حاشیه‌های بحران‌ساز در سینما

دنیای اقتصاد: اکران دو فیلم سینمایی «مادر قلب اتمی» و «اکسیدان» در آخر هفته گذشته مورد توجه چند تن از نمایندگان مجلس قرار گرفت. آنان در نامه‌ای به سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توقیف این فیلم‌ها شدند. این در حالی است که در دو ماه گذشته وزارت ارشاد با تاکید بر لزوم حل مشکل توقیف بودن برخی از فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر اعلام کرده بود که قصد دارد مشکل آنها را برطرف کند. با این حال هفده نماینده مجلس نامه‌ای را امضا کردند که در آن از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته بودند تا از ادامه اکران دو فیلم نامبرده جلوگیری کند. از نظر این نمایندگان در این فیلم‌ها به ارزش‌های مقدس اقلیت‌های دینی توهین شده است.

آنها در نامه‌شان نوشتند: «ازآنجاکه قرآن مجید به کلیه ادیان و پیامبران اولوالعزم احترام و تقدس قائل است و با توجه به فرمان ولی امر مسلمین بر حفظ وحدت ملی و احترام متقابل به همبستگی موحدان در مبارزه با استکبار و صهیونیسم بین‌المللی که از مسائل اساسی است، بنابراین انتظار می‌رود که جنابعالی به‌عنوان مسوول فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه اکران و نشر این دو فیلم جلوگیری به عمل بیاورید و از ادیان مقدسی که به ساحت آنها توهین شده، دلجویی و از اختلاف‌افکنی در صفوف واحد ملت شریف و بزرگوار ایران ممانعت به عمل آورید.»

جالب آنکه در همان روز انتشار نامه علیرضا رحیمی،‌ نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در حاشیه جلسه علنی (روز چهارشنبه) یکی از نمایندگان متنی را در ضدیت با اکران فیلم اکسیدان تهیه کرده بود و با ادعای اینکه در این فیلم به دین مسیحیت اهانت شده امضا جمع می‌کرد. از بنده که درخواست امضا داشت، گفتم من که فیلم را ندیده‌ام و قضاوتی ندارم و امضا نکردم. وی در توضیح گفت که بعضی مراجع قم هم ناراحت شده‌اند از این اهانت... به فاصله کمی با آقای منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم تماس داشتم توضیحات بیشتری با جزئیات دادند که روشن شد. اتفاقا تبلیغ مسیحیت و نمادهای آن مثل کشیش و کلیسا در این فیلم پررنگ و برجسته شده و به‌نوعی تبلیغ مسیحیت شده است. همین امر یکی از ایرادهای شورای نمایش برای صدور پروانه پخش بوده است. یعنی نقطه مقابل ادعای مطرح‌شده در نامه سرگردان در صحن مجلس...»

این موضوع باعث شد تا محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی نیز در این باره اعلام موضع کند. او درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اکران نیمه تمام فیلم‌های مورد نقد از سوی نمایندگان مجلس هم بیان کرد: من چنین تصوری ندارم. اگر ما دلسوز فرهنگ هستیم که حتما همه‌مان هستیم، باید بتوانیم مسائل را ابتدا درون خود مطرح کنیم. واقعا نمایندگان محترم مجلس پیش از این نامه‌نگاری با کارگردان یا تهیه‌کننده این فیلم‌ها صحبتی داشته‌اند؟ وقتی نه فیلم را دیده‌ایم، نه با کارگردان و تهیه‌کننده آن صحبت می‌کنیم و به جای آن اعتراض خود را رسانه‌ای می‌کنیم مردم حتما نسبت به ما قضاوت خواهند داشت و این قضاوت حتما مثبت نخواهد بود. حیدریان درباره اینکه آیا سازمان سینمایی همچنان پای مجوز صادرشده برای این آثار ایستاده و خواهد ایستاد هم گفت: حتما این‌گونه است و سابقه ما تا به امروز هم نشان داده که این‌گونه عمل خواهیم کرد.