آغاز سال جدید سینما

دنیای اقتصاد: پس از کش و قوس‌های فراوان و حاشیه‌های متعدد، سرانجام عصر روز گذشته با برگزاری افتتاحیه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، ‌ این رویداد مهم سینمایی ایران رسما آغاز شد و از ظهر امروز با اکران فیلم‌های بخش رقابتی و چشم‌انداز ایران روی ریل برگزاری قرار می‌گیرد.

در مراسم افتتاحیه این جشنواره که ساعت ۱۹ روز گذشته در سالن همایش‌های اصلی برج میلاد برگزار شد، چهار چهره مطرح سینمایی کشور، فرهاد توحیدی، تورج منصوری، محمد کاسبی و غلامرضا موسوی با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، صاحبان آثار، سینماگران و هنرمندان تجلیل شدند.

در این دوره ۴۴ فیلم در قالب چهار گروه نمایشی در سینماهای مختلف تهران و شهرستان‌ها روی پرده می‌روند. ۳۳ فیلم سینمایی در بخش رقابتی سودای سیمرغ اکران می‌شوند و همراه با تعدادی از آنها ۱۱ فیلم سینمایی دیگر نیز در بخش مرور سینمای ایران به نمایش درمی‌آیند. در بخش سینما حقیقت نیز ۱۱ فیلم مستند روی پرده خواهند رفت. محمدرضا هنرمند، رویا نونهالی، شهرام اسدی، محمدمهدی دادگو، اکبر نبوی، محمدرضا تخت‌کشیان و ایرج رامین‌فر کار داوری ۳۳ فیلم بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را برعهده دارند.

پوشش خبری مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران

امسال دست‌اندرکاران ۱۹ شبکه رادیویی و تلویزیونی داخلی و رسانه‌های خارجی از ۱۰ کشور دنیا، سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را تحت پوشش تصویری و خبری قرار می‌دهند. به بیان دیگر دست‌اندرکاران ۱۴ شبکه تلویزیونی (پخش داخل و خارج کشور) و ۵ شبکه رادیویی برنامه‌های مختلف سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پوشش خواهند داد.

شبکه ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، شبکه خبر، شبکه آموزش، شبکه آی‌فیلم، شبکه مستند، شبکه سحر، شبکه الکوثر، شبکه العالم، شبکه جام‌جم و شبکه افق در برنامه‌های مختلف به پوشش تصویری جشنواره فیلم فجر می‌پردازند.همچنین از بین شبکه‌های رادیویی، دست‌اندرکاران رادیو ایران، رادیو تهران، رادیو جوان، رادیو گفت‌وگو و رادیو فرهنگ، اخبار و اتفاقات این دوره از جشنواره را روی امواج رادیو مخابره خواهند کرد. امسال همچنین نمایندگانی از ۱۰ کشور فرانسه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آلمان، روسیه، چین، ترکیه، لبنان و عراق به پوشش خبری سی‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازند.

شهر‌ها و سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره

۳۱ سالن سینما در شهر تهران میزبان مخاطبان مردمی جشنواره فیلم فجر هستند. سینماهای آزادی، شهر فرنگ، شهر قصه، شهر هنر، شهر هفتم، فرهنگ ۱، فرهنگ ۲، ملت ۱، ملت ۲، ملت ۳، ملت ۴، کوروش (گراند سینما، فاروس، لاله‌زار، مایاک، خورشید نو، نادر)، چارسو ۱، چارسو ۲، چارسو ۴، چارسو ۵، اریکه ایرانیان، راگا ۱، کیان ۱، استقلال، زندگی ۲، جوان ۲، بهمن ۱، ماندانا ۱، موزه سینما (سینماتوگراف و تماشا) فیلم‌های جشنواره را روی پرده می‌برند.

همچنین این دوره از جشنواره از روز شانزدهم بهمن‌ماه در سینماهای مراکز استان در سراسر کشور نیز به نمایش درمی‌آید.

بازار سیاه بلیت

به روال معمول هر سال، همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر دوباره بلیت‌های این جشنواره به بازار سیاه راه پیدا کرده است.

