پل ستارخان جمع می‌شود
گروه مسکن- سمیه فراهانی: سیامک عطایی، مدیر نظارت ابنیه سازمان مهندسی شهرداری تهران است، وی مسوولیت اجرای پروژه‌های عمرانی شهرداری در منطقه غرب و قسمتی از مرکز را بر عهده دارد.

نمایی از میدان هفت‌ تیر در مرکز شهر تهران
با وی در مورد پروژه‌‌های شهرداری در مناطق غرب و قسمتی از مرکز که در سال‌جاری در دست احداث است، گفت‌وگو کردیم که متن آن در پی می‌آید:
با توجه به اینکه هرساله پروژه‌های مختلف شهری در سطح شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد، امسال شاهد احداث و بهره‌برداری از چه پروژه‌هایی در محدوده غرب و قسمتی از مرکز (محدوده اختیارات شما) هستیم؟
تمام پروژه‌های غرب به بهره‌برداری رسیده است و ما پروژه‌ای در حال احداث در این محدوده نداریم. تنها پروژه نیمه‌کاره تقاطع اتوبان
تهران - کرج با بزرگراه آزادگان است که معارض تاسیساتی، بهره‌برداری و افتتاح آن را با مشکل مواجه کرده است.
در مورد پروژه‌های شهری که مطالعات آنها انجام شده و در سال‌جاری عملیات احداث آنها آغاز می‌شود توضیح دهید؟
عملیات احداث سه راه پاستوریزه از پروژه‌های شهرداری در محدوده جنوب غرب است، برای اجرای این پروژه پیمانکار مشخص شده است و از اوایل خردادماه عملیات احداث آن آغاز ‌شد. تعریض و احداث تندرو کمربندی آزادگان حدفاصل جاده مخصوص با جاده قدیم کرج، نیز پروژه دیگری در محدوده غرب تهران است که طول آن ۳کیلومتر است. همچنین برای اولین بار در کمربندی برون‌شهری، ایستگاه اتوبوس برای تردد اتوبوس‌های شهری و دسترسی مردم منطقه پیش‌‌بینی شده است.
تقاطع پل جدید جوادیه از پروژه‌های عمرانی شهرداری در محدوه جنوب مرکزی تهران است که شکل و فرم آن از طریق مسابقه‌ای بین طراحان شهری انتخاب شده است. فاز یک عملیات احداث آن رو به اتمام است و با اتمام فاز یک پیمانکار آن مشخص می‌شود.
دسترسی‌های برج میلاد پروژه دیگری است که هنوز نقشه آن آماده نشده است اما در طرح آن دو دسترسی اختصاص از بزرگراه شیخ‌فضل‌ا... نوری و بزرگراه چمران پیش‌بینی شده است. خروجی بزرگراه شیخ‌فضل‌ا... نوری به برج میلاد به صورت پل احداث می‌شود و خروجی بزرگراه چمران دسترسی به بیمارستان میلاد را هم امکان‌پذیر می‌کند.
مهم‌ترین پروژه محدوده غرب تهران احداث تقاطع شیخ‌فضل‌ا... نوری و خیابان ستارخان است. پل معروف ستارخان هر روز شاهد بار ترافیکی زیادی است، از این رو معاونت فنی و عمرانی سازمان شهرداری از میان 10 طرح که از سوی سازمان مهندسی شهرداری ارائه شده است یک طرح را نهایی و به سازمان مشاور مهندسی جهت تصویب ارائه کرده است.
براساس این طرح، پل ستارخان به طور کامل جمع می‌شود و ادامه بزرگراه شیخ فضل‌ا... نوری به صورت زیرگذر احداث می‌شود و خیابان ستارخان در سطح خودش باقی می‌ماند. اما با آغاز عملیات احداث زیرگذر و بسته شدن پل ستارخان و عدم وجود هیچ‌گونه راه انحرافی، مسیر کاملا مسدود می‌شود از این رو سازمان مهندسی شهرداری تهران در حال بررسی مسیر و یافتن مسیر جدید انحرافی است تا در طول اجرای طرح خللی در عبور و مرور بزرگراه شیخ‌فضل‌ا... نوری و خیابان ستارخان ایجاد نشود.
