خلاقیت شرکت ژاپنی در تولید خانه‌های مقاوم

۱۰۰ درصد مقاوم در برابر زلزله

شرکت ژاپنیDome House   ۱۵ سال است که خانه‌های گنبدی ساخته شده از یونولیت را به فروش می‌رساند، اما سال گذشته بود که تقاضا برای این خانه‌های فوق سبک به اوج خود رسید. در آوریل ۲۰۱۶، ناحیه کوماموتوی ژاپن از زلزله ۷ ریشتری آسیب جدی دید که به کشته شدن ۴۹ نفر منجر شد و ۳ هزار نفر نیز زخمی شدند. همچنین بیش از ۴۴ هزار نفر خانه‌های خود را از دست دادند و هزاران نفر از آنها هنوز در خانه‌های موقت زندگی می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آسیب‌های ساختاری جدی به خانه‌های معمولی در منطقه‌های کوماموتو و اویتا در مجاورت آن بود. اما یکی از مناطقی که هیچ آسیبی ندیده بود و حتی یک شیشه در آن نشکسته بود، منطقه روستایی کیوشو بود که مجموعه‌‌ای از ۴۵۰ خانه گنبدی آن را شرکت Dome House ساخته بود.

این شرکت ژاپنی بیش از یک دهه بود که در مورد مقاومت خانه‌های یونولیتی خود در برابر زلزله تبلیغ می‌کرد، اما فاجعه سال گذشته کوماموتو در نهایت همه را متقاعد کرد که تلاش‌های شرکت Dome House فراتر از یک بازاریابی صرف بوده است. قطعات فوق سبک یونولیت که برای ساخت این خانه‌های گنبدی به هم چسبانده می‌شوند، تنها ۸۰ کیلوگرم وزن دارند و با توجه به شکل‌شان و عدم نیاز به اسکلت‌بندی و سازه‌های آهنی، بسیار در برابر زلزله و توفان مقاوم هستند. در خانه‌های گنبدی، اتاق‌ها گوشه ندارند و نیز مرزی بین دیوارها و سقف وجود ندارد. چنین محیط باز و روشنی، از نظر گرما و راحتی هم فضای مثبتی ایجاد می‌کند. نکته مهم این است که شرکت Dome House ژاپن از یونولیت معمولی استفاده نمی‌کند. این شرکت با استفاده از یک تکنولوژی اختصاصی، نسل جدیدی از مصالح ساختمانی را ایجاد کرده که خیلی قوی‌تر از مواد مورد استفاده در جعبه‌های حمل غذا یا مواد بسته‌بندی است. طبق اعلام شرکت RealEstate.co.jp، ذره‌هایی که در پلی‌استرن معمولی به‌کار رفته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد اندازه اصلی قابلیت منبسط شدن دارند و باعث جذب حجم زیادی از اکسیژن می‌شوند. شرکت Dome House روشی ایجاد کرده که مونومر استرن را تنها حدود ۲۰ درصد منبسط می‌کند و میزان جذب اکسیژن را به حداقل می‌رساند. این کار باعث می‌شود ضمن حفظ کیفیت عایق‌بندی در برابر سرما و گرما و کاهش مصرف انرژی‌، این ماده خیلی قوی‌تر از فوم معمولی عمل کند.

خانه‌های گنبدی این شرکت به‌دست تیمی سه نفره تنها ظرف یک هفته ساخته می‌شوند، چون حمل قطعات سبک و سرهم‌بندی آنها بسیار ساده است. به دلیل اینکه مدت زمان ساخت خانه‌ها کم است و به نیروی کار کمی نیاز دارد، قیمت بین‌المللی آنها بسیار پایین و بین ۷ تا ۸ میلیون ین (معادل ۶۸۷۰۰ تا ۷۸۵۰۰ دلار) برای هر خانه برآورد می‌شود. باید اضافه کرد با توجه به نیاز کشورمان به مقاوم‌سازی بافت‌های روستایی، تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان روی کشف و ساخت تکنولوژی این خانه‌ها و به عبارتی بومی‌سازی آن، می‌تواند هزینه تولید این خانه‌ها را در داخل به حداقل برساند.یکی دیگر از مزیت‌های این خانه‌ها این است که به شدت متناسب‌سازی می‌شوند و مالک آن می‌تواند به‌راحتی کاربری آن را تغییر دهد. ساخت این خانه‌ها راحت و ارزان است و به‌عنوان منازل دائمی، مهمان‌خانه یا حتی هتل‌های کوچک می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین می‌توان با ترکیب طاق‌ها و بخش‌های مختلف، اندازه این خانه‌ها را بزرگ‌تر کرد و شکل‌های خلاقانه‌تری به ساخت داخل و بیرون آنها داد.از آنجا که یونولیت نه می‌پوسد، نه زنگ می‌زند و نه در معرض هجوم موریانه و حشرات دیگر قرار می‌گیرد، می‌توان گفت خانه‌های گنبدی دوام زیادی دارند.

خانه‌ای برای محیط‌زیست

خانه‌های یونولیتی دوستدار محیط زیست هم هستند و رواج استفاده از آنها می‌تواند تبعات زیست محیطی مثبتی داشته باشد. از یک طرف، تولید دی‌اکسید کربن را که عامل گرمایش زمین است به حداقل می‌رسانند و از طرف دیگر، به دلیل اینکه در ساخت آن از چوب استفاده نمی‌شود، می‌توانند به کاهش جنگل‌زدایی کمک کنند.  اجزای اصلی تشکیل‌دهنده این پلی‌استرن‌های فومی ویژه، صرفا از کربن و هیدروژن تشکیل نشده و در صورت وقوع آتش‌سوزی، به دی‌اکسید کربن و آب تبدیل می‌شود و بنابراین گاز مضر دیوکسین تولید نمی‌شود.شرکت Dome House ادعا می‌کند سالانه حدود ۱۰۰ خانه گنبدی یونولیتی را در ژاپن به فروش می‌رساند.