خبرگزاری مهر: مراسم رونمایی از کتاب «آفاق معرفت در سپهر معنویت» که گفت‌وگوی حامد زارع با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی است در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این جلسه حامد زارع، گردآورنده کتاب گفت: در برخوردی که بنده در طول این مدت با آثار دکتر دینانی داشتم زندگی ایشان را به ۴ دوره زمانی تقسیم کردم. این ۴ دوره به صورت مفصل در کتاب هم دیده می‌شود. چهار دهه زندگی ایشان عبارت است از دهه ۶۰ که ایشان مدرس فلسفه بودند، دهه ۷۰ که نوعی تاریخ نگاری فلسفه اسلامی کردند و در این دوره روایتگری غلبه دارد. در دهه ۸۰ که دوره سوم فکری ایشان است، پژوهشگری فلسفه و توجه به مکاتب فلسفی خاص اتفاق می‌افتد و در دوره چهارم نیز که مربوط به زندگی فعلی ایشان و دهه ۹۰ است نوعی گفت‌وگو با خویشتن را آغاز می‌کنند.

وی افزود: البته برخی این انتقاد را به کتاب‌های این دوره ایشان وارد می‌کنند که شبیه یکدیگر و تکراری است که دکتر دینانی در سیر گفت‌وگویی که انجام دادیم به این انتقاد پاسخ دادند. در این جلسه چهره‌هایی همچون شهین اعوانی، منوچهر صدوقی سها، حسین کلباسی اشتری، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و کریم فیضی درباره آثار ابراهیمی دینانی سخنرانی کردند و در انتهای جلسه دکتر دینانی گفت: در پاسخ به نقدی که در جلسه مطرح شد کتاب‌های اخیر من تکراری است، لازم است بگویم از آغاز فلسفه تاکنون یک کلمه تازه هم در فلسفه وجود ندارد، بلکه این بیان تازه است که وجود دارد؛ یعنی هر فیلسوفی که در دوره‌ای ظاهر شده با بیان تازه خود حرف جدیدی زده. افلاطون، سقراط و ارسطو همه یک حرف می‌زنند ولی هر کدام با بیان خودشان.

بنابراین فلسفه شاخ و دم ندارد، چیز بزرگ و ترسناکی نیست و همه انواع آن یک مطلب است.دینانی افزود: کار فلسفه تعقل به معنی اندیشیدن است. شما اگر در یک مسیری که می‌خواهید به مسافرت بروید اشتباه کنید باید راه را برگردید و از این برگشت خسارت می‌بینید ولی در تفکر اگر ۵۰ سال عمر کنی و بعد از شیوه تفکرت پشیمان بشوی و بخواهی برگردی ضرر که نمی‌کنی بلکه خیلی هم متعالی است. ما اگر به زندگی ملاصدرا و ابن‌سینا نگاه کنیم می‌بینیم که زندگی ملاصدرا هر سال به یک گونه بوده یا مثلا غزالی سه دوره متفاوت عمر داشته است. در غرب هم‌چنین حالتی درباره ویتگنشتاین وجود دارد به طوری که حتی او را به ویتگنشتاین اول و دوم تقسیم می‌کنند.