گروهی که همیشه از هر فرصتی برای کسب درآمد نامشروع استفاده می‌کنند؛ همزمان با جشنواره فیلم فجر نیز تلاش دارند از بلیت‌های این جشنواره برای خود کاسبی برپا کنند. در این میان برخی از سایت‌هایی که با مجوز رسمی در زمینه فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند؛ بستر این کار را برای آنها فراهم می‌کنند.امسال نیز مانند سال‌های گذشته فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر از سوی این افراد آغاز شده است. درحالی‌که ازسوی ستاد برگزاری؛ قیمت سری ۱۰ تایی بلیت فیلم‌ها در پردیس ملت به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است. قیمت همین سری ۱۰ تایی در بازار سیاه تا ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.قیمت سری ۱۰ تایی بلیت‌های جشنواره در سینماهای مردمی نیز ۱۲۰ هزار تومان است. همین بلیت در بازار سیاه به رقمی بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. این در حالی است که بنا به برخی گزارش‌های رسیده از برخی شهرستان‌ها بازار سیاه بلیت برای نمایش فیلم‌ها شکل گرفته و قیمت این بلیت‌ها در برخی موارد به سه تا چهار برابر رسیده است.

انصراف گشت ارشاد از اکران در شهرستان‌ها

فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۲» ساخته سعید سهیلی که بنا بود در تعدادی از سینماهای شهرستان‌ها روی پرده برود از اکران در این شهرها انصراف داد. با تصمیم تهیه‌کننده و کارگردان «گشت ارشاد ۲»، این فیلم در شهرستان‌هایی که برگزارکننده جشنواره فجر هستند، به نمایش درنمی‌آید. عوامل این فیلم تاکید کردند که در تلاش هستند تا به‌زودی شرایط اکران عمومی آن را در تهران و شهرستان‌ها فراهم کنند. در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه، سارا سهیلی، ساناز طاری، امید روحانی، اسدالله یکتا و... به ایفای نقش می‌پردازند. علت این انصراف تاکنون اعلام نشده است.

نقد تند و تیز معلم و رئیسیان به جشنواره فیلم فجر

برنامه «هفت» شامگاه جمعه هشتم بهمن ماه در حالی روی آنتن رفت که علی معلم و علیرضا رئیسیان انتقادهای تند و تیزی به نحوه برگزاری جشنواره فجر داشتند. در میز نقد برنامه نیز بحث دو منتقد بر سر «سلام بمبئی» بالا گرفت.

علیرضا رئیسیان در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «قدم اشتباه اول از زمانی شکل می‌گیرد که دبیر جشنواره بخواهد همه را راضی نگه دارد. یعنی ترکیب هیات انتخاب، ترکیب هیات داوران، تعداد و نوع فیلم‌ها برای رضایت دیگران نباشد. من به جد معتقدم جشنواره ما باید دو دبیر داشته باشد. یک دبیر برای اجرا، یک دبیر برای طراحی و میزانسن درست انتخاب فیلم ها، تعداد فیلم‌ها، ترکیب هیات داوران و...»

علی معلم نیز در ادامه مباحث مطرح شده در برنامه اظهار کرد: «هیچ جشنواره‌ای هیات انتخاب فیلم‌های خود را اعلام نمی‌کند. آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند پنج شش فیلم پشت هم در روز ببینند. نتیجه این انتخاب فردی می‌شود. در نمونه‌های جهانی دبیرخانه دائمی وجود دارد، مشاوران زیادی دارند، در طول سال جهان را رصد می‌کنند.»

معلم در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم تصمیمات جدی برای بهتر شدن جشنواره فجر گفت: «برخی از دوستان می‌گویند این فیلم‌های انتخاب شده سلیقه‌ای است! مگر خاله بازی است که این فیلم‌های انتخاب شده سلیقه‌ای است؟ باید استاندارد برای انتخاب فیلم‌ها وجود داشته باشد و فیلم‌ها براساس شاخص‌های تعیین شده انتخاب شوند.»

رئیسیان نیز در بخشی دیگر توضیح داد: «خروجی جشنواره‌ها در تمام دنیا، آرای هیات داوران است، بنابراین باید در انتخاب هیات داوران دقت کرد. باید سینما را بدانند. نباید کسی را به صرف جامعه شناس بودن عضو کرد. اگر سینمای ایران بخواهد رشد یابد، باید به این الگوهای دقیق برگردد و سیاست‌های دقیق مستقل پیدا کند. بودجه جشنواره باید جریان مستقلی داشته باشد تا بتواند با جذب اسپانسر در طول سال فعالیت خود را ادامه بدهد.»