چگونه هدف‌گذاری هوشمندانه باعث قهرمانی آلمان شد

نویسنده: David Van Rooy مترجم: مریم رضایی منبع: Inc استفاده موثر از اهدافی که دارید به شما مزیت رقابتی می‌دهد. این چارچوب هدفمند فرآیند کار را برای شما آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. مسابقات جام جهانی امسال هم به پایان رسید و تیم‌ها با تجربیات و درس‌هایی که از موفقیت‌ یا شکست خود در این دوره به دست آوردند، خود را برای چهار سال بعد آماده می‌کنند تا برای کسب عنوان بهترین تیم با هم جدال کنند.

در این میان، آلمان قهرمان و بهترین تیم جام جهانی ۲۰۱۴ شد و استعدادهای این تیم مهارت‌های خاصی را به نمایش گذاشتند، به طوری که عناوینی مانند بهترین گلزن کل تاریخ جام جهانی و بهترین دروازه‌بان این جام هم نصیب آلمانی‌ها شد. همچنین برای نخستین بار یک تیم اروپایی در منطقه آمریکای جنوبی به قهرمانی رسید.

آلمان از سال ۱۹۹۰ استعدادهای خود را برای رسیدن به این جایگاه هدایت کرد. آسان‌ترین راه این است که تصور کنیم آلمان فقط یک تیم خوب داشته است. اما حقیقت این است که به دست آوردن معتبرترین عنوان ورزشی دنیا نمی‌تواند تصادفی باشد. آلمان از اصول هدف‌گذاری اولیه‌ای برای رهبری عملیات و تصمیم‌گیری‌ در این رقابت‌ها استفاده کرده است. اگر چکیده نتایج تحقیقات انجام شده در دهه‌های اخیر را جمع کنید، می‌توانید سه عنصر اساسی را در اهداف کارآمد پیدا کنید:

• داشتن هر هدفی بهتر از نداشتن هیچ هدفی است.

• یک هدف خاص داشتن بهتر از یک هدف کلی داشتن است.

• یک هدف مشخص که تحقق آن سخت باشد، بهتر از داشتن یک هدف آسان است.

آلمان سفر خود را بعد از نمایش بدی که در رقابت‌های قهرمانی اروپا در سال ۲۰۰۰ داشت، شروع کرد. این کشور می‌دانست بعد از ناتوانی در صعود از مرحله اول باید کار متفاوتی انجام دهد و بنابراین یک طرح ۱۴ ساله تنظیم کرد تا برنامه‌ای در کلاس جهانی را بازسازی کند.

یوآخیم لو، سرمربی آلمان، در این باره گفته: «پروژه قهرمانی ما از چند سال پیش شروع شد. آنچه امروز اتفاق افتاد، نتیجه سال‌ها کار سخت است. در تیم ما همه با هم تلاش کردند و جنگیدند. قبل از بازی به یکایک بازیکنان گفتم باید خیلی بیشتر از بازی‌های قبلی تلاش کنند تا به دستاوردی مهم برسند. می‌دانستیم برای این بازی ۱۴ نفر در ترکیب لازم داریم و در نتیجه تمام بازیکنان آماده حضور در میدان بودند. این یک حرکت خوب تیمی بود که باعث می‌شد یکپارچگی خود را تقویت کنیم.»

یک چارچوب ساده برای هدف‌گذاری وجود دارد که نشان می‌دهد این کشور اروپایی چگونه توانسته برنامه ملی فوتبال خود را بازسازی کند و توسعه دهد:

بزرگ فکر کنید (Think Big): یعنی هدف نهایی خود را تعیین کنید.

قدم‌های کوچک بردارید (Act Small): یعنی مجموعه مراحلی که در طول مسیر باید به‌تدریج پشت‌سر بگذارید.

سریع حرکت کنید (Move Quick): یعنی چارچوب زمانی که باید در نظر بگیرید و آن را دنبال کنید.

در نتیجه، این برنامه به طور خلاصه BSQ نامیده می‌شود.

بنابراین با وجود محدودیت زمانی و صدها مرحله‌ای که باید پشت سر گذاشته می‌شد، آلمان BSQ را با اجزایی مشابه جدول زیر اجرایی کرد:

همان‌طور که آلمان این برنامه را برای تیم فوتبال خود پیاده کرد، شما هم به‌عنوان صاحب کسب‌وکار می‌توانید اصول BSQ را در خانه یا محل کار خود تقویت کنید. می‌توانید این برنامه را برای کسب‌وکاری که به‌تازگی می‌خواهید راه‌اندازی کنید، رژیم غذایی و حتی ورزشی که قصد دارید شروع کنید، دوره بازنشستگی و کارمندان جدیدی که می‌خواهید استخدام کنید، به کار بگیرید.

تعداد روش‌هایی که در آنها می‌توانید از BSQ استفاده کنید، نامحدود است، اما نتیجه کار همواره یکسان خواهد بود: یعنی به بخش عمده اهداف‌تان خواهید رسید.

برنامه‌ای که آلمان مورد استفاده قرار داده در اصل توسعه و استفاده موثر از استعدادهای خود بوده است. این یک مزیت بزرگ دیگر برای استفاده از اهداف در محیط کار است.

تعیین هدف‌، ایجاد انتظارات واضح و نتیجه‌گیری را آسان‌تر می‌کند. این یک بازی برد-برد است و عملکرد و درگیری کارمندان را ارتقا می‌دهد.

چگونه هدف‌گذاری هوشمندانه باعث قهرمانی آلمان شد