دست‌چین ایرانی از سینمای جهان

اهالی سینما و رسانه‌ها پس از استراحتی چند ماهه از هیاهوی زیاد پس از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، یک‌بار دیگر به تکاپو افتاده‌اند تا ادامه این جشنواره را در بخش بین‌المللی پی‌ بگیرند؛‌ رویدادی که در آن میهمان فیلم‌ها و فیلم‌سازهای مختلفی از کشورهای جهان گرد هم خواهند آمد.سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، از یکم تا هشتم اردیبهشت به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود. به همین مناسبت از چند روز قبل مقدمات این رویداد فرهنگی با برپایی کارگاه‌هایی آغاز شده و ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه امروز پنجشنبه ۳۱ فروردین نیز اهالی رسانه با دبیر جشنواره سی‌وپنجم در پردیس چارسو دیدار خواهند کرد.

کشورهای حاضر در جشنواره

امسال ۵۸ کشور با فیلم‌هایشان در جشنواره جهانی حضور دارند که از این میان ایران با ۳۵فیلم و فرانسه با ۱۷ فیلم بیشترین تعداد فیلم را در جشنواره دارند.فرانسه با ۱۷ فیلم، اسپانیا، روسیه، آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه با ۶ فیلم، آمریکا، چین، لتونی و لهستان با ۴فیلم، جمهوری چک با ۳ فیلم، مصر، استونی، آرژانتین، بلغارستان، میانمار، هنگ‌کنگ، هند، ایتالیا، قزاقستان، لتونی، مکزیک، رومانی، سوئد، سوئیس و بریتانیا با ۲ فیلم در جشنواره حاضرند.کشورهای استرالیا، هلند، بلژیک، افغانستان، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، کرواسی، برزیل، کلمبیا، کامبوج، اکوادور، مولداوی، اندونزی، عراق، کانادا، اردن، فنلاند، مالزی، مغولستان، نیجریه، نروژ، پاکستان، پرو، فیلیپین، دانمارک، عربستان‌سعودی، سنگاپور، اوکراین و امارات نیز هرکدام با یک فیلم به سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر آمده‌اند.

سالن‌های نمایش

امسال سینماهای فلسطین با ۳ سالن و فرهنگ با ۲ سالن، مجموعا با ۱۵۰۰ صندلی به جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه شده‌اند. این در حالی است که کاخ جشنواره همانند سال گذشته، پردیس چارسو با ۵ سالن نمایش خواهد بود.در این دوره از جشنواره سالن ۲ پردیس سینمایی چارسو به صورت اختصاصی برای اهالی رسانه درنظر گرفته شده است.

بخش‌‌های جشنواره

در بخش نمایش‌های ویژه امسال ۱۲ فیلم از ساخته‌های فیلمسازانی چون ترنس مالیک، کن لوچ، ژان و لوک داردن، ورنر هرتسوگ و آخرین فیلم آندره وایدا فیلمساز فقید لهستانی به همراه دو فیلم از بهمن فرمان آرا و علیرضا داوودنژاد به نمایش درخواهد آمد. همچنین ۳۱ فیلم سینمایی بلند در بخش بازارهای جهانی حضور دارند.امسال ۱۵ فیلم بلند نیز در بخش جلوه‌گاه شرق (پانورامای فیلم‌های آسیایی و اسلامی) و ۱۵ فیلم بلند در بخش رقابتی سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) به نمایش درخواهند آمد. همچنین برای نخستین‌بار ۶ فیلم از سینمای وحشت، هرشب در سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر پخش می‌شود.