به گزارش خبرگزاری مهر، به دعوت محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال آل‌احمد جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه از جمله محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و فریدون مجلسی عصر روز یکشنبه در خانه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد گردهم آمدند تا در جریان فرآیند بازسازی این بنای تاریخی قرار بگیرند. در مرمت دیوارهای بخش شرقی خانه که در آستانه ریزش قرار داشته است با همان مصالح قدیمی، از نو ساخته شده‌اند؛ به گونه‌ای که اصالت بنا از دست نرفته و با ساختار ابتدایی ساخت خانه تفاوتی حاصل نشده است. در کف خانه کانال‌هایی به‌منظور گردش هوا و دفع ضرر رطوبت تعبیه شده است و در سقف پس از جمع‌آوری شیروانی و مقاوم‌سازی درباره رطوبت، دوباره همان ساختار شیروانی احیا شده است. آب‌انبار قدیمی خانه که سال‌ها بود کسی از وجودش خبری نداشت، با مطالعه یادداشت‌ها و نامه‌های سیمین و جلال در بخش غربی خانه پیدا و مرمت و احیا شده است و حالا می‌توان به راحتی برای آینده آن فکر کرد.

 اتاق سیمین هم پس از مرمت و نقاشی مهیای وسایلش شده است و مهم‌تر از همه کتابخانه قدیمی و محل کار جلال است که به همان سبک و سیاق چند دهه خود و با همان رنگی که پیش از آن بود، بار دیگر مهیا شده است تا پذیرای یادگاری‌های مکتوب سیمین و جلال باشد. در جریان بازدید در کنار معاون شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و نیز پیمانکار این پروژه، جمعی از اهالی فرهنگ پس از پایان بازدید با تشکر از اقدامات صورت گرفته پیشنهاد دادند این مرکز در دو بخش موزه‌ای و بخش عمومی بتواند به‌زودی پذیرای داستان‌نویسان جوان و جوانان علاقه‌مند به مطالعه و نویسندگی قرار بگیرد. همچنین پیشنهاد این جمع مبنی بر ایجاد هیات‌امنایی از نویسندگان صاحب نام برای اداره این مرکز فرهنگی در آینده ارائه شد.

 با وجود اینکه معاون شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در این دیدار از بازگشایی این خانه برای عموم تا ۴۰ روز دیگر خبر داد اما کماکان چند مشکل در راه احیای کامل این منزل تاریخی باقی‌مانده است. نخست مشکل بازسازی و مرمت اشیا و لوازم خانه به شکلی است که اصالت تاریخی آنها از بین نرود. دوم مشکل تامین گرمایش و سرمایش عمومی در منزل است، به نحوی که به ساختار کلاسیک آن لطمه وارد نکند. مساله بعدی ساخت و نصب تندیس‌هایی از دو نویسنده است که هنوز به سرانجام نرسیده و در نهایت ایجاد بخش ویدئو آرت و نمایشگاهی در این مرکز.

فرهنگ و هنر

فرهنگ و هنر

فرهنگ و هنر