رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تشریح مهم‌ترین ریشه‌های رکود بی‌سابقه در بازار و معاملات مسکن کشور، از ورود بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به حوزه انبوه‌سازی ساختمان خبر داد و اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت توافق ایران و کشورهای ۱+۵ رونق تا پایان سال جاری به بازار مسکن بازگردد. حسام عقبائی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، درباره مهم‌ترین دلایل تشدید رکود در بازار مسکن کشور و به ویژه کلان‌شهرها گفت: افزایش تورم به بیش از ۴۵ درصد و سونامی غیرقابل تصور قیمت مسکن در سه ماه پایانی سال ۹۱ که حتی منجر به افزایش ۳۰۰ درصدی معاملات شد یکی از مهم‌ترین دلایل رکود فعلی حاکم بر بازار مسکن کشور است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اعلام اینکه در طول ۲ سال پایانی دولت گذشته یک سونامی قیمت در بازار خرید و فروش مسکن به وقوع پیوست تصریح کرد: اما هم اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم شاهد کاهش یک رکود در معاملات بازار مسکن هستیم به‌طوری که این رکود در طول یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. این مقام مسوول با بیان اینکه در شرایط فعلی نشانه‌هایی از بازگشت رونق به بازار و معاملات مسکن به چشم می‌خورد بیان کرد: با کاهش تدریجی نرخ تورم در کشور و تعریف طرح‌هایی برای افزایش ارائه تسهیلات به مردم پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری رونق نسبی به بازار معاملات مسکن بازگردد.

عقبائی همچنین از رشد ۴۰ درصدی معاملات خرید و فروش مسکن در مهرماه سال جاری به‌عنوان یک چشم‌انداز مثبت به بازار مسکن یاد کرد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه قطعا قیمت مسکن تا اواخر سال جاری و اوایل سال آینده با یک سونامی یا یک افزایش شدید قیمت‌ها روبه‌رو نخواهد شد تبیین کرد: بر این اساس سونامی قیمت در بازار مسکن منتفی به نظر می رسد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش وام مسکن و تاثیر آن بر کاهش آثار رکود در بازار معاملات مسکن بیان کرد: افزایش وام در شهرهای کوچک تاثیرگذارتر است، اما در شهرهای بزرگی همچون تهران که متوسط ارزش هر متر مربع آپارتمان بیش از چهار میلیون تومان است تاثیر زیادی ندارد.

وی با اعلام اینکه باید شرایطی فراهم شود که ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزش مسکن از طریق تسهیلات بانکی در اختیار مردم قرار گیرد تاکید کرد: متاسفانه یکی از مشکلات فعلی بازار مسکن کشور به ویژه در حوزه ساخت و ساز ورود بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری است که منجر به سوداگری‌هایی در این بازار استراتژیک خواهد شد. عقبائی با بیان اینکه بانک‌ها سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های مردم می دهند و این پول را به جای تزریق به اقتصاد و تولید صرف ساخت‌و‌ساز ساختمان و انبوه سازی می‌کنند خاطرنشان کرد: از سوی دیگر همین بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری حتی به سودهای ۱۵۰ و ۲۰۰ درصدی هم قانع نیستند که این می‌تواند در بلندمدت تبعاتی برای بازار مسکن کشور به همراه داشته باشد.