احداث تقاطع بزرگراه شیخ فضل‌ا... نوری و بزرگراه محمدعلی جناح از دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری در آن محدوده است که نقشه اولیه آن آماده شده است.
تعریض پل تقاطع بزرگراه مدرس و بزرگراه رسالت از دیگر پروژه‌های در دست احداث معاونت فنی و عمرانی شهرداری است که از اوایل اردیبهشت ماه با تجهیز کارگاه، عملیات احداث آن آغاز شده است.
تعریض زیرگذر امیرکبیر از پروژه‌های عمرانی شهرداری دو منطقه 12 و 14 است.
بزرگراه امیرکبیر از منطقه ۱۲ شروع و تا میدان کلانتری ادامه می‌یابد در طرح اولیه قرار بوده است که با بزرگراه امام علی برخورد کند که به دلیل وجود معارضان ملکی زیاد مسیر بزرگراه امام علی تعریف نشده است. از این رو بزرگراه امیرکبیر در میدان کلانتری متوقف می‌شود. طول این بزرگراه ۵۲۰متر است که ۴۰۰متر آن به صورت زیرگذر طراحی شده است که اگر اجرای پروژه با مشکلی مواجه نشود عملیات احداث آن تا پایان سال آغاز می‌شود.
با توجه به اینکه انتقال میدان هفت‌تیر به زیر سطح کنونی آن از پروژه‌های بسیار مهم معاونت فنی عمرانی شهرداری در محدوده مرکز شهر است، در طرح اولیه، انتقال بزرگراه شهید مدرس حدفاصل ورودی میدان هفت‌تیر تا ابتدای خیابان کریم‌خان به زیر سطح کنونی پیشنهاد شده بود اما با بررسی و مطالعه نهایی طرح، تمام میدان هفت‌تیر به سطح زیرین انتقال پیدا می‌کند. انتقال شریان‌های ارتباطی میدان هفت‌تیر حدفاصل بزرگراه مدرس تا خیابان مفتح به زیر زمین می‌رود و در فضایی بالغ بر 33هزار مترمربع احداث و سطح کنونی میدان به پیاده‌رو تبدیل می‌شود.
عملیات اجرایی احداث این پروژه حدود یک‌سال و نیم طول می‌کشد و این زیرگذر با ۶ ورودی و خروجی احداث خواهد شد و سعی بر آن است که جایگاهی برای ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی قبل از ورود به زیرگذر درنظر گرفته شود.
تعریض پل بزرگراه ستاری در تقاطع غیرمسطح اتوبان تهران-کرج و بزرگراه ستاری از پروژه‌های محدوده غرب تهران است که مطالعات آن به پایان رسیده است. بزرگراه شهید ستاری در ادامه از روی اتوبان تهران-کرج می‌گذرد و وارد شهرک اکباتان می‌شود.
عرض این پل ۸متر است که در ساعت پرتردد با ترافیک زیادی روبه‌رو است و با احداث یک پل کمکی مشکل عبور و مرور آن منطقه حل می‌شود.
بزرگراه آسیا در شمال‌غربی تهران واقع شده است که در منطقه مرادآباد شروع و پس از گذشتن از منطقه حصارک و پارک ارم وارد اتوبان تهران-کرج می‌شود.
این مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بار ترافیکی بزرگراه شیخ فضل‌ا... نوری و بزرگراه ستاری را کاهش می‌دهد و دسترسی به بزرگراه‌های شمالی تهران و مناطق فرحزاد، شهرک غرب، سعادت‌آباد و نیاوران را بدون عبور از بزرگراه شیخ‌ فضل‌ا... نوری فراهم می‌کند.
طول این مسیر 7کیلومتر است و 6 تقاطع غیرهمسطح در آن پیش‌بینی شده است که تقاطع بزرگراه با اتوبان تهران-کرج مشکل‌ترین و حساس‌ترین تقاطع این بزرگراه است.
مدت اجرای این پروژه ۲سال در نظر گرفته شده که البته ۲۳درصد عملیات اجرایی آن تاکنون انجام شده است.
شما به انتقال میدان هفت تیر به زیرزمین اشاره کردید این پروژه از چه زمانی شروع می‌شود؟
اگر تمام موارد طبق برنامه پیش‌بینی شده اجرا شود از ابتدای مرداد ماه عملیات احداث پروژه آغاز می‌شود.
