دنیای اقتصاد: روز گذشته انتشار یک خبر فضای سینمایی کشور را تکان داد! رفع مشکل پنج فیلم سینمایی توقیفی. ماجرا آن است که ظهر روز گذشته معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری صدا و سیما انجام داد، گفت پنج فیلم «خانه دختر»، «خانه پدری»، «عصبانی نیستم»، «آشغال‌های دوست داشتنی» و «پارادایس» مجوز نمایش گرفته‌اند و به‌زودی اکران خواهند شد. ابراهیم داروغه‌زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با اعلام این خبر گفت: از جمله اصلاحات انجام شده روی این فیلم‌ها از جمله فیلم خانه دختر و پارادایس، فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس‌ها بوده است و همچنین بقیه فیلم‌ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این شیوه حل مشکل فیلم‌های توقیفی درست است، گفت: بهترین شیوه این است که از زمان تولید و پروانه ساخت بتوانیم ارتباط و تعامل خوبی با فیلم‌ساز برقرار کنیم و همسویی مد نظری که باید وجود داشته باشد را بین منتقدان، مدیران دولتی و سینماگران ایجاد کنیم تا فیلم‌های تولیدشده مشکلی برای اکران نداشته باشند و ما دیگر فیلمی به نام توقیفی نداشته باشیم.وی افزود: بعضی از این فیلم‌ها به علت مسائل روز سیاسی دچار مشکل شدند، بعضی نیز به خاطر سوءتفاهماتی که به وجود آورده بودند یا برداشت‌هایی که از آن فیلم‌ها می‌شود؛ البته با گذشت زمان خیلی از مشکلات خود به‌خود حل شدند. هنوز فیلم‌هایی درتوقیف به‌سر می‌‌برند. با این حال به نظر می‌رسد که با توجه به همت وزارت ارشاد، امکان دارد در آینده نزدیک، دیگر فیلم‌های توقیفی نیز با اصلاحاتی از این دست، روی اکران را ببینند.در ادامه مروری خواهیم داشت بر پنج فیلمی که به‌زودی در سینماها خواهیم دید.

عصبانی نیستم

عصبانی نیستم فیلمی ایرانی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان و محصول سال ۱۳۹۲ و دومین فیلم این کارگردان پس از فیلم بغض است. این فیلم نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین دوره جشنواره «برلین» بود. باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی، میثاق زارع و محمد کارت در این فیلم بازی کرده‌اند. «عصبانی نیستم» داستان «نوید» دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه‌اش «ستاره» را از دست ندهد. «عصبانی نیستم!» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر در ۶رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری)، بهترین تدوین (هایده صفی‌یاری)، بهترین صدابردار (نظام الدین کیایی)، بهترین صداگذار (محمد رضا دلپاک)، بهترین جلوه‌های ویژه (امیر سحرخیز و کامران سحرخیز) کاندیدا شده بود.

رضا عطاران، برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست، زیرا رای هیات داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به‌عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده. به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین» با وجود آنکه این فیلم سینمایی، قرارداد خود را در شهریور ۱۳۹۳ در گروه سینما آفریقا به ثبت رساند و قرار شد پس از اکران فیلم خواب‌زده‌ها به نمایش درآید، در مهرماه همان سال، کمیسیون فرهنگی وقت‌مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد. در آبان همان سال، علی جنتی، وزیر وقت ارشاد از عدم اکران این فیلم تا زمان اعمال سانسورهای جدید خبر داد و اعلام کرد که وی شخصا اقدام به مشاهده فیلم و میزان اعمال سانسور روی آن می‌کند.

خانه دختر

خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در سال ۱۳۹۳ ساخته شد. فیلم‌نامه کار را پرویز شهبازی نوشته و تهیه‌کنندگی آن با محمد شایسته بوده است. در این فیلم حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، محمدرضا هدایتی و بهناز جعفری بازی می‌کنند. قصه فیلم درباره دو دختر دانشجو است که به دنبال کشف راز مرگ هم‌دانشگاهی خود، درست در روز پیش از مراسم عروسی‌اش هستند. در همین بین مرتضی قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. فیلم «خانه دختر» به‌عنوان نماینده ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو حضور داشت و در جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز به عنوان پنجمین فیلم برتر مردمی معرفی شد. این فیلم قرار بود در ارد‌یبهشت ۹۴ بعد‌ از اعمال اصلاحاتی اکران شود‌؛ اما همان زمان و همزمان با تحریم حوزه هنری، با واکنش‌های مخالف بسیاری نیز مواجه شد‌. واکنش‌هایی که د‌ر نهایت وزارت ارشاد‌ را واد‌ار به عقب‌نشینی کرد‌ و این وزارتخانه از تصمیم خود‌ برای اکران فیلم صرف‌نظرکرد‌.

