نبش قبر صاحب لبخند «ژکوند»!

قبر «مونالیزا» برای کشف هویت واقعی‌اش شکافته می‌شود. محققان ایتالیایی خبر داده‌اند که قصد دارند برای کشف هویت واقعی زنی که الهام‌بخش خبرسازترین نقاشی «لئوناردو داوینچی» - نقاش معروف دوره رنسانس ایتالیا - بوده است، دست به نبش قبر بزنند. این محققان سعی دارند صورت این زن را دوباره بسازند تا پی به هویت حقیقی او ببرند. بسیاری از آنها معتقدند تابلوی «مونالیزا» که در فرانسه به «ژکوند» معروف است، پرتره‌ای از «لیزا ژراردینی» است. وی عضوی از خانواده‌ای تقریبا اشرافی برخاسته از روستا بوده است که با «فرانچسکو دل ژکوندو» - تاجری ثروتمند - ازدواج کرد. «پالانتی» که در پروژه نبش قبر «مونالیزا» شرکت ندارد، زندگی این زن ایتالیایی را از زمان تولدش (۱۵ ژوئن ۱۴۷۹) تا زمان مرگش در سن ۶۳ سالگی بررسی کرده است. او کشف کرده است که «لیزا» در صومعه «سن اورسولا» درگذشته و دفن شده است.

وی در ادامه گفت: اگر به اندازه کافی از جمجمه این زن باقی مانده باشد، می‌توانیم خصوصیات چهره او را دوباره‌سازی کنیم و ببینیم که آیا همان ویژگی‌های نقاشی موجود در موزه «لوور» پاریس را دارد یا نه.

آغاز به کار «داوینچی» برای کشیدن این تابلو در سال ۱۵۰۳ بود و تا ۱۵۰۷ اتمام آن به طول انجامید. این تابلوی نقاشی با ابعاد ۷۷ در ۵۳ سانتیمتر است. نسخه‌ای را که او تهیه کرده بود از نسخه فعلی، بزرگ‌تر بود، چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده ‌است. به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که «مونالیزا» در این تابلو نشسته ‌است. همچنین باید اشاره کرد که بسیاری از قسمت‌های این تابلو به مرور زمان خراب یا دوباره نقاشی شده ‌است،‌ اما با این وجود شخصیت اصلی نقاشی همچنان محفوظ مانده‌است. در سال ۱۹۵۶ شخصی اقدام به پاشیدن اسید به قسمت پایینی تابلو کرد که مرمت آن سال‌ها به طول انجامید. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی شهرهای نیویورک، توکیو و مسکو میزبان این تابلو بودند.