گروه مسکن: وزیر راه و شهرسازی در نشست با استاندار تهران، برای اولین بار به صورت رسمی، درخصوص تاخیر دستگاه‌های خدمات رسان برای تامین آب و برق مسکن مهر گلایه کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، عباس آخوندی که به همراه معاونان خود شامگاه روز سه‌شنبه با سید حسین‌هاشمی دیدار کرد با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و ۲۰ هزار واحد دیگر در حال اتمام است به استاندار تهران اعلام کرد: تمام این ۶۰ هزار واحد برای افتتاح معطل آب و برق و سایر خدمات زیربنایی است.

آخوندی همچنین از استاندار تهران درخواست کرد در خصوص تاخیرهای موجود از سوی دستگاه‌های خدمات رسان، برای تامین خدمات زیربنایی به خصوص آب و برق مسکن مهر به این دستگاه‌ها اولتیماتوم بدهد و به این ترتیب برای حل مشکل آب و برق مسکن مهر چاره‌اندیشی کند.

بررسی مشکل حمل‌ونقل ساکنان شهرهای جدید اطراف تهران و سایر مناطق حومه‌ای پایتخت، موضوع دیگری بود که وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در جمع مسوولان استانداری تهران مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آخوندی در این باره پیشنهاد ایجاد معاونت قطارهای حومه‌ای را در حضور استاندار تهران مطرح کرد و حل مشکل حمل و نقل ساکنان اطراف پایتخت را در گرو اختصاص مسیر ریلی و تامین واگن برای جابه‌جایی مسافران بین پایتخت و شهرهای جدید عنوان کرد.

گزارش وزارتخانه به استانداری

براساس اظهار مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در این نشست، بر مبنای برنامه ساخت مسکن مهر در این استان، ساخت ۱۰۵ هزار واحد مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۳۶ هزار واحد مسکن مهر توسط بنیاد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۹۵۳۰۰ واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند، ۸۹۴۵۶ واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس و ۳۰۹۳ واحد مسکن مهر در شهر اندیشه پیش‌بینی شده است که از این تعداد تاکنون ۸۸۳۷۸ واحد توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به اتمام رسیده است. فریبرز واحدی افزود: در حوزه بنیاد مسکن ۲۲۳۸۹ واحد مسکن مهر تاکنون در استان تهران به اتمام رسیده که به‌طور میانگین ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ساخت ۶۱۴۴۸ واحد مسکن مهر در پرند تمام شده که پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی ساخت مسکن مهر در این شهر جدید را نشان می‌دهد. همچنین ساخت ۲۸۵۶۶ واحد در پردیس به اتمام رسیده است که پیشرفت فیزیکی ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. در اندیشه نیز ۱۴۴۳ واحد مسکن مهر تکمیل شده است که نشان‌دهنده میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع کل ساخت مسکن مهر در استان تهران پیشرفت ۷۷ درصدی داشته است که مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر این استان خدمات زیربنایی از جمله آب و فاضلاب و خدمات روبنایی شامل مدارس، اماکن فرهنگی، مراکز درمانی و انتظامی است.

تعاونی‌های مشکل دار، کماکان پابرجا

در این نشست همچنین، حسن کریمی معاون امور عمرانی استاندار تهران عمده‌ترین مشکل مسکن مهر در این استان را مربوط به تعاونی‌ها دانست و گفت: ۱۲۰ شرکت پیمانکاری تعاونی مسکن در تهران ثبت شده است که قرارداد دوجانبه دارند و بیشترین مشکل در اتمام مسکن مهر در حوزه این تعاونی‌هاقرار دارد.

در این نشست اعلام شد که در استان تهران ۲۳ هزار واحد مسکن مهر مربوط به تعاونی‌ها به اتمام رسیده است و ۱۵ هزار واحد مسکن مهر که بیشتر مربوط به تعاونی‌های مشاغل آزاد است با مشکل مواجهند.

معاونت قطارهای حومه‌ای ایجاد شود

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل ساکنان مسکن مهر در شهرهای جدید اطراف تهران و سایر نواحی حومه‌ای، گفت: ۶/۱۵‌میلیون نفر در تهران و حومه ساکن هستند که حدود ۴/۸ میلیون نفر در شهر تهران سکونت دارند و بیش از ۷ میلیون نفر در حومه ساکن هستند که روزانه در مسیر تهران و شهرهای حومه‌ای تردد می‌کنند.