گروه فرهنگ و هنر: موضوع سلیقه مردم کم‌‌مطالعه ایرانی برای انتخاب یک کتاب، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات در میان فعالان حوزه کتاب و ادبیات است.

از سویی ناشران بر این باورند که دولت زیرساخت‌های مناسب حمایتی برای معرفی و در دسترس قرار گرفتن بخش وسیعی از تولیدات مکتوب در کشور را مهیا نساخته و از سویی دولت نیز معتقد است که این فرآیند به اندازه لازم مورد حمایت دولت قرار گرفته و از این پس باید از سوی نهادهای خصوصی و بدنه نشر، فکری به حال آن شود.

در این میان اما نتایج یک بررسی حاکی از آن است که در شش ماه نخست امسال مردم پایتخت، در میان تمامی کج‌دار و مریزهای بخش دولتی و خصوصی، نه تنها رغبت خود را به مطالعه از دست نداده‌اند بلکه در حوزه‌هایی غیر از ادبیات و شعر، کشش قابل توجهی به سمت خرید کتاب پیدا کرده‌اند.

ارائه گزارش هفتگی پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار کتاب، ضمن آنکه نمایانگر ذائقه مطالعاتی اهالی فرهنگ است، می‌تواند راهنمای خوبی برای مخاطبان کتاب و مطالعه نیز باشد.

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، با پایان یافتن مهلت ثبت نام در مسابقه کتابخوانی برنامه «خندوانه»، فروش کتاب «یک عاشقانه آرام» در کتابفروشی‌های پایتخت با اُفتی نسبی روبه‌رو شد. همین موضوع عرصه‌ای به وجود آورد تا «بیشعوری» خود را به عنوان رقیبی جدی در صدر فهرست پرفروش‌های هفته گذشته مطرح کند و در نهایت در رقابتی تنگاتنگ، عنوان پرفروش‌ترین کتاب هفته سوم شهریور را از آن خود کند.

پس از«بیشعوری» و «یک عاشقانه آرام» آثاری چون «ما ایرانیان»، «چقدر ما خوبیم»، «فرار از اردوگاه ۱۴»، «معنای زندگی»، «صد سال تنهایی» و «فلسفه زندگی» از دیگر کتاب‌های مورد توجه مراجعان به کتابفروشی‌ها بوده‌اند. همچنین آثاری چون «این قرن»، «یک اندوه گذرا»، «خشونت و اندیشه‌هایی درباره سیاست و انقلاب»، «اسرارالآیات» و دو کتاب «من» و «فلسفه ترس» از مجموعه هنر و تجربه انتشارات گمان، از کتاب‌های تازه وارد به فهرست پرفروش‌ها بوده‌اند.

همچنین پس از «تیسا» و «روزبهان»، ناشرانی چون «چشمه»، «نیلوفر»، «مروارید»، «ثالث» و «امیرکبیر» حضوری پر رنگ در فهرست پرفروش‌های مهم‌ترین کتابفروشی‌های تهران داشتند.

افزایش رغبت مردم به خرید کتاب

افزایش رغبت مردم به خرید کتاب