به گزارش «دنیای اقتصاد»، حساسیت ویژه دولت نسبت به ترافیک و آلودگی هوا به‌عنوان دو معضل اصلی پایتخت در تبصره‌های لایحه بودجه ۹۷ منعکس شده است. دولت در بند «ب» تبصره «۸» لایحه بودجه ۹۷ که روز گذشته از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، مقرر کرده به منظور اجرای ماده ۶ قانون هوای پاک مبنی بر الزام اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف کردن و صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری تهران مکلف به اجرای طرح ناحیه کم‌انتشار آلاینده‌ موسوم به «کاهش (LEZ)» شده است. در این راستا نیروی انتظامی نیز مکلف به جریمه متخلفان شده و مقرر شده درآمد حاصل از جریمه خودروهای آلاینده را به حساب خزانه‌داری کل واریز کند تا این منابع در جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران اختصاص یابد.

هرچند اجرای نسخه ناقصی از طرح «LEZ» از سال گذشته در تهران کلید خورده و به موجب آن خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده طرح زوج و فرد ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شوند، اما ایده اولیه این طرح مبتنی بر الگوهای آزموده شده در ابرشهرهای جهان بر این چارچوب استوار است که تردد در محدوده مرکزی و پرتردد شهرها بر اساس میزان آلایندگی خودروها مجاز شمرده شود. بر این اساس حداقل انتظار از اجرای این طرح ممنوعیت کامل تردد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران با توجه به تولید آلودگی بیش از پنج برابر خودروهای انژکتوری است.

دولت همچنین ردیف پیشنهادی دیگری به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان به منظور کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران اختصاص داده است. یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی تهران و سایر شهرها نیز در لایحه بودجه ۹۷ معادل ۲۴۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این میزان ۱۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی (اتوبوسرانی) و ۷۵ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو تهران و سایر شهرها است. سهم هر شهر از این رقم بر اساس میزان جابه‌جایی مسافر و تعداد ناوگان مشخص می‌شود.

بودجه پیشنهادی دولت برای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سال آینده ۸۱۰ میلیارد تومان است که ۱۱۶ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان از این رقم هزینه‌ای و بقیه آن بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای است که صرف اجرای پروژه‌های این سازمان و حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خواهد شد. در حالی که بودجه تخصیص یافته به سازمان مدیریت بحران کشور در سال گذشته پنج میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان و بودجه مصوب آن برای سال جاری ۹ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان بوده است، برآورد دولت از بودجه مورد نیاز این سازمان در سال ۹۷ رقمی معادل ۱۰ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان است.

بودجه پیشنهادی بخش مسکن

به گزارش «دنیای اقتصاد»، برآورد اعتبارات بخش مسکن در لایحه بودجه سال آینده ۱۵۶ میلیارد و ۴۷۸ میلیون تومان است که ۱۲۰ میلیارد تومان از این رقم بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای و بقیه آن هزینه‌ای است. دولت در دو ردیف متفاوت از لایحه بودجه ۹۷ به ماموریت‌های حوزه نوسازی بافت فرسوده که در زمره دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهوری است نیز، پرداخته شده است.  در این راستا به منظور اجرای سیاست‌های برنامه ششم توسعه مبنی بر نوسازی سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کشور، ردیف ۳۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۹۷ برای شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران منظور شده است. طبق بند «ت» ماده «۶۱» قانون برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف است از طریق اعمال سیاست‌های حمایتی، حقوقی، تشویقی و اعطای تسهیلات یارانه‌ای نسبت به احیا و بهسازی حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری با رعایت سرانه‌های روبنایی و زیربنایی توسط بخش غیردولتی و شهرداری‌ها اقدام و مابه‌التفاوت سود تسهیلات یارانه‌ای مورد نیاز را همه ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی کند.

افزون بر این ردیف بودجه‌ای دیگری موسوم به «بهسازی بافت‌های فرسوده و ساماندهی حاشیه شهرها و کلان‌شهرهای مذهبی» برای شرکت مذکور درنظرگرفته شده است که برآورد آن برای سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان است. عملکرد این ردیف از بودجه در سال ۹۵، ۳۴ میلیارد تومان و میزان بودجه مصوب آن در سال ۹۶ نیز ۷۵ میلیارد تومان بوده است.

بودجه پیشنهادی دولت برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نهادهای وابسته به آن در سال آینده نیز، رقمی معادل هفت‌هزار و ۸۳۰ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان است که با توجه به بودجه مصوب ۱۱ هزار و ۲۱۰ میلیاردی این وزارتخانه در سال جاری، در صورت تصویب این رقم توسط مجلس، بودجه وزارت راه‌وشهرسازی در سال آینده نسبت به امسال حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.