخانه اوپک اعلام کرده است که تولید نفت کشور در ماه گذشته ۲۱۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۹۲/ ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته نیز ایران اعلام می‌کرد میزان تولید نفتش حدود ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از آمار منابع ثانویه و حدود ۸۵/ ۳ میلیون بشکه در روز است؛ بنابراین براساس منابع رسمی کشورمان، تولید نفت ایران ماه گذشته بیشترین افزایش تولید را بعد از اجرایی شدن برجام داشته است. عراق دیگر کشوری است که به آمار اعلام شده از سوی منابع ثانویه معترض است و میزان تولید روزانه نفت خود را ۷۷/ ۴ میلیون بشکه اعلام کرده که بیش از ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر از آمار منابع ثانویه است.

به هر حال رشد تولید اوپک در حالی رخ داده است که اعضای این سازمان در آخرین روزهای ماه سپتامبر در الجزایر تصمیم گرفتند، سطح تولید خود را کاهش داده و به ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز برسانند، همچنین اعلام شد که درخصوص سهم هر یک از کشورها و جزئیات دیگر از جمله مدت زمان اجرا در نشست عادی این سازمان در ۳۰ نوامبر تصمیم‌گیری می‌شود. در زمان توافق اولیه اوپک، تولید نفت این سازمان حدود ۲/ ۳۳ میلیون بشکه در روز بود، اما از آن زمان تولید اوپک مسیری صعودی را طی کرده است. از سویی اخبار جست و گریخته‌ای که از نشست هیات‌ عامل و همچنین اظهارات مسوولان نفتی اعضای این سازمان منتشر می‌شود، نشان می‌دهد اعضای اوپک همچنان بر سر چگونگی تخصیص سهمیه اعضا به توافق نرسیده و اختلافات اساسی دارند. حال رشد تولید نفت این سازمان در ماه اکتبر بار دیگر بر فرضیه ناتوانی اوپک برای رسیدن به تصمیمی واحد مهر تایید زد و زمینه‌ساز سقوط قیمت‌ها در روز جمعه شد. در این بین رشد مجدد تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا فشار بر قیمت‌ها را افزایش داد. بر‌اساس آمار بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری در هفته گذشته ۲ مورد افزایش یافته و به ۴۵۲ دستگاه رسیده است. این بیست و یکمین هفته طی ۲۲ هفته اخیر است که شاهد افزایش تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا بودیم.