دنیای اقتصاد: گروهی که تا کنون پلی میان بازار پول و بازار سرمایه بود تا به تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن کمک کند، برای تامین مالی پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز ابزارهایی به وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گروه مالی زیرمجموعه بانک عامل بخش مسکن که پیش از این با انتشار اوراق رهن ثانویه و نیز راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان در زمینه استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی برای اجرای پروژه‌های بخش مسکن طی چهار سال اخیر پیشتاز بود، اکنون به واسطه توسعه فعالیت شرکت تامین سرمایه ذیل این مجموعه، امکان کمک به تامین مالی در دیگر حوزه‌های فعالیت وزارت راه و شهرسازی را نیز پیدا کرده است.

شرکت تامین سرمایه بانک عامل بخش مسکن در همایش تامین مالی شرکت‌های حمل و نقل ریلی، اعلام آمادگی کرد برای فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت، مرابحه، اجاره، استصناع، سلف موازی و نیز اوراق رهنی که همگی در زمره ابزارهای مبتنی بر بدهی هستند، از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند. امکان شناور بودن نرخ سود اوراق مذکور، امکان بازپرداخت اصل استقراض در سررسید یا در مدت زمان عمر اوراق، تنوع بیشتر ابزارهای بازار سرمایه نسبت به بازار پول و معاف از مالیات بودن این ابزارها، امکان تمدید عمر زمان اوراق تامین مالی پس از سررسید و نیز سرعت بالای تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ازجمله مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول است. بازار سرمایه محدودیت کمی در تامین مالی مبالغ بالا برای بنگاه‌های اقتصادی دارد و این در حالی است که بازار پول (بانک) توانایی وام‌دهی نسبتا پایین‌تری دارد. در شرایطی که کف رقم تامین مالی از بازار سرمایه، اغلب چند ۱۰ میلیارد تومان است و برای شرکت‌های تامین سرمایه، فراهم کردن این ارقام دشوار نیست، بانک‌ها در پرداخت تسهیلاتی با این رقم، اما و اگرهای زیادی دارند و علاوه بر تضامین متعدد و سنگین، ممکن است از متقاضی بخواهند در ابتدای سال رقمی معادل میزان تسهیلات دریافتی را برای مدت کوتاهی به حساب بانکی خود وارد کند، اما در شرکت‌های تامین سرمایه، این ارقام بسیار ساده‌تر فراهم می‌شود. از سوی دیگر عمر تامین مالی از طریق بازار سرمایه می‌تواند بلند‌مدت‌تر از زمان بازپرداخت وام‌های بانکی باشد و در برخی موارد دوره‌های چهار یا پنج ساله هم تعریف شده است که قابلیت تمدید نیز دارد و از همین‌رو امکان مناسبی برای استفاده از این ظرفیت در توسعه ریلی وجود دارد.

مقامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز با استقبال از روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه به‌منظور تحقق اهداف توسعه ریلی در کشور و در راستای حداکثرسازی مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی، آن را به‌عنوان یکی از استراتژی‌های اصلی این شرکت می‌دانند. از آنجا که استراتژی شرکت راه‌آهن، متنوع‌سازی استفاده از ابزارهای مالی است، مقامات این شرکت برای بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های تامین سرمایه اعلام آمادگی کرده‌اند.