اعلام جزییات برنامه کروبی
برنامه جدید احمدی‌نژاد برای مسکن مهر
دنیای اقتصاد - بازار مسکن به دو دلیل باید مورد توجه کاندیداهای ریاست‌جمهوری باشد: اول این که در سه‌سال اخیر نوسانات بالایی در این بازار ثبت شده است که شوک افزایشی اول به متقاضیان این بازار ضربه زده و شوک کاهشی دوم به عرضه‌کنندگان؛ دوم این که هزینه مسکن بخش اصلی بودجه خانوار را به خود اختصاص داده است.آیا کاندیداها برای این بازار برنامه‌ای دارند؟

اولین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای مهمترین بخش اقتصاد برنامه داد
برنامه کروبی در بخش مسکن
مسکن مهر اولویت کروبی نیست
4 چالش عمده مسکن از نگاه کروبی
فرید قدیری
سحرباباخانی
مهدی کروبی نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ۸ راهبرد برای حوزه مسکن در نظر گرفته است که در صورت تشکیل دولت دهم تحت اختیار وی، وزارت مسکن مامور اجرای آنها خواهد شد.
کروبی فعلا تنها نامزد ریاست‌جمهوری است که برای بخش مسکن برنامه جامع تنظیم کرده است. سرفصل این برنامه با «ایجاد رونق در بخش مسکن و تامین مسکن به ویژه برای اقشار کم‌درآمد» شروع شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، کروبی تصمیم دارد از زمین‌های موجود در بافت‌های فرسوده برای ساخت مسکن استفاده کند. این برنامه پیش از این به کرات توسط کارشناسان مسکن مطرح شده بود، اما تا به امروز اجرای آن مورد غفلت قرار گرفته است. مهدی کروبی همچنین اعلام کرده است تولید مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم‌درآمد جزو برنامه‌هایش خواهد بود. اما اجرای آن توسط بخش خصوصی پیگیری خواهد شد.
این نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نظر دارد، بخشی از منابع مالی داخلی و خارجی را برای تکمیل واحد‌های نیمه‌تمام در بخش مسکن هزینه کند.
در راهبرد ۸‌گانه مهدی کروبی برای بخش مسکن هیچ اشاره‌ای به طرح مسکن مهر یا واگذاری زمین‌های دولتی به صورت اجاره ۹۹ ساله به مردم عنوان نشده است.
متن زیر جزئیات برنامه مهدی کروبی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش مسکن است که محمدعلی نجفی مشاور اقتصادی وی در اختیار دنیای اقتصاد قرار داده است:
مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور و از اساسی‌ترین نیازهای خانوارهای ایرانی است. مسکن نه تنها یک سرپناه بلکه عامل موثری در احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی به شمار می‌رود. در اصل ۳۱ قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانوار ایرانی شمرده شده و دولت موظف شده با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران، زمینه اجرای این اصل را فراهم آورد.
از دیدگاه اقتصاد خرد منبع اصلی تامین سرمایه برای تولید مسکن پس‌انداز خانوارها است. مسکن به عنوان یک کالای اساسی و پرهزینه بیشترین انگیزه را برای پس‌انداز در خانوارها ایجاد می‌کند.
از دیدگاه اقتصاد کلان، مسکن یکی از پرتحرک‌ترین و پویاترین بخش‌های اقتصادی کشور و بی‌گمان یکی از پرنوسان‌ترین و موردتوجه‌‌ترین بخش‌های اقتصادی دردهه‌های اخیر بوده است.
طی سال‌های گذشته مولفه‌های مستقیم و غیرمستقیم از جمله افزایش تقاضا، افزایش قیمت زمین، نیروی کار، مصالح ساختمانی، نوسانات قیمت نفت، افزایش نقدینگی و رکود سایر بازارها این نوسان قیمت را شدیدتر کرده است.
حل مسائل و مشکلات این بخش در گرو نگاه کارشناسانه برای برنامه‌ریزی مسکن است. باید از تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های نو که متناسب با امکانات و مقتضیات ملی کشور بومی شده باشد استفاده شود و با نظارت بر شیوه‌های طراحی، ساخت و اجرا مشکل را برطرف ساخت.
از چالش‌های عمده این بخش، می‌توان به بالا بودن قیمت مسکن و اجاره‌بها به نسبت درآمد متوسط خانوار ایرانی، ضعف بازار پول و سرمایه در این بخش، سوداگری‌های حاکم بر بخش، ساخت‌وساز نامناسب و بی‌کیفیت خصوصا در بخش مسکن روستایی اشاره کرد.
۸ راهبرد
مهدی کروبی انتظار دارد با عملیاتی شدن راهبردهای زیر مشکلات بخش مسکن به حداقل برسد:
۱ - حمایت از تولید مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد توسط بخش خصوصی.
2 - باز تولید زمین شهری از طریق نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ و پرجمعیت.
۳ - تامین منابع مالی داخلی و خارجی برای تکمیل واحدهای نیمه‌تمام شهرهای جدید اطراف کلان‌شهرها.
4 - سازماندهی نظام جامع اطلاعات املاک و مستغلات کشور.
۵ - استفاده از فناوری‌های نو و مصالح قابل‌انعطاف برای تولید انبوه صنعتی و انبوه مسکن.
6 - ایجاد تنوع در بازار سرمایه، بهره‌گیری از صدور اوراق مشارکت، بازار رهن ثانویه تسهیلات لیزینگ.
۷ - حمایت مالی و حقوقی و ارائه تسهیلات برای ساخت انبوه مسکن استیجاری توسط
بخش خصوصی و نهادهای سرمایه‌گذاری.
۸ - تامین منابع مالی بخش مسکن روستایی از طریق تسهیلات بانکی و جمع‌آوری پس‌اندازهای مردم.