حمایت قاطع مشاوران املاک از احمدی‌نژاد

رییس‌جمهوری: اگر همکاری صادقانه بنگاه‌های مسکن نبود، محال بود قیمت مسکن ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین بیاید

گروه مسکن- محمود احمدی‌نژاد جدیدترین برنامه دولت در حوزه مسکن را بعدازظهر دیروز فی‌البداهه در جمع بیش از هزار نفر از مشاوران املاک سراسر کشور تعریف کرد؛ برنامه‌ای که طریقه اعلامش این‌گونه القا کرد که حتی محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن نیز تا دقایقی قبل، از جزئیات و محتوای آن بی‌اطلاع بود.

آنچه رییس دولت نهم بنا دارد در دولت آینده در بخش مسکن به کار بگیرد «تغییر رویه در مسکن مهر» است. احمدی‌نژاد جدیدترین برنامه مسکن را اینگونه شرح داد: مسکن‌مهر طرح بسیار خوب و گسترده‌ای است که از دو سال گذشته اجرای آن را شروع کردیم و البته پیشرفت‌هایی هم در آن حاصل شده است، اما من از همین‌جا می‌خواهم از قول شما به آقای سعیدی‌کیا بگویم که اگر این طرح مسکن‌مهر را به جای پیچاندن در ادارات دولتی به صنف مشاوران املاک بدهند، این افراد ۱۰۰درجه بهتر از ما اجرا خواهند کرد.»

با این تصمیم رییس‌جمهوری «مسکن‌مهر» یک بار دیگر دست به دست خواهد چرخید و این‌بار قرار است پرونده آن در دستان صاحبان بنگاه‌های مسکن قرار بگیرد. سه ماه پیش نیز وزارت مسکن یکباره تصویب کرد «مسکن مهر» به انبوه‌سازان واگذار شود تا آنها کار ساخت‌و‌ساز این پروژه ملی را انجام دهند.

رییس‌جمهور روز گذشته در جمع مشاوران املاک سراسر کشور تصریح کرد: هر کدام از اتحادیه‌های مشاوران املاک در هر استانی تمایل داشته باشند کار مسکن مهر را انجام دهند، این موضوع در شورای عالی مسکن تصویب خواهد شد تا متقاضیان مسکن به اتحادیه‌ها مراجعه کنند و در آنجا کار ثبت‌نام افراد صورت بگیرد تا مشاوران املاک از طریق یک سازنده واحدها را بسازند و تحویل مردم دهند.

با آنچه رییس‌جمهوری دیروز درباره آینده مسکن مهر رقم زد به نظر می‌رسد دولت به این نتیجه رسیده که صرفا واگذاری یکسری زمین به مردم نمی‌تواند منجر به صاحبخانه شدن آنها شود. اما آیا مشاوران املاک می‌توانند این زمین‌ها را برای مردم به مسکن تبدیل کنند؟

بنگاه‌های مسکن در گرانی نقشی ندارند

به گزارش دنیای‌اقتصاد، دکتر محمود احمدی‌نژاد بعدازظهر دیروز در همایش همیاران مسکن با اشاره به اینکه از ۵۰ سال اخیر سابقه نداشته قیمت مسکن پایین بیاید، گفت: اگر همکاری صادقانه صنف مشاوران املاک نبود، محال بود قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ۳۰ تا ۴۰درصد ارزان شود. وی افزود: برخی سوءاستفاده‌کنندگان که با پول‌های کلان مسکن احتکار می‌کنند، تلاش دارند با ارائه آدرس غلط، مشاوران املاک را متهم به اثرگذاری در گرانی مسکن کنند که بنده بعید می‌دانم در کل صنف مشاوران املاک حتی یک نفر هم پیدا شود که خواستار افزایش قیمت مسکن باشد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه کار مشاوران املاک حرفه کاملا تخصصی است، گفت: اگر این صنف وجود نداشته باشد بازار مسکن فعال نخواهد شد.

رییس‌جمهور در ادامه به سامانه «کدرهیگری» در معاملات مسکن اشاره کرد و گفت: با همکاری خوبی که مشاوران املاک در این قضیه داشته‌اند امیدواریم راه سوءاستفاده در بخش مسکن به طور کامل مسدود شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد رییس‌جمهوری عصر دیروز در پایان سخنرانی خود در جمع مشاوران املاک سراسر کشور مورد استقبال بی‌نظیر حضار قرار گرفت طوری که خروج وی از سالن همایش‌های وزارت کشور برای دقایقی با مشکل مواجه شد. برخی مشاوران املاک شعار می‌دادند: «احمدی‌نژاد حمایتت می‌کنیم». دست‌اندرکاران همایش همیاران مسکن دیروز مجبور شدند همایش را نیمه‌کاره متوقف کنند.