در این میان ضرورت چاره‌جویی برای حل معضل ترافیک تهران به‌عنوان مشکل اصلی پایتخت‌نشینان مورد توافق همه مدیران و حتی فرمانداران شهرستان‌های ری و شمیرانات بود. محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز از ترافیک تهران به‌عنوان مساله‌ای با وجه امنیتی یاد کرد و برای اینکه اهمیت موضوع را نشان دهد، آن را برای امنیت پایتخت از «داعش» خطرناک‌تر خواند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هاشمی در این جلسه با اشاره به اینکه امروز ترافیک تهران برای امنیت این شهر از داعش خطرناک‌تر شده است، گفت: همه پایتخت‌نشینان از این ترافیک کلافه شده‌اند و این وضعیت غیرقابل تحمل شده است. هاشمی به کوتاهی دولت‌های گوناگون در قبال حمل‌ونقل عمومی به ویژه ریلی اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های موجود در مترو تهران در حال حاضر آمادگی پوشش هفت میلیون سفر روزانه را دارد، این در حالی است که هم‌اکنون بین ۲ تا ۵/ ۲ میلیون سفر در پایتخت با مترو انجام می‌شود. این مساله ناشی از عدم تجهیز به موقع خطوط مترو به ناوگان با کمک دولت‌ها است. هاشمی با اشاره به اینکه دولت‌ها در قبال حمل‌ونقل حومه نیز آن‌گونه که باید به تکالیف خود عمل نکرده‌اند،  گفت: روزانه ۷۵۰ هزار خودرو از حومه به تهران وارد می‌شود که بار ترافیک را سنگین‌تر می‌کند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده شمار خودروهای اقماری ورودی به تهران به سه میلیون دستگاه افزایش یابد. بر این اساس راهکار نجات تهران از بحران ترافیک کنونی، افزایش ایستگاه‌های مترو به ۲۵۶ ایستگاه و احداث چهار خط ریلی سریع‌السیر اقماری است که مصوبه دارد، اما اجرای آن نیازمند حمایت شورای عالی ترافیک و کمک دولت است.

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران نیز همسو با رئیس شورای شهر تهران بر ضرورت سامان‌بخشی به حمل‌ونقل ریلی برای حل مشکل ترافیک تاکید کرد و وعده داد با همکاری نمایندگان مجلس و گذراندن مصوبه‌ای در این رابطه، بخشی از مشکلات ترافیک تهران برطرف شود و بتوان از محل مالیات ارزش افزوده و دیگر سرفصل‌های درآمدی اقدامات کاهنده آلودگی هوا را دنبال کرد. عزت‌الله خان‌محمدی، فرماندار شهرستان شمیرانات نیز مشکل اساسی این شهرستان را ترافیک عنوان و اظهار کرد: شمال شهر با کوچک‌ترین بارشی قفل می‌شود. وی ایده‌هایی هم برای حل مشکل ترافیک شمیران داشت که از آن جمله به احداث تونل زیرگذر از دزاشیب تا چهار راه پارک وی، سنگفرش کردن محدوده میدان تجریش و نیز طراحی و احداث ادامه خط سه مترو تا نیاوران و در ادامه عبور از چهار راه پارک‌وی که با مراکز جاذب سفر نظیر دانشگاه شهید بهشتی و سالن اجلاس سران همجوار است، اشاره کرد. هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار ری نیز ترافیک بغرنج و آلودگی هوا را از اصلی‌ترین مشکلات این منطقه در جنوب تهران عنوان کرد و خواستار چاره‌جویی برای آن شد.