به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که عموما وزش باد به‌عنوان یکی از پارامترهای موثر بر بهبود کیفیت هوا، از غلظت ریز ذرات آلاینده هوا در پایتخت می‌کاهد و موجب بهبود وضعیت هوا می‌شود، روز گذشته وزش باد شدید در تهران موجب تشدید آلودگی هوا شد؛ طوری که شاخص کیفیت هوا از ۸۱ در صبح دیروز، در ساعت ۱۴ به ۱۳۸ واحد رسید و هوا برای گروه‌های حساس جامعه شامل سالمندان، کودکان و بیماران قلبی و عروقی ناسالم شد. با این حال روند آلوده‌تر شدن هوای تهران متوقف نشد و حوالی ساعت ۱۵ شاخص کیفیت هوا از ۱۵۰ واحد فراتر رفت و با ایستادن روی ایستگاه ۱۵۸، هوای پایتخت برای عموم شهروندان ناسالم شد. به نظر می‌می‌رسد علت تاثیر منفی باد بر کیفیت هوای دیروز، عدم همراهی با نزولات جوی در تهران بود که موجب تشدید غلظت گردوغبار در جو پایتخت شد.

بر اساس اظهارات احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با سامانه بارشی جدیدی که عصر پریروز وارد کشور شد، نواحی شمال، شمال‌غرب، البرز مرکزی و شرق کشور با وزرش باد شدید، باران و کاهش محسوس دما روبه‌رو شدند. وی ظهر روز گذشته پیش‌بینی کرد جنوب تهران بر اثر وزش باد بسیار شدید دچار گردوخاک شود و افزود: ورود جریان‌های شمالی بر استان تهران نیز تاثیر گذاشته و ناپایداری‌ها در پایتخت نیز ادامه می‌یابد. به گفته وظیفه، وزش باد شدید در استان تهران و برخی مناطق شمالی کشور به شکل توفان نیست، اما باعث گردوخاک در برخی نقاط پایتخت شده است. هرچند به گفته این مقام مسوول، آنچه در تهران رخ داد توفان نبود اما سرعت وزش باد به حدی افزایش یافت که گرد و غبار زیادی از سطح معابر برخاست و دید عابران پیاده را تحت‌تاثیر قرار داد.

حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز ظهر دیروز پیش‌بینی کرد سرعت وزش باد در برخی ساعات بسیار شدید و به بزرگی ۱۰ تا ۱۴ متر بر ثانیه می‌رسد و کیفیت هوا تنزل می‌یابد. وی در عین حال گفت: این شرایط پابرجا نخواهد بود و روز چهارشنبه (۲۶ مهرماه) از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود، طوری که در برخی ساعات وزش باد موثر به بزرگی ۳تا ۵ متر بر ثانیه از سمت نواحی جنوب‌شرقی پیش‌بینی می‌شود. پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا ساعاتی پیش از تنزل شاخص کیفیت هوا، بعدازظهر دیروز محقق شد و شاخص کیفیت هوا به دلیل افزایش نسبی غلظت ذرات معلق بر اثر وزش باد شدید و بروز پدیده گرد و غبار، در شرایط ناسالم قرار گرفت که انتظار می‌رود این وضعیت امروز نیز در برخی مناطق شهر تهران تداوم داشته باشد. این وضعیت جوی سبب شد ایستگاه‌های آتش‌نشانی پایتخت برای امدادرسانی در حالت آماده‌باش کامل قرار بگیرند. به گفته سرهنگ علی شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ پدیده‌هایی همچون توفان تاثیر زیادی بر رانندگی و به‌ویژه ایمنی تردد عابران پیاده و موتورسواران دارد و از این‌رو لازم است شهروندان در این شرایط از تردد غیرضروری در سطح معابر خودداری کنند. وی خاطرنشان کرد: با توجه به وزن کم موتور و فقدان حفاظی برای موتورسیکلت‌سواران در برابر باد، این گروه در زمره آسیب‌پذیرترین قشرهای ترافیکی در زمان بروز چنین پدیده‌هایی هستند، بنابراین توصیه می‌شود موتورسیکلت‌سواران از راندن در حین باد پرهیز کنند و در نقطه امنی در مسیر متوقف شوند.