آثار تخیلی در صدر پرفروش‌های سینما

به گزارش «ایسنا» به نقل از اسکرین، «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» به عنوان دنباله قسمت اصلی محصول ۱۹۹۵، با توجه به آغاز اکران ۴۰ میلیون دلاری در سینماهای چین، فروش خارجی خود را در این هفته به ۸۱ میلیون دلار رساند تا برای دومین هفته صدرنشین گیشه بین‌الملل باشد. این فیلم که دنباله مستقل فیلم اصلی «جومانجی» با بازی «رابین ویلیامز» است، تاکنون ۳۰۰ میلیون در سینماهای آمریکا و ۳۸۳ میلیون دلار در سینماهای سایر کشورهای جهان فروخته و فروش جهانی نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار را رقم زده است. «دواین جانسون»، «کوین هارت»، «جک بلک»، «نیک جوناس» و «بابی کاناوله» از جمله بازیگران فیلم هستند که با بودجه‌ای افزون بر ۱۰۰میلیون دلار ساخته شده است.

«جومانجی: به جنگل خوش‌آمدید» به کارگردانی «جیکی کاسدان» تاکنون ۱۱۳میلیون دلار در آسیا، ۵۷ میلیون دلار در آمریکای لاتین و افزون بر ۱۵۹ میلیون دلار در سینماهای اروپا فروخته است. در میان کشورهای آسیایی چین، فیلیپین و کره‌جنوبی بهترین عملکرد را در فروش این فیلم داشته‌اند و در اروپا نیز بریتانیا با ۴۰ میلیون دلار بهترین بازار خارجی دنباله فیلم «جومانجی» است و پس از آن فرانسه با ۹/ ۲۱میلیون دلار و آلمان با ۲/ ۱۷ میلیون دلار قرار دارند. این فیلم در سینماهای استرالیا نیز تاکنون بیش از ۸/ ۲۷ میلیون دلار فروخته است. اما فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» با فروش ۳۰ میلیون دلار این هفته، فروش جهانی خود را به ۱.۲۶۵ میلیارد دلار رساند و با پیشی گرفتن از «دیو و دلبر»، عنوان دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرد.

«جنگ ستارگان: آخرین جدای» هشتمین قسمت از مجموعه «جنگ ستارگان» و دومین قسمت از یک سه‌گانه جدید از این مجموعه است که نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده «رایان جانسون» است. فروش جهانی مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» تا به امروز به رقمی افزون بر هشت میلیارد دلار رسیده است. انیمیشن «کوکو» محصول پیکسار با فروش ۱۹میلیون دلاری در گیشه بین‌المللی جمع فروش گیشه بین‌الملل و جهانی خود را به ترتیب به رقمی بیش از ۴۲۵ میلیون دلار و ۶۲۱ میلیون دلار ارتقا داد. چین با فروش ۱۸۳ میلیون دلاری بهترین بازار خارجی انیمیشن «کوکو» بوده است.

 کارنامه جایزه‌بگیرها

درحالی‌که فصل جوایز سینمایی آمریکا کاملا به اوج خود رسیده، این امر فروش فیلم‌های موفق را بالا برده است.در روزهای اخیر فیلم «لیدی برد» ساخته گرتا گرویگ که موفق به کسب نامزدی بهترین کارگردانی از انجمن کارگردانان آمریکا شد و بازیگر فیلمش سیرشا رونان جایزه بهترین بازیگر فیلم کمدی یا موزیکال را دریافت کرد و خود فیلم نیز به عنوان بهترین فیلم کمدی شناخته شد، این تاثیر را به خوبی تجربه کرد. این فیلم در این چهار روز با نمایش در ۶۵۲ سالن سینما ۲ میلیون دلار فروخت تا مجموع فروشش را در باکس آفیس به رقم ۲/ ۳۷ میلیون دلار برساند. «تیره‌ترین ساعت» نیز در هشتمین هفته نمایش خود از نمایش در ۱۶۹۳ سالن سینما ۷/ ۵ میلیون دلار دریافت کرد تا فروشش در بازار داخلی را به رقم ۹/ ۳۶ میلیون دلار برساند. گری اولدمن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای تصویر کردن شخصیت چرچیل در جریان نخستین هفته نخست‌وزیری‌اش در سال ۱۹۴۰ دریافت کرد.

در همین حال فیلم موفق «سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری» که جایزه بهترین فیلم درام گلدن گلوب و جایزه بازیگری زن گلدن گلوب را برای فرانسیس مک‌دورمند و جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را برای سم راکول دریافت کرد نیز فروشی ۸/ ۲ میلیون دلاری را در این چهار روز تجربه کرد و مجموع فروشش را از نمایش در ۱۰۲۲ سالن سینما به رقم ۲۹ میلیون دلار رساند. در همین حال «شکل آب» ۳/ ۳ میلیون دلار دیگر از نمایش در ۷۲۳ سالن سینما در این چهار روز فروخت تا مجموع فروشش را برای این فیلم فانتزی-درام به رقم ۲۷ میلیون دلار برساند. گیلرمو دل‌تورو به عنوان بهترین کارگردان جایزه گلدن گلوب را برده و نامزد جایزه انجمن کارگردانان و نیز انجمن نویسندگان آمریکاست. «پست» ساخته استیون اسپیلبرگ نیز ۲/ ۲۲میلیون دلار در ۲۸۱۹ سالن سینما فروخت. این درام روزنامه‌نگارانه در مجموع ۷/ ۲۶ میلیون دلار فروخته است. این فیلم ۶ نامزدی گلدن گلوب کسب کرده بود اما جایزه‌ای را به خانه نبرد و البته نامزدی انجمن کارگردانان آمریکا را هم کسب نکرد.«همه پول‌های دنیا» نیز به فروش آرام خود ادامه داد و از نمایش در ۱۴۰۸ سالن سینما ۴/ ۱میلیون دلار کسب کرد تا فروش خود را در مجموع به ۲/ ۲۳ میلیون دلار برساند.

فرهنگ و هنر