این طرح که در واقع یکی از تکالیف معوق شهرداری تهران از سوی شورای‌عالی شهرسازی بود، با دو هدف اولیه از سوی اعضای شورای شهر طراحی و مصوب شود. هدف نخست از بررسی و تصویب این طرح تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع، دقیق و کامل از ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی و جدید شهر در یک بازه زمانی محدود و مشخص با تاکید بر کشف برج‌های ناایمن با وضعیتی مشابه ساختمان فروریخته پلاسکو بود. علاوه بر این به واسطه تهیه این بانک اطلاعاتی، شورای شهر بنا داشت شهرداری را مکلف کند تا در یک بازه زمانی محدود و مشخص برای رفع خطر از این برج‌ها با تاکید برمقاوم‌سازی برج‌ها در برابر آتش‌سوزی و سایر خطرات سازه‌ای یک لایحه ایمن‌سازی را تهیه و تدوین کند.

اما این طرح روز گذشته در جریان بررسی در صحن علنی شورای شهر تهران با اعمال تغییرات پیشنهادی از سوی برخی اعضا به بدترین شکل ممکن به تصویب رسید طوری که در جریان بررسی، بخش اول این طرح یعنی شناسایی و ایجاد بانک اطلاعاتی از برج‌های ناایمن شهر تهران از متن مصوبه نهایی شورا حذف شد.

در مقابل شورای شهر تهران در قالب ماموریت جدید، شهرداری را موظف کرده بدون اینکه تکلیف اولیه‌ای برای تهیه بانک اطلاعاتی از برج‌های ناایمن(ساختمان‌های ۱۲ طبقه به بالا) داشته باشد در یک بازه زمانی۶ ماهه یک لایحه با عنوان «برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران (اعم از مسکونی و غیرمسکونی) و رفع خطر احتمالی» تهیه کند و برای تصویب به صحن علنی شورای شهر تهران ارائه دهد. به این ترتیب شهرداری در مدت ۶ ماهه تعیین‌شده فقط برنامه‌ای را برای ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه بدون آنکه اقدام عملی خاصی داشته باشد به شورای شهر ارائه می‌دهد، بنابراین شورای شهر تهران پس از گذشت بیش از ۶ ماه از مصوبه شورای‌عالی شهرسازی برای اقدام جهت ایمن‌سازی ساختمان‌های بلندمرتبه شهر تهران، در جریان تعیین تکلیف ماموریت شهرداری تهران، ضرب‌الاجلی را برای آن تعیین نکرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» در نسخه ابتدایی طرح تور ایمنی برای پلاسکوهای پایتخت، دو گام مرحله‌ای برای عمل به تکلیف شورای عالی شهرسازی پیش بینی شده بود.  به این معنی که در گام نخست آمده بود که در یک بازه زمانی دو ماهه شهرداری تهران گزارشی از وضع موجود ساختمان‌های بلندمرتبه ناایمن شهر تهران ارائه کند، همچنین در گام دوم به شهرداری تهران تکلیفی محول می‌شد که در یک بازه زمانی معین (پیش‌بینی اولیه سه ماهه بود)، لایحه‌ای برای برنامه عملیاتی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن بلندمرتبه شهر تهران و رفع خطرهای احتمالی آنها را به پارلمان محلی پایتخت ارائه کند.

این انتظار وجود داشت بی عملی ماه‌های اخیر شورای شهر تهران نسبت به تعیین تکلیف پلاسکوهای موجود در پایتخت با قید دو فوریت برای بررسی این طرح جبران شود، اما در جریان بررسی این طرح با ارائه استدلال‌هایی از سوی برخی از اعضا که شهرداری نمی‌تواند به یک ساختمان ورود کند، در نسخه نهایی و به تصویب رسیده در شورا، گام نخست حذف و فقط به گام دوم اکتفا شده است.

با این تغییر که گام دوم نیز به جای آنکه در یک فرصت ۳ ماهه از سوی شهرداری تعیین تکلیف شود به بازه زمانی ۶ ماهه افزایش یافت به این ترتیب در آستانه سالگرد حادثه ملی پلاسکو، هیچ اقدام عملی از سوی مدیریت شهری برای ایمن‌سازی ساختمان‌های مشابه پلاسکو انجام نخواهد گرفت. کارشناسان حوزه تاب‌آوری و ایمنی این شکل تعیین تکلیف برای رفع خطر از پلاسکوهای پایتخت را نوعی مدارا با مالکان و بهره‌برداران برج‌های ناایمن عنوان می‌کنند که منشأ آن به مقاومت‌های نامرئی در مسیر مواجهه و برخورد مدیریت شهری باز می‌گردد. با این حال علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح دلایل ارائه این طرح با قید دو فوریت به «دنیای اقتصاد» گفت: همان‌طور که در متن مصوبه آمده است: به‌رغم وجود الزامات قانونی (بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری)، درخصوص شناسایی و پایش مستمر کلیه ساختمان‌های موجود بلندمرتبه، اقدام ویژه و منسجمی در سطح مدیریت شهری صورت نپذیرفته است. این در حالی است که تدوین و پیاده‌سازی برنامه اجرایی برای الزام مالکان و متصرفان به مقاوم‌سازی سازه‌ای و به‌کارگیری تمهیدات آتش‌نشانی در ساختمان‌هایی که دارای نواقص سازه‌ای یا غیر مقاوم در برابر آتش سوزی‌های احتمالی هستند الزامی است.