آیا میدان ولیعصر، فردوسی و ونک نیز مانند میدان هفت تیر به زیر زمین انتقال می‌یابد؟
انتقال این میادین به سطح زیرین در مراحل مطالعاتی است و نتایج این بررسی‌ها هنوز به مسوولان اجرایی نرسیده است. یعنی باید سازمان مشاور نتایج مطالعات انجام شده را به ما که مجری هستیم ارائه دهد و من فقط در مورد پروژه‌هایی که در دست اجرا است و تصمیمات اجرایی آن از سوی مسوولان اخذ شده صحبت کرده‌ام. اما این طرح‌ها مانند میدان هفت تیر پیش‌بینی نمی‌شود و به صورت زیرگذرهایی مانند میدان رسالت تعریف می‌شود.
شنیده شده است که بازسازی میدان آزادی از دیگر اقدامات شهرداری در سال جاری است برای این میدان چه طرحی در دست است و از چه زمانی اجرای طرح آغاز می‌شود؟
پروژه بازسازی میدان آزادی در حیطه وظایف سازمان زیباسازی شهرداری تهران است. مسیرهای تردد این میدان از اختیارات سازمان مهندسی شهرداری تهران است. در این طرح زنجیره بیرونی میدان آزادی به سطح زیرین منتقل می‌شود و زنجیره داخلی آن در دور میدان باقی می‌ماند. اما این طرح هنوز در حد حرف است و هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است، زیرا سازمان میراث فرهنگی هم در اجرای این طرح صاحب نظر است.


عکس:‌سعید عامری


پروژه تونل زیرگذر نواب از پروژه‌هایی است که در محدوده غرب تهران احداث می‌شود با توجه به این که خط مترو از آن منطقه می‌گذرد این تونل با خط مترو برخورد ندارد؟
تونل زیرگذر نواب در محدوده اختیارات من نیست اما من یکی از اعضای کمیته فنی این پروژه بوده‌ام و می‌توانم پاسخگوی این سوال شما باشم. ۲ خط مترو در مسیر این پروژه قرار دارد که این زیرگذر از زیر یکی از خط‌های مترو و از کنار دیگری می‌گذرد.
شما به پروژ‌ه‌های مختلفی اشاره کردید که عملیات اجرایی آن تا پایان سال آغاز می‌شود. آیا پروژه‌ای در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد؟
بزرگراه آزادگان تنها پروژه‌ای است که در سال جاری افتتاح می‌شود و زمان آن در اواسط تابستان پیش‌بینی شده است.
در طراحی اولیه مسیر بزرگراه آزادگان پس از گذشت از اراضی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی به بزرگراه همت وصل می‌شود، اما به دلیل عدم همکاری این سازمان ادامه بزرگراه آزادگان در آن نقطه به بن‌بست رسیده است.
با احداث ادامه بزرگراه، بسیاری از گره‌های ترافیکی درون شهری باز می‌شود و دسترسی راحت‌تری به بزرگراه‌های جنوبی تهران فراهم می‌گردد، اما متاسفانه وجود درخت مهم‌تر از حل گره‌های ترافیکی تهران است.
شما به یکی از پروژه‌های شهری و مشکل آن اشاره کردید مهم‌ترین معارضین شما در اجرای پروژه‌های شهری چه کسانی هستند؟
بافت جدید شهری منطقه غرب تهران باعث شده است که شهرداری برای اجرای پروژه‌های شهری معارضین ملکی کمتری داشته باشد.
اما معارضین تاسیسات شهری در این محدوده تهران بسیار پررنگ‌تر است که اغلب با عدم همکاری مسوولان سازمان‌های تاسیسات شهری مواجه هستیم. اجرای بعضی از پروژه‌ها هزینه‌هایی را می‌طلبد که از هزینه احداث پروژه چیزی کمتر نیست.
در هر صورت وظیفه اصلی سازمان مهندسی شهرداری تهران توسعه عمرانی شهر تهران است، اما متاسفانه عدم همکاری تاسیسات شهری و سازمان‌های مربوطه همچون سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی باعث افزایش طول اجرای پروژه‌ می‌شود.