خانه پدری

خانه پدری فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری محصول سال ۱۳۸۹ است. تهیه کنندگی این فیلم را ناجی فیلم وابسته به نیروی انتظامی ایران بر عهده داشت که در ادامه به‌دلیل انتقادات پیرامون خشونت فراوان در فیلم از آن کنار کشید. در خانه پدری مهدی هاشمی، ‌شهاب حسینی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و... بازی کرده‌اند. این فیلم که قصه اتفاق‌های یک خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (دوران پهلوی اول) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند، در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتاد سال اخیر به تصویر کشیده است. فیلم «خانه پدری» پس از ۳ سال توقیف در سال ۹۲ در بخش خارج از مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد و اکثر منتقدان آن را ستودند. در سال ۹۲ فیلم «خانه پدری» قرار بود با قید رده‌بندی سنی (برای افراد بیست ساله به بالا) به نمایش درآید؛ اما به‌دلیل مخالفت برخی از مسوولان این اتفاق نیفتاد. به گفته برخی از کارشناسان سینما در شورای نمایش نیز اجماع برای اکران فیلم با قید سنی وجود داشته؛ اما گویا رئیس وقت سازمان سینمایی از اکران آن ممانعت کرده است. جمله مشهور حجت‌الله ایوبی که گفته بود:« من فیلم را دیدم و دخترم حالش بد شد و به نظرم قابل پخش نیست» را به مخالفتش با اکران خانه پدری نسبت داده‌اند.

آشغال‌های دوست داشتنی

آشغال‌های دوست‌داشتنی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیریوسفی محصول سال ۱۳۹۱ و سومین فیلم او بعد از خواب تلخ و آتشکار است. در این فیلم شهاب حسینی، هدیه تهرانی، صابر ابر، نگار جواهریان، شیرین یزدان بخش و حبیب رضایی نقش بازی کرده‌اند.تاکنون داستان کلی این فیلم به صورت رسمی منتشر نشده است؛ اما طبق اخبار غیررسمی داستان آشغال‌های دوست‌داشتنی در خانه یک پیرزن که با دختر میانسالش زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای پر التهاب عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند و خانه پیرزن مورد توجه ماموران امنیتی قرار می‌گیرد. روند داستان به گفت‌وگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد.همان‌طور که گفته شد در مهر ۱۳۹۳، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار عدم صدور مجوز اکران این فیلم و ۷ فیلم دیگر شد که علاوه‌بر عصبانی نیستم، آشغال‌های دوست داشتنی نیز یکی از آنها بود. در دی ۱۳۹۴، شهاب حسینی، از جمله بازیگران این فیلم، در اعتراض به «موضع‌گیریِ محمد حیدری دبیر جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و طی چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته» و به‌دلیل آنچه «نبود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه» در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد، از سمتِ خود به‌عنوان مشاور این جشنواره استعفا داد.

پارادایس

پارادایس فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی و نویسندگی مهدی‌علی میرزایی محصول سال ۱۳۹۴ است. در قصه این فیلم دو طلبه جوان می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند. رئیس حوزه علمیه آنها که حاج آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آنها می‌بندد. طلبه‌های جوان با اغفال او، ویزایی هم برای او می‌گیرند و او را با خود به آلمان می‌برند. در این فیلم مهران رجبی، جواد عزتی، محمدعلی نجفی و... ایفای نقش کرده‌اند.«پارادایس» که امکان نمایش آن به واسطه مضمونش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فراهم نشد، همز‌مان با انتشار پوسترش واکنش منفی بسیاری از مسوولان را برانگیخت و درحالی‌که قرار بود روی پرده سینماها برود، متوقف شد. این مساله آن‌چنان تبعاتی داشت که سازمان سینمایی رسما بیانیه داد و در این بیانیه تاکید کرد: «در پی انتشار پوستر و بخش‌هایی از فیلم «پارادایس» ساخته علی عطشانی در فضای مجازی و ایجاد حساسیت کاذب نسبت به سینمای ایران، اداره کل سینمای حرفه‌ای اعلام می‌کند که فیلم «پارادایس» تاکنون موفق به اخذ پروانه نمایش نشده و طبعا هیچ‌یک از اقلام تبلیغی آن مجوزی دریافت نکرده است و تهیه‌کننده و صاحبان فیلم مسوول حفظ محتوا و اقلام تبلیغی فیلم هستند.»

بازگشت توقیفی‌ها به چرخه اکران

بازگشت توقیفی‌ها به چرخه اکران

بازگشت توقیفی‌ها به چرخه اکران

بازگشت توقیفی‌ها به چرخه اکران

بازگشت توقیفی‌ها به چرخه اکران