او با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی در اسفند سال گذشته عنوان کرد: بند یک مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون حادثه ساختمان پلاسکو تکلیفی را برای شهرداری‌ها ایجاد کرده است که بر اساس آن، مستندسازی، تهیه شناسنامه و ایجاد بانک اطلاعاتی ساختمان‌های بلندمرتبه باید از سوی شهرداری‌ها و با همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان صورت گیرد. با توجه به ضرورت انجام هرچه سریع‌تر این اقدام و با عنایت به اینکه مدت‌زمان مشخصی برای آن قید نشده است، تعیین زمان مشخص برای ارائه گزارش از شهرداری ضروری است.

او در عین حال به بند دیگری از مصوبه شورای عالی شهرسازی اشاره کرد و افزود: در بند ۴ این مصوبه نیز به ارائه تمهیدات اصلاحی لازم برای ساختمان‌های بلندمرتبه اشاره شده که این مورد نیز با ارائه برنامه عملیاتی و الزام مشخص از سوی شهرداری، قابل‌پیگیری و نظارت است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان این که قید دو فوریت برای ارائه و بررسی این طرح سه دلیل دارد، اظهار کرد: اولین دلیل افزایش تاب‌آوری شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی و مصنوع و مدیریت بحران در راستای افزایش ایمنی، امنیت و حفظ جان شهروندان، دومین دلیل نبود آمار و اطلاعات دقیق از وضع موجود ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی ناایمن و نیاز به مستندسازی هرچه سریع‌تر ساختمان‌های موجود برای جلوگیری از تکرار فاجعه پلاسکو و تعیین زمان مشخص برای ارائه گزارش است.

او اضافه کرد: همچنین دلیل سوم ارائه این طرح، نبود برنامه‌ای مشخص و الزام‌آور برای ایمن‌سازی ساختمان‌های قدیمی و لزوم تدوین برنامه‌ای منسجم و تحقق‌پذیر در قالب برنامه عملیاتی در راستای رفع خطر از ساختمان‌های موجود بلندمرتبه و مدیریت بحران آتش‌سوزی‌های احتمالی و پرخطر، پایش مستمر و بهنگام رسانی گزارش‌های موجود و لزوم تصویب آن، برای اجرایی شدن و نظارت دقیق شورای شهر تهران بر تکالیف و تعهدات شهرداری تهران در این حوزه است.

اعطا به متن مصوبه شورای شهر اشاره کرد و گفت: به این ترتیب شورای شهر تهران در راستای وظایف مندرج در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری شهرداری را مکلف کرد، با هماهنگی و جلب همکاری سازمان‌‌ها و مراجع مربوطه، در راستای رفع خطر احتمالی، پایش مستمر ساختمان‌ها و ترغیب و الزام مالکان به ایمن‌سازی در برابر آتش‌سوزی و استحکام بخشی سازه‌ای، در بازه عملیاتی حداکثر ۶ ماه از تاریخ تصویب این مصوبه، نسبت به ارائه لایحه «برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های نا ایمن بلندمرتبه شهر تهران (اعم از مسکونی و غیر مسکونی) و رفع خطر احتمالی» به شورای اسلامی شهر تهران اقدام کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» مطابق آمار ارائه‌شده از سوی اعضای شورای شهر تهران در حال حاضر در شهر تهران نزدیک به هزار ساختمان بلندمرتبه(بیش از ۱۲ طبقه) وجود دارد. از این تعداد معادل ۲۸۱ برج در معابر کمتر از ۶ متر در تهران مستقر هستند که از این تعداد ۱۰۱ برج ناایمن و مستعد بروز حادثه در منطقه ۱۲ شهر تهران واقع شده است. طرح شورای شهر تهران که ابتدا به نظر می‌رسید می‌تواند یک ضرب‌الاجل برای مقابله با خطر ساختمان‌های ناایمن باشد، حالا به یک دوئل نامحدود با «پلاسکو»ها تبدیل شده است.