زمین سبز ناگهان برج شد!

گروه مسکن- نورا حسینی: تغییر کاربری ۱۱ هزار مترمربع زمین در منطقه ۲ تهران موضوع گزارش سازمان بازرسی کل‌کشور به کمیسیون اصل ۹۰ درباره ساخت‌وسازهای مغایر در پایتخت بود که هفته گذشته در نشست این کمیسیون، قرائت شد. چند روز پیش احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران به همراه برخی از اعضای شورا به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس رفتند تا درباره گزارش سازمان بازرسی درخصوص اقدامات شهرداری و برخی مجوزهای ساختمانی صادرشده، بحث و گفت‌وگو کنند.

در این دیدار دبیر شورای عالی شهرسازی، برخی شهرداران مناطق و چند عضو کمیسیون اصل ۹۰ نیز حضور داشتند.

آنطور که یک عضو شورای‌شهر تهران درباره این نشست می‌گوید، گزارش سازمان بازرسی درخصوص زمینی به مساحت یازده هزار مترمربع بود که در سال ۸۶ در پهنه فضای سبز قرار داشت اما برخلاف طرح جامع کاربری‌اش، به اداری و تجاری تبدیل شده بود. این زمین در حال حاضر به گودی با عمق ۳۰‌متر طولی تبدیل شده که سبب رانش زمین نیز شده است.

این زمین بخشی از قطعه ۱۰۰ هزارمتری متعلق به وزارت مسکن بوده که همان سال‌ها ۱۰ درصد آن برای تبدیل فضای سبز به شهرداری تهران واگذار می‌شود، اما شهرداری به‌جای تبدیل این زمین به فضای سبز عمومی در سال ۸۶ درخواست تغییر کاربری این زمین به پهنه اداری- تجاری را به کمیسیون ماده ۵ ارائه می‌کند.

اعضای کمیسیون ماده ۵ در این سال به تغییر کاربری رای منفی می‌دهند و اعلام می‌کنند در صورتی با این تغییر کاربری موافقت خواهند کرد که شهرداری زمینی به همین میزان را در منطقه تبدیل به فضای سبز کند.

محمد حقانی یکی از اعضای شورای شهر است که در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ حضور داشته است. او درباره جزئیات این پرونده به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: پرونده این زمین برای دومین بار در سال ۸۷ به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌شود و در این سال با تغییر کاربری آن موافقت می‌شود، این در حالی است که براساس قانون، نباید هیچ‌گونه تغییر کاربری در زمین‌هایی با کاربری فضای سبز انجام می‌شد.

بعد از موافقت با تغییر کاربری زمین برای فروش به مزایده گذاشته می‌شود و در قالب تهاتر به شرکتی خصوصی واگذار می‌شود. صاحبان این شرکت قطعه زمین ۶ هزار متری در جوار همین زمین داشته و شهرداری نیز برای مجموع این زمین‌ها به مساحت ۱۷ هزار مترمربع جواز ساخت ۱۳ طبقه اداری و تجاری را صادر می‌کنند.

ساخت‌و‌ساز در این زمین آغاز و۳۰ متر گودبرداری برای ایجاد این مجتمع اداری و تجاری انجام می‌شود؛ اما صاحبان زمین به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و مسائلی دیگر، موفق به ادامه ساخت‌وساز نمی‌شوند.

در نتیجه این زمین از سوی قوه قضائیه به مزایده گذاشته شده و یک نهاد دیگر آن را خریداری می‌کند، اما همچنان این زمین با گود ۳۰ متری رها شده است.

به گفته حقانی درخواست سازمان بازرسی تعیین تکلیف برای زمینی است که مدت‌ها است بلاتکلیف است و به محل متروک تبدیل شده است.

شکایت‌های مردمی از زباله‌دانی بزرگی که در اطراف محله‌شان ایجاد شده پای سازمان بازرسی را به این پرونده باز کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورا می‌گوید: در جلسه اخیر کمیسیون اصل ۹۰ فرصت یک ماهه برای تعیین تکلیف این پرونده تعیین شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، هم‌اکنون رانش زمین در اطراف این زمین سبب شده است که خیابان یک طرفه شود. اما مشکلات و اعتراض همسایگان این گود همچنان باقی است. به گفته این عضو شورای شهر تهران، شورای شهر در خصوص چگونگی تغییر پهنه این زمین بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

همچنین وزارت ‌راه‌‌وشهرسازی نیز در حال حاضر به دنبال تغییر کاربری کنونی این زمین به همان پهنه اصلی تعیین‌شده در طرح جامع است. براین اساس در طول بررسی‌ هفته‌های آینده شورای شهر تهران، باید مشخص شود که آیا ۱۱ هزار مترمربع زمینی که قرار بود در ازای تغییر کاربری اولیه این قطعه زمین، ازسوی مدیریت شهری به فضای سبز یا پارک عمومی تبدیل شود، اتفاق افتاده است یا نه؟ و آیا روند درخواست کمیسیون ماده ۵ برای تغییر کاربری‌ها (تبدیل قطعه زمینی با همین مساحت در منطقه به فضای سبز) متناسب با ضوابط بالادست بوده یا خیر؟

در جلسه کمیسیون اصل ۹۰مجلس موضوع دیگری نیز مطرح شده بود. زمینی در منطقه ۵ تهران که مغایرت‌هایی مشابه همین پرونده را دارد. این قطعه زمین که در طرح جامع در پهنه فضای سبز قرار داشته، در طرح تفصیلی به پهنه اداری و تجاری تغییر می‌کند و اکنون با پروانه ساخت موقت در حال ساخت و ساز است.

این سومین تغییر بزرگ در ضوابط ساخت‌وساز (بعد از پروژه ایران زمین و پروژه نور) در طرح تفصیلی شهر تهران است که سبب نگرانی اعضای شورای شهر و شورای عالی شهرسازی شده است.