واکاوی بی‌نتیجه پرونده پزشکی کیارستمی

یک‌سال از مرگ عباس کیارستمی، سینماگر برجسته ایرانی گذشته است و در این مدت حرف و حدیث‌های فراوانی درباره پرونده پزشکی سینماگر فقید مطرح شده است. در روزهای اخیر مراسم متعددی برای این هنرمند برگزار شد، اما مراسم رسمی سالگرد او با حضور خانواده و وزیر بهداشت و درمان در پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی برگزار و توضیحات مهمی درباره پرونده پزشکی این فیلمساز فقید ارائه شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کیانیان، بازیگر در این مراسم به‌عنوان نماینده‌ای از طرف خانواده کیارستمی سخن گفت و عنوان کرد: همه خواسته ما این است که بعد از فوت آقای کیارستمی اعلام کنند تقصیر چه کسی بوده است. این یک حرکت مدنی است و باید به جایی برسیم که بدانیم حقوق اجتماعی چیست.

وی افزود: در این مدت که بیش از یک سال طول کشیده ماجرای پرونده پزشکی پیگیری شد و حتی خود وزیر بهداشت هم جزو شکات بودند، اما هنوز هیچ چیزی درباره قصور پزشکی مطرح نشده است. اینکه در طول یک سال هیچ چیزی درباره پرونده عباس کیارستمی نگفته‌اند وضعیت را بدتر کرده است. ما همه دوست داریم بدانیم چه اتفاقی افتاده است. در ادامه مراسم یادداشت داریوش مهرجویی که در مراسم حاضر نبود قرائت شد که در آن درخواست شده پاسخی قانع‌کننده درباره قصور پزشکی در روند درمان کیارستمی داده شود. در بخشی از این مراسم حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت برای پاسخگویی روی صحنه حاضر شد و با بیان اینکه حق همه کسانی که اینجا حضور دارند و برایشان عباس کیارستمی مهم است این است که بدانند آیا برای ایشان قصور رخ داده، عنوان کرد: در مرحله اول تشخیص سرطان روده برای ایشان داده شد که تشخیص درستی بود؛ هر چند در مراحل اولیه سرطان بودند، اما اینکه عمل باید چه وقت اتفاق می‌افتاد و اینکه عمل اول به عمل دوم و سوم و چهارم رسید و ایشان در حالت شوک عفونی قرار گرفتند اینها مواردی است که باید پاسخ داده شود.

وی افزود: حرف من این است که اگر اشتباهی رخ داده است صادقانه گفته شود، چرا که در غیر این صورت جامعه پزشکی به‌طور کلی متهم می‌شود و جامعه پزشکی جزو سرمایه‌های ما است. وزیر بهداشت عنوان کرد: به‌نظر من هم فرآیند رای دادن طولانی شده و می‌توانست سریع‌تر از این اتفاق بیفتد و در حال حاضر نیز باید رای نهایی هرچه زودتر صادر شود و ما باید بتوانیم جامعه را اقناع کنیم. من بارها گفته‌ام و نامه نوشته‌ام که طولانی شدن این مسیر قابل قبول نیست. پس نمی‌توانیم ادعا کنیم اگر ایشان به فرانسه نرفته بودند و در ایران مانده بودند اتفاقی برایشان نمی‌افتاد چون به هر حال ایشان با فشار پایین ایران را ترک کردند.

در انتهای مراسم بهمن کیارستمی گفت: واقعیت این است که در حال حاضر مساله اصلی، حکم‌ها نیست. مساله، غیاب نماینده نظام پزشکی و پزشکی قانونی در این مراسم است. قرار بود نظرات مختلف را بشنویم. ما هیچ وقت از اول به‌دنبال گرفتن حکم و طرح شکایت نبودیم. تا ۴۰ روز بعد از درگذشت پدرم هم فقط منتظر ارائه گزارش مختصری بودیم که از روند اتفاقات به ما بدهند. مساله این است که همه از ماه دوم به بعد همه چیز را شفاف می‌گویند، اما بعد از گذشت یک سال درباره آن یک ماه اول و اتفاقاتی که رخ داده همه چیز تاریک و مبهم است. این یعنی اینکه ما همچنان عقب هستیم و مساله حل نمی‌شود. وزیر بهداشت در پاسخ به بهمن کیارستمی گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که از رئیس‌جمهوری و قوه‌قضائیه بخواهم وقتی بگذارند تا این گزارش را ارائه دهیم.