دنیای اقتصاد: پرونده رقابت فیلم‌های سینمایی حاضر در سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی بسته شد که تنور حواشی این جشنواره همچنان در رسانه‌ها گرم است. مدیران برگزاری جشنواره در این دوره سعی کردند با تمهیداتی، دامنه اعتراض‌ها را در خلال برگزاری اختتامیه جشنواره کاهش دهند؛ پخش قطعه‌ای از موسیقی فیلم رگ خواب با صدای همایون شجریان، خلق ناگهانی یک جایزه برای فیلم «ویلایی‌ها» با عنوان «استعداد درخشان» درحالی‌که هیچ‌یک از جوایز بخش اصلی جشنواره به این فیلم نرسید، ‌ اهدای دو سیمرغ به‌صورت همزمان در بخش بهترین بازیگر زن و... از مهم‌ترین اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای بود که پنج‌شنبه شب در برج میلاد رخ داد.

به هر حال مراسم اختتامیه با سخنرانی‌های برندگان سیمرغ‌ها همراه بود. آنجا که برخی از برندگان سعی کردند تا با دفاع از نظر داوران به منتقدان جشنواره و داوری‌ها پاسخ بدهند.در این مراسم که از ساعت ۱۹ تا ۲۱:۴۵ شامگاه ۲۱ بهمن ماه در شب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد، علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی سه وزیر حاضر در مراسم بودند که حسن فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز آنها را همراهی می‌کرد. معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان نیز از دیگر مسوولان حاضر بودند که دقایقی پس از آغاز مراسم در سالن حاضر شدند.هومن بهمنش برای دریافت سیمرغ بهترین فیلمبرداری نامش خوانده شد و قبل از رفتن روی سن دکتر ظریف را در آغوش گرفت این اتفاق چندان طول کشید که واکنش محافظان وزیر را در پی داشت. همچنین محسن تنابنده هم قبل از دریافت سیمرغ بهترین بازیگری، وزیر امور خارجه را در آغوش کشید. احسان کرمی همزمان با این اتفاق با لحن شوخی از محافظان وزیر خواست تا کاری به تنابنده نداشته باشند.

پاسخ به منتقدان

نوید محمدزاده هم به‌عنوان بهترین بازیگر مکمل بعد از اینکه جایزه را دریافت کرد، گفت: پارسال حرف نزدم، اما امسال حرف می‌زنم. خیلی خوشحالم و این سومین جایزه‌ای است که از جشنواره می‌گیرم، اگر از آن پشت فیلم «عصبانی نیستم» را دربیاورند، جایزه آن را هم می‌گیرم. بعد از اعلام اسامی کاندیدا یکسری اسامی را منتشر کردند. این کارها زشت است. مادرم همیشه مطمئن است که من جایزه می‌گیرم، اما امروز با من تماس گرفت و گفت، ایراد ندارد که جایزه نمی‌گیری انشاالله فیلم‌تان اول می‌شود. منیره قیدی به نشانه اعتراض در مراسم حاضر نبود و بنابراین جایزه بخش ویژه درنظر گرفته شده برای فیلمش به کسی داده نشد.

طعنه به برنامه هفت

علیرضا داوودنژاد نیز که برای دریافت جایزه ویژه هیات داوران روی صحنه آمد، در سخنانی گفت: اینجا سوالی وجود دارد که چرا رسانه ملی درباره جشنواره و شور و حالی که جوان‌ها دارند به جای حمایت، جو را متشنج می‌کند؟! این سوال، یک جواب ساده دارد. وقتی رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و غرق در فیلم‌های هالیوودی است، چطور انتظار دارید که از ما حمایت کند؟! اگر حمایت کند، می‌گویند پس چرا فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند؟! این را در این شرایط طبیعی بدانید که همین رسانه ملی اگر برنامه‌ای بگذارد، باید توهین و سرکوب سینمای ایران باشد، اما امیدوارم این موضع خصمانه به پایان برسد.وحید جلیلوند هم که سیمرغ بهترین کارگردان را گرفت، ‌گفت: رسانه ملی، هفت، افخمی و فراستی تمام تلاش‌ خود را کردید که ما با هم قهر کنیم! ولی من، مهدویان و ایرج‌زاد (کارگردانان دو فیلم ماجرای نیمروز و تابستان داغ) را دوست دارم. برای داوودنژاد و درخشنده تا کمر خم می‌شوم. رامبد عاشقتم. ما همه همدیگر را دوست داریم.

