دور تازه اکران پاییزی

بعد از فروش‌های میلیاردی فیلم‌های روی پرده در ماه‌های گذشته، دور تازه اکران پاییزی با نمایش سه فیلم در سینماهای کشور آغاز شد. استقبال مردم از سینما در روزهای گذشته و فروش‌های دور از تصور «شهر موش‌ها۲»، «آتش بس ۲» «آرایش غلیظ» و «خواب‌زده‌ها» حالا سه فیلم دیگر روی پرده رفته‌اند که با توجه به سابقه نمایش فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر پیش‌بینی می‌شود نمودار فروش فیلم‌ها در روزهای آینده اوج بگیرد. شیار ۱۴۳

این فیلم در شرایطی اکران عمومی‌اش را آغاز کرده است که از جشنواره سال گذشته تا حالا بارها به نمایش در آمده و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است. نرگس آبیار شاید خودش هم باور نمی‌کرد فیلم دومش این همه مورد توجه طیف‌های مختلف قرار بگیرد. بخش قابل‌توجهی از این توجه البته به واکنش ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره ۳۲ برمی‌گشت. در پی اعلام اولیه هیات انتخاب جشنواره فجر که نام «شیار ۱۴۳» در آن نبود، حاتمی‌کیا به هیات انتخاب در خلال جشنواره (که شیار ۱۴۳ به بخش مسابقه راه یافته بود) تاخت و به‌شدت از این فیلم دفاع کرد. این آغاز باعث شد همه نگاه‌ها به سمت این فیلم بچرخد و پس از آن تا زمان اکران تقریبا همه قشرها در نمایش‌های مختلف فیلم را دیدند. آبیار اولین فیلم سینمایی خود را با عنوان «اشیا از آنچه که در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در سال ۱۳۹۱ ساخت و در دومین گام فیلمسازی به سراغ «شیار۱۴۳» رفت؛ فیلمی که در کرمان تولید شد و در جریان تولید فیلم شنیده می‌شد که گویا حس و حال و فضای این فیلم تفاوتی جدی با نخستین ساخته آبیار دارد. تاثیرگذاری فیلم بر تماشاگرانش در جشنواره نشان از آن داشت که آبیار در ساخت ملودرامی که در حال و هوای دفاع مقدس اتفاق می‌افتد؛ موفق عمل کرده است. فیلم آبیار روایتی از یک انتظار بود؛ انتظار یک مادر برای بازگشت پسرش. مریلا زارعی برای بازی در نقش الفت در این فیلم سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد. حالا نوبت اکران عمومی این فیلم رسیده و باید دید همان استقبالی که در جشنواره از فیلم آبیار صورت گرفته در جریان اکران عمومی هم ادامه خواهد داشت؟ این فیلم از ۲۱ آبان ماه در ۵۰ سینمای تهران و شهرستان اکران شده است.

میهمان داریم

محمدمهدی عسگرپور به‌دلیل جایگاهش در خانه سینما یکی از کارگردانان مهم کشور محسوب می‌شود. عسگرپور از هفت سال قبل فیلمی روی پرده سینماها نداشته و در این سال‌ها بیشتر روی فعالیت‌های صنفی و سریال‌سازی متمرکز شد. او در سال ۱۳۹۱ سراغ ساخت «میهمان داریم» رفت؛ فیلمی که حوزه هنری سرمایه‌گذار آن است. پرویز پرستویی و آهو خردمند در این فیلم نقش پدر و مادر خانواده‌ را بازی می‌کنند و بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، محمد و مهدی صادقی فرزندان آنان. فیلم روایت فرازی از زندگی آنان است. این فیلم از دیروز در سینماهای استقلال، آزادی، بهمن، سپیده، شاهد، مرکزی، ماندانا، ملت، راگا، تماشا، پردیس کوروش، پردیس زندگی، شکوفه، اریکه ایرانیان، سمرقند، برج میلاد، فرهنگ و جوان در تهران اکران عمومی شده است. همچنین «میهمان داریم» در شهرهای ارومیه، همدان، مشهد، کاشان، کرج، تبریز، شیراز، سنندج، قزوین، زنجان، گرگان و بروجرد همزمان با تهران روی پرده رفته است.

نطفه شوم

نوبت دوم اکران پاییزی فرصتی است که در اختیار «نطفه شوم» به کارگردانی کریم آتشی قرار گرفته است. این فیلم در سال ۱۳۸۷ ساخته شده و از آن زمان تاکنون امکان اکران به دست نیاورده بود تا اینکه در جمع اکرانی‌های امسال جای گرفت. این فیلم داستان زن و مرد جوانی است که برای حل مشکل‌های خود سراغ خرافات می‌روند که همین مساله مشکل‌های بزرگ‌تری را برایشان ایجاد می‌کند. جمشید هاشم‌پور، لاله اسکندری و سام درخشانی بازیگران این فیلم هستند و این اثر در پردیس آزادی، کوروش، سینما جوان، سینما فردوسی و سینما ماندانا روی پرده است.