پاسخ هفتی‌ها

ماجرای انتقاد برنامه «هفت» در شب‌های گذشته، چهارشنبه شب با حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به اوج خود رسید و درگیری لفظی این مدیر با بهروز افخمی مجری برنامه شکل گرفت و تبعات آن در مراسم اختتامیه بازتاب یافت و همانطور که خواندید بسیاری از برندگان انتقادهایی را هم نسبت به این برنامه مطرح کردند. پس از برگزاری مراسم اختتامیه بهروز افخمی در آخرین ویژه برنامه هفت برای جشنواره، با حضور مسعود فراستی و سعید قطبی زاده به اتفاق‌های اختتامیه واکنش نشان داد. این در حالی بود که در دکور این برنامه به لحاظ نمادین دو صندلی خالی به عنوان جای خالی داورانی که دعوت برنامه را قبول نکرده بودند، ‌به چشم می‌خورد.

بهروز افخمی در ابتدای این برنامه گفت: داوران جشنواره به هیچ وجه حاضر و پیدا نشدند تا پاسخگوی شبهات مربوط به داوری باشند بنابراین ما به سبک جشنواره برلین با صندلی خالی آنها به بررسی جشنواره سی‌و پنجم می‌پردازیم.در ادامه مسعود فراستی بدون نام بردن از کسی گفت که از سوی یکی از مقامات دولتی سعی شده تا محدودیت‌هایی برای فعالیت او و بهروز افخمی ایجاد شود، فراستی با ذکر اینکه چنین کسی فرهنگ نقد پذیری ندارد در لفافه به هویت او اشاره کرد و در ادامه نیز افخمی به صراحت از وزیر ارشاد نام برد.در بخش دیگری از این برنامه نیز سعید قطبی زاده گفت: امروز جوایز داده شد، اما زمان مشخص می‌کند مردم چه قضاوتی درباره جوایز خواهند کرد. این هیاهوها می‌خوابد و طبیعی است هرکسی تلاش می‌کند خود را توجیه کند. من در برنامه هفت از ظهور ژانر نکبت حرف زدم، اما بعد آمدند و گفتند امسال، سال امید و تحقق سینمای امید بود!! اینها حرف‌های گذرا برای توجیهات سیاسی مسوولان است که بگویند موفق بوده‌اند.

صاحبان سی‌وپنجمین سیمرغ

بهترین فیلم از نگاه داوران:

سیدمحمدرضوی «ماجرای نیمروز»

کارگردانی:

وحید جلیلوند «بدون تاریخ، بدون امضا»

فیلم‌نامه:

کامبوزیا پرتوی «فِراری»

بازیگر مرد:

محسن تنابنده «فراری»

بازیگر زن:

لیلا حاتمی «رگ خواب»

و مریلا زارعی «زیرسقف دودی»

بازیگر مکمل مرد:

نوید محمدزاده «بدون تاریخ، بدون امضا»

بازیگر مکمل زن:

ثریا قاسمی «ویلایی‌ها»

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران:

سیدمحمد رضوی «ماجرای نیمروز»

تدوین:

سهراب خسروی «تابستان داغ»

فیلمبرداری:

هومن بهمنش «تابستان داغ»

موسیقی:

کریستف رضاعی «نگار»

طراحی صحنه و لباس:

بهزاد جعفری طادی«ماجرای نیمروز»

جلوه‌های میدانی:

آرش آقابیک «خفه‌گی»، «رگ خواب» و «یک روز بخصوص»

جلوه‌های بصری:

محمد قاسمی «ویلایی‌ها»

صدابرداری:

پرویز آبنار «فراری»

صداگذاری:

علیرضا علویان «بدون تاریخ، بدون امضا»

چهره‌پردازی:

ایمان امیدواری «زیر سقف دودی»

عکس:

امیرحسین شجاعی «رگ خواب»

استعداد درخشان:

منیر قیدی «ویلایی‌ها»

جایزه ویژه هیات داوران:

علیرضا داوودنژاد «فراری»

بهترین فیلم از نگاه ملی:

سیدمحمود رضوی «ماجرای نیمروز»

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود

پرواز سیمرغ‏ها در هوای مه